Acasă Stirile zilei Justitia Nutu Camataru, Adrian si Salam nu mai au scapare! Manelistii, vedetele si...

Nutu Camataru, Adrian si Salam nu mai au scapare! Manelistii, vedetele si interlopii, luati la control de Fisc

Urmareste-ne pe Facebook pentru cele mai importante stiri

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a demarat verificarea persoanelor fizice cu venituri mari care prezinta risc fiscal ridicat. Printre acestia se numara manelistii si camatarii renumiti. Cu totii vor trebui sa faca dovada fiscalizarii veniturilor cu care si-au construit averile. In cazul constatarii de indicii care ar putea intruni elementele constitutive ale unei infractiuni se sesizeaza organele de urmarire penala competente.

Manelistii, vedetele, interlopii si oamenii de afaceri sunt luati la bani marunti de fisc! Anaf a demarat controale la toti cei care au averi dubioase. Vilele de lux, masinile foarte scumpe, bijuteriile si banii cheltuiti fara numar vor trebui justificati in fata autoritatilor.

„Dupa 25 de ani in care inechitatea, sub toate formele ei, a marcat evolutia României si a românilor, a venit momentul sa schimbam aceasta stare de fapt, macar in domeniul fiscalitatii. Stiu foarte bine ca asteptarile de la ANAF sunt foarte mari in aceasta perioada si oamenii isi doresc sa vada lucrurile schimbate peste noapte. Din pacate, mai avem inca nevoie de rabdare, din cauza capacitatii administrative limitate. De la preluarea mandatului (aprilie 2013), am restructurat mecanismele de combatere a evaziunii fiscale, iar astazi, Antifrauda si Inspectia Fiscala scot din piata firmele fantoma si destructureaza lanturi de firme evazioniste zi de zi. Mentalitatea privind obligativitatea emiterii bonului fiscal s-a schimbat radical. Acum a venit momentul, dupa doi ani de pregatiri laborioase, sa apasam si mai tare pedala luptei impotriva evaziunii, inclusiv pe segmentul persoanelor fizice. Fie ele personalitati ale vietii publice, manelisti, camatari etc, cu totii fiind pentru noi doar contribuabili cu obligatii declarative. Cu totii vor trebui, mai devreme sau mai târziu, sa faca dovada fiscalizarii veniturilor cu care si-au construit averile”, a spus Gelu Stefan Diaconu, presedinte ANAF.

Metodologia de verificare a situatiei fiscale personale

Potrivit prevederilor Capitolului III Dispozitii speciale privind verificarea persoanelor fizice supuse impozitului pe venit din cadrul Titlului VII Inspectia fiscala al Codului de procedura fiscala (art. 1091 – 1094 din O.G. nr. 92/2003, cu modificarile si completarile ulterioare) precum si ale H.G. nr. 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, cu modificarile si completarile ulterioare, verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice presupune parcurgerea unei serii de etape, respectiv:

analiza de risc fiscal;

selectarea persoanelor care vor fi supuse verificarilor fiscale prealabile documentare;

verificarea prealabila documentara efectuata asupra persoanelor selectate – se desfasoara la sediul organului fiscal, fara notificarea contribuabilului, pe baza informatiilor si documentelor detinute sau obtinute de administratia fiscala;

verificarea fiscala a persoanelor pentru care verificarea fiscala prealabila documentara a constatat existenta diferentei semnificative, in sensul legii, intre veniturile estimate pe baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate administratiei fiscale – se desfasoara impreuna cu contribuabilului si cu colaborarea acestuia.

  1. Analiza de risc consta in urmatoarele activitati:
  2. a) definirea caracteristicilor grupului persoanelor fizice cu potential risc de nedeclarare;
  3. b) stabilirea surselor de date specifice acestui grup;
  4. c) culegerea si formalizarea informatiilor;
  5. d) elaborarea indicatorilor de risc specifici grupului;
  6. e) stabilirea riscului minim acceptat de administratia fiscala;
  7. f) procesarea si elaborarea listei persoanelor care depasesc riscul minim;
  8. g) propuneri pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare

Riscurile de nedeclarare se ierarhizeaza in ordinea descrescatoare a acestora, cu respectarea conditiei riscului minim acceptat de administratia fiscala, stabilit potrivit prevederilor art. 1091 alin. (4) din Ordonanta nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca fiind o diferenta mai mare de 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei intre veniturile estimate calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de contribuabili sau de platitorii de venit.

