Acasă Cultura Calendar Ortodox Credinciosii praznuiesc Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul! Ce nu e bine sa...

Credinciosii praznuiesc Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul! Ce nu e bine sa faci ASTAZI!

Urmareste-ne pe Facebook pentru cele mai importante stiri

Credinciosii praznuiesc in fiecare an pe 29 august Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul, aceasta fiind considerata zi de post. Ni se cere sa postim ca sa nu ne asemanam cu Irod, care din cauza ospatului fara masura, a cerut ca Salomeea sa-i danseze si drept rasplata i-a oferit capul Sfantului Ioan Botezatorul.

Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul este numita Crucea Mica. In trecut, oamenii care faceau pacate grele, furau, ucideau, talhareau, ca sa fie iertati, tineau un post foarte aspru, netrecut in calendarul ortodox, numit de la Cruce pan’ la Cruce, adica de pe 29 august pana pe 14 septembrie, cand se sarbatoreste Inaltarea Sfintei Cruci.

Traditia spune ca, in ziua de 29 august, crestinii trebuie sa tina post negru sau aspru in care sunt permisi doar struguri si apa. Nu se bea vin rosu, deoarece in credinta acesta reprezinta sangele Botezatorului.
Nu se mananca fructe sau legume rosii si nici varza pentru ca pe varza ar fi fost taiat capul profetului. De asemenea, nu se mananca fructe rotunde, nuci, mere, pepene care au forma capului.

In aceasta zi, nu se taie nimic cu cutitul, totul se rupe cu mana si nu se mananca fructe si legume in cruce, pepene si usturoi. Se mai spune ca din aceasta zi incepe si frigul toamnei asa cum fiecare om este cuprins de friguri, de fapt, frisoane, cand afla felul in care a fost sa moara Sfantul Ioan Botezatorul.

Desi ziua de pomenire a Taierii Capului Sfantului Ioan Botezatorul a fost randuita de Biserica zi de post si de doliu, unele lacasuri de rugaciune, biserici de mir sau de manastire isi serbeaza in mod deosebit maine hramul. Credinciosii au posibilitatea sa se inchine la particele din moastele Sfantului Ioan Botezatorul aflate la Biserica „Sfantul Vasile cel Mare” – Victoria din Bucuresti si la Manastirea „Sfantul Ioan Botezatorul” – Lipnita, din judetul Constanta, scrie ziarul Lumina.

In fiecare an, in Arhiepiscopia Tomisului, la 29 august, de pomenirea Taierii Capului Sfantului Ioan Botezatorul, este o zi de sarbatoare si de pelerinaj la Manastirea „Sfantul Ioan Botezatorul” – Lipnita care adaposteste o particica din moastele Sfantului Prooroc si Inaintemergator al Domnului.

Cultul sau s-a dezvoltat iar Biserica, atat in Rasarit, cat si in Apus, i-a consacrat cateva sarbatori importante: Soborul Sf. Ioan Botezatorul (7 ianuarie), Nasterea lui Ioan Botezatorul (24 iunie) si Taierea capului Sf. Ioan Botezatorul (29 august), potrivit agerpres.ro.

In amintirea taierii capului Sfantului Ioan Botezatorul, Biserica Ortodoxa a randuit ca ziua de 29 august sa fie zi de post aspru.

Taierea Capului Sf. Ioan Botezatorul este ultima mare sarbatoare din anul bisericesc care se incheie pe data de 31 august, pe 1 septembrie incepand un nou an bisericesc.

Potrivit traditiei, ziua de 29 august este una de post, in care este bine sa nu se manance pepeni, pentru ca forma lor aminteste de cea a capului.

In satul traditional, in aceasta zi nu se foloseste cutitul, totul se rupe cu mana. In popor se vorbeste si de un post care tine „de la cruce pana la cruce”, un post de doua saptamani, neconsemnat in calendarul crestin, care avea rolul de a-i curati pe cei care au savarsit omoruri sau alte pacate grave. Postitorii mancau in aceasta zi numai o turta de grau sau de malai.

Sfantul Ioan Botezatorul este cunoscut in mod special pentru sfintenia vietii lui, pentru severitatea ascezei si ravna inflacarata dupa dreptate si dupa cele ceresti. A fost denumit de imnologii Bisericii ‘inger in trup’ sau ‘inger omenesc’, iar in calendarul ortodox ii sunt inchinate nu mai putin de trei sarbatori, fiind cea mai cinstita personalitate a Vechiului Testament. La sfarsitul anului bisericesc, pe 29 august, Biserica Ortodoxa praznuieste ‘Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul’, zi de post.

Din paginile Sfintei Scripturi stim cu totii ca Ioan Botezatorul vietuia aspru, avea drept imbracaminte o haina din par de camila si imprejurul mijlocului o cingatoare, iar de hranit, se hranea cu lacuste si miere salbatica. A fost Inaintemergator al Domnului Iisus Hristos, a vestit taina Dumnezeului-Om si Imparatia cerurilor, a mustrat ca nimeni altul pacatul si faradelegea. Desi toate acestea le stim, Biserica a retinut si blandetea Inaintemergatorului Ioan, adanca lui smerenie si frumusetea umana care au innobilat acest suflet, cercetat de harul lui Dumnezeu inca de la zamislire. Poate de aceea, ‘noul popor’ al lui Dumnezeu l-a pictat cu aripi de inger in nenumarate icoane, pentru ca prin aceste calitati s-a apropiat cel mai mult de Dumnezeu, fiind, dupa spusele Mantuitorului, cel mai mare om nascut din femeie. Parintele Nicolae Steinhardt, monahul de la Rohia, a sintetizat in urmatoarele cuvinte calitatile exceptionale ale Sfantului Ioan: absoluta smerenie, capacitatea de a iubi pe altul, nu numai ca pe sine, ci mai mult decat pe sine, capacitatea de a recunoaste superioritatea altuia, capacitatea de a sterge si anula sinea proprie, inlocuind-o cu a altuia.

„Omul acesta pretuieste mai mult decat jumatate din regatul meu”

‘Viata Sfantului Ioan Botezatorul ne este cunoscuta in toata simplitatea si rigoarea ei. Moartea lui, timpurie, constituie o dovada a ceea ce istoricilor contemporani si ilustrului nostru compatriot Mircea Eliade, in special, le place a numi absurditate a istoriei’, sublinia monahul Nicolae Steinhardt. Sfantul Ioan Botezatorul, prin acele vorbe fara ascunzis, a fost un toiag aprig de mustrare pentru nefericitul rege Irod Agripa, care isi luase ca femeie pe sotia fratelui sau, casatorie care era de fapt un osandit concubinaj. Inchis de Irod in beciurile palatului, Ioan a cazut victima a urzelilor fortelor intunericului si ale pacatului. In schimbul unui dans amagitor, Salomeea cere capul Botezatorului pe tipsie. Irod nu era dispus sa-l omoare, remarca parintele Nicolae Steinhardt, pentru ca poporul il socotea prooroc si drept pe Ioan, nu era dispus sa-l omoare si fiindca nici chiar lui Ioan nu-i era antipatic, ci il respecta si il pretuia. In felul acesta, Irod consimtea ca ceea ce facuse era un un act osandit, dar legaturile pacatului erau atat de mari in sufletul sau, ca nu s-a putut descotorosi de el. Il arestase pe Ioan ca sa scape de gura femeii.

„Nerodului, ametit cum era, i-a fost insa rusine sa-si calce nesabuitul juramant. Ar fi putut prea bine sa-i explice fetei: ti-am fagaduit pana la jumatatea regatului meu, dar omul acesta pretuieste mai mult decat jumatate din imparatia mea, astfel incat nu ti-l pot da; cere-mi altceva. Dar nu l-a dus mintea catre acest raspuns drept, ci ca netotul a implinit salbatica sfruntata cerere: lui Ioan i s-a taiat capul in chiar beciurile palatului si cinstitul cap i-a fost adus Salomeii pe tipsie, precum dorise ticaloasa de Irodiada”.

Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul – Logica smereniei

Tot parintele Nicolae Steinhardt arata ca smerenia lui Ioan reiese cu prisosinta din textul celor patru Evanghelii, care folosesc aproape aceleasi cuvinte centrate in jurul a cinci idei: Iisus Hristos este mai puternic decat Ioan, Ioan nu este vrednic sa-I dezlege cureaua incaltamintei, Ioan nu poate boteza decat cu apa, pe cand Iisus va boteza cu Duh Sfant si cu foc, Iisus este mai inainte de a fi Ioan, Iisus este Cel ce va sa vina.