Finalitatea analizei consta in procesarea si elaborarea listei persoanelor fizice care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala (i.e. diferente semnificative intre veniturile estimate de analiza si veniturile declarate) si elaborarea propunerilor pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.

Conform prevederilor art. 17 din Hotarârea Guvernului nr. 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare se face din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.

  1. Verificarea fiscala prealabila documentara reprezinta ansamblul activitatilor desfasurate de organele fiscale având ca obiect examinarea totalitatii drepturilor si a obligatiilor de natura patrimoniala, a fluxurilor de trezorerie si a oricaror altor elemente relevante pentru stabilirea situatiei fiscale reale a persoanei fizice verificate, desfasurate la sediul organului fiscal, fara notificarea contribuabilului, pe baza informatiilor detinute sau obtinute de administratia fiscala.

In acest sens se realizeaza urmatoarele activitati:

  1. a) solicitarea, in conditiile legii, de informatii de la autoritati si institutii publice;
  2. b) analiza informatiilor si documentelor primite referitoare la situatia fiscala a persoanei fizice verificate;
  3. c) confruntarea informatiilor obtinute cu cele din declaratiile fiscale depuse, conform legii, de persoana verificata sau, dupa caz, de platitorii de venit ori terte persoane.

Astfel, se solicita informatii referitoare la persoanele fizice supuse verificarii fiscale de la institutii cum sunt bancile, A.N.C.P.I., notarii publici, directiile de impozite si taxe locale, Directia inmatriculari vehicule din cadrul Ministerului Afacerilor Interne,

Registrul naval, Registrul aeronautic precum si de la persoanele fizice si juridice ce au avut raporturi economice sau juridice cu persoana verificata.

De exemplu :

de la institutiile bancare se vor obtine toate extrasele de cont bancar referitoare la perioada verificata,

de la Autoritatea Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara se vor obtine toate proprietatile imobiliare pe care acestia le detin pe intreg teritoriul tarii,

de la notari publici se vor obtine contractele incheiate de persoana verificata si autentificate in perioada supusa controlului, având drept obiect bunuri, valori sau tranzactii,

de la directiile de impozite si taxe locale se vor obtine informatiile privind bunuri mobile si imobile detinute, precum si cheltuielile realizate de persoanele verificate cu impozitele locale platite,

de la Directia inmatriculari vehicule din cadrul Ministerului Afacerilor Interne se vor obtine datele privind autoturismele inmatriculate de persoanele verificate in perioada supusa controlului,

de la registrul aeronautic si registrul naval se vor obtine toate inmatricularile de nave si aeronave.

de la persoanele ce au avut raporturi economice sau juridice cu persoana verificata (in principal, societati comerciale) se vor obtine informatii privind natura acestor raporturi, contractele incheiate, obiectul acestora, tranzactiile desfasurate, valorile aferente tranzactiilor etc..

 

Prin verificarea fiscala prealabila documentara (VFPD) se estimeaza astfel nivelul veniturilor realizate de persoana fizica verificata, care se compara cu veniturile din declaratiile fiscale si se stabileste daca verificarea fiscala continua sau inceteaza.

 

Daca intre venitul estimat in VFPD si venitul declarat este o diferenta semnificativa in sensul art. 1091 alin. (4) din OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala (respectiv o diferenta de 10%, dar nu mai putin de 50.000 de lei), verificarea continua si se emite persoanei in cauza avizul de verificare.

Rezultatele verificarii fiscale prealabile documentare se consemneaza intr-un raport de verificare fiscala prealabila documentara care contine toate constatarile retinute de organul fiscal pe perioada desfasurarii verificarii precum si propunerea de a continua verificarea sau de a inceta procedura de verificare.