Referatul Evangheliei dupa Matei relateaza: ‘Cel Care vine dupa mine este mai puternic decat mine. Nu sunt vrednic sa-I duc incaltamintea. Eu va botez cu apa spre pocainta. El va va boteza cu Duh Sfant si cu foc.’ Iar cand Iisus vine la repejunile Iordanului spre a primi botezul, Ioan exclama uimit si coplesit: ‘Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine si Tu vii la mine?’ Parintele Nicolae spune ca la Ioan 3, 20 se regaseste una din cele mai emotionante, mai neasteptate, mai rascolitoare si mai iesite din comun fraze din cate se afla in Sfanta Scriptura; este declaratia-marturisire a nobilului Ioan Botezatorul: ‘Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca’.

„Firesc ii era omului rationamentul cu totul invers: sa voiasca a creste si a propasi el pe seama si in dauna celorlalti. Ceilalti? Sa-l admire, sa-l slujeasca. Sa-l rasfete, sa-l ridice in slavi! Oricat de mult, de fara intrerupere, de nereticent. Satul de laude, de complimente, slujiri si plecaciuni nu se va declara niciodata. Convins de perfecta superioritate nu va inceta in veac a fi.”

Egocentrismul si idolatrizarea sinelui sunt cererile si dorintele sufletului omenesc obisnuit catusi de putin cu stergerea si infranarea sinelui. Ioan s-a infranat si s-a smerit pana la capat, aratand ca a fost Inaintemergator al Domnului tocmai prin aceasta calitate. Sfantul Ioan Botezatorul a fost un smerit mergator-inainte al Celui care spunea ca este ‘bland si smerit cu inima’. ‘Si totusi Ioan Botezatorul aceasta chiar face, lucrul acesta de necrezut, de potrivnic firii, de scandalos pentru orice psihie normala: pe sine se vrea micsorandu-se, pe celalalt crescand, biruind, afirmandu-se, implinindu-se! De aceea si este fraza de la Ioan 3, 30 atat de nepamanteasca, de fara de pereche, de anevoie asimilabila mintilor noastre.

Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul: Model de slujire a lui Iisus Hristos

In cuprinsul Scripturii, zicerea Botezatorului straluceste totusi ca o lumina nespusa si ni se infatiseaza ca un giuvaer; ea contrazice atat de fatis tendinta oricarei individualitati de a se socoti centrul cercului si de a considera ca legitim sa-si acorde numai drepturi si monopolul dreptatii, incat nu poate sa nu ne uimeasca asa cum ar face marul care, sfidand legea universala a gravitatiei, in loc sa cada la pamant, cand se desprinde din pom, s-ar inalta la cer.’ Ioan Botezatorul este pentru noi toti model de iubire si de smerenie. ‘Ioan ne poate fi indreptar pe calea stramta a infrangerii trufiei, a neroadei trufii, a egoismului si egocentrismului nostru ridicol care-si face ras de noi indemnandu-ne a crede ca suntem fiecare punctul geometric din chiar centrul lumii si ne da ghes a ne increde in noi insine, a ne inchide si incuia in carapacea sinei noastre imperialiste. Ioan ne poate fi pilda sigura de dragoste pentru Mire, adica pentru Hristos si de slujire neprecupetita a Sa.’ (Articol publicat in ziarul „Lumina de Duminica” din data de 28 august 2011)
La Sarbatoarea Taierea cinstitului cap al Sf. Ioan Botezatorul membrii Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane slujesc dupa urmatorul program pe care il aflam de la Radio Trinitas:

Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane va participa la Sfanta Liturghie in biserica Parohiei “Sf. Ioan Botezatorul”, Protopopiatul III Capitala.

Inaltpreasfintitul Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei va sluji la Manastirea Secu din jud. Neamt.

Inaltpreasfintitul Laurentiu, Mitropolitul Ardealului va sluji la Manastirea Brancoveanu – Sambata de Sus din jud. Brasov.

Inaltpreasfintitul Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramuresului si Salajului va sluji la Manastirea Bic din judetul Salaj, Impreuna cu Preasfintitul Petroniu, Episcopul Salajului.

Inaltpreasfintitul Irineu, Mitropolitul Olteniei va sluji la Manastirea Camaraseasca din judetul Gorj.

Inaltpreasfintitul Serafim, Mitropolitul Ortodox Roman al Germaniei, Europei Centrale si de Nord va sluji la Catedrala Mitropolitana din Nurenberg, Germania.

Inaltpreasfintitul Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Targovistei si exarh patriarhal va sluji la Catedrala Arhiepiscopala din Targoviste.

Inaltpreasfintitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului va sluji la Manastirea Lipnita din jud.Constanta.

Inaltpreasfintitul Pimen, Arhiepiscopul Sucevei si Radautilor va sluji la Manastirea „Sf. Ioan cel Nou” din Suceava.

Inaltpreasfintitul Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei va sluji la Manastirea Strungari din jud. Alba .

Inaltpreasfintitul Gherasim, Arhiepiscopul Ramnicului va participa la Sfanta Liturghie la Schitul Troianu din Ramnicu Valcea.

Inaltpreasfintitul Calinic, Arhiepiscopul Argesului si Muscelului va sluji la Manastirea Cotmeana din jud. Arges.

Inaltpreasfintitul Casian, Arhiepiscopul Dunarii de Jos va sluji la Catedrala Arhiepiscopala din Galati.

Inaltpreasfintitul Timotei, Arhiepiscopul Aradului va sluji la Manastirea Gai din jud. Arad.

Inaltpreasfintitul Arhiepiscop Ioan al Episcopiei Covasnei si Harghitei va sluji la Manastirea Fagetel din jud.Harghita, impreuna cu Preasfintitul Andrei Fagarasanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sibiului.

Preasfintitul Corneliu, Episcopul Husilor va sluji la Catedrala Episcopala din Husi.

Preasfintitul Lucian, Episcopul Caransebesului va sluji in parohia Ilova, Protopopiatul Caransebes.

Preasfintitul Sofronie, Episcopul Oradiei va sluji la Schitul „Sfantul Ioan Botezatorul” din Oradea.

Preasfintitul Nicodim, Episcopul Severinului si Strehaiei va sluji la Manastirea Topolnita din jud. Mehedinti.

Preasfintitul Vincentiu, Episcopul Sloboziei si Clrasilor va sluji la Manastirea Radu Negru din jud. Calarasi.

Preasfintitul Galaction, Episcopul Alexandriei si Teleormanului va sluji in parohia „Sfantul Filip” din Zimnicea.

Preasfintitul Visarion, Episcopul Tulcii va sluji la Manastirea Macin, jud. Tulcea.

Preasfintitul Siluan, Episcopul romanilor ortodocsi din Ungaria va sluji la Manastirea Socolu de Campie din jud. Mures.

Preasfintitul Siluan, Episcopul Ortodox Roman al Italiei va sluji la paraclisul „Schimbarea la Fata” din orasul italian Carsoli.

Preasfintitul Macarie, Episcopul Ortodox Roman al Europei de Nord va sluji la Manastirea Cristiana din Bucuresti.

Preasfintitul Mihail, Episcopul Ortodox Roman al Australiei si Noii Zeelande la Manastirea Izvorul Tamaduirii din Melton-Melbourne, Australia.

Preasfintitul Varlaam Ploiesteanul, Episcop-Vicar Patriarhal va sluji la Catedrala Patriarhala din Bucuresti.

Preasfintitul Vasile Somesanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Clujului va sluji la Manastirea Cormaia din judetul Bistrita-Nasaud.

Preasfintitul Ioachim Bacauanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Romanului si Bacului va sluji la Catedrala Arhiepiscopala din Roman.

Preasfintitul Sofian Brasoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane a Germaniei, Austriei si Luxemburgului va sluji la Capela „Sf. Siluan” din München.

Preasfintitul Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramuresului si Satmarului va sluji la schitul Borsa-Pietroasa din jud. Maramures.

Preasfintitul Ignatie Muresanul arhiereu vicar al Episcopiei Ortodoxe Romane a Spaniei si Portugaliei va sluji la Centrul misionar „Sf. Ioan Botezatorul” din Dublin, Irlanda.

Sursa: agerpres.ro