Acasă Stirile zilei Bani Banca rusa de stat VTB vrea sa cumpere CFR Marfa

Banca rusa de stat VTB vrea sa cumpere CFR Marfa

Urmareste-ne pe Facebook pentru cele mai importante stiri

VTB Capital Plc, divizia de investment banking a celei de a doua mari banci rusesti controlate de stat, VTB, intentioneaza sa investeasca „mai multe sute de milioane de euro” in Balcani in urmatorii ani, fiind interesata, printre altele, de preluarea CFR Marfa, a declarat directorul general al VTB Capital, transmite Bloomberg.

„Voi fi foarte fericit daca vom investi cateva sute de milioane de euro in urmatorii ani in diferite proiecte din Bulgaria, Romania, Serbia si Grecia, direct ca banca sau pentru sprijinirea clientilor nostrii”, a declarat directorul general al VTB Capital, Atanas Bostandjiev.

„Vom urmari privatizarile programate in Bulgaria, Serbia si Romania. Suntem interesati de programarea vanzarii diviziei de transport marfa a companiei nationale de cai ferate din Romania. De asemenea, Serbia are de gand sa vanda o banca de care suntem interesati”, a precizat Atanas Bostandjiev.

VTB Capital a deschis joi un birou la Sofia, parte a strategiei sale de a se extinde in Europa de Sud-Est, in conditiile in care bancile occidentale retrag fonduri din regiune din cauza crizei datoriilor suverane din zona euro. VTB Capital are divizii la Londra, Hong Kong, Singapore, Dubai, New York, Viena si Kiev.

Luna trecuta, ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Alexandru Nazare, a declarat ca privatizarea efectiva a pachetului majoritar de actiuni detinut de stat la CFR Marfa va fi finalizata pana la sfarsitul acestui an.

Companie strategica, inclusiv pentru americani

Potrivit legislatiei in vigoare, CFR Marfa desfasoara activitati de interes public national, in scopul realizarii transportului feroviar public de marfa si al satisfacerii nevoilor de aparare a tarii, compania fiind angajata in conventii si protocoale cu Ministerul Apararii Nationale si cu Fortele Armate ale Statelor Unite ale Americii, pentru asigurarea capacitatilor necesare in diverse situatii.

Tocmai de aceea, strategia de privatizare a CFR Marfa a trebuit sa fie aprobata de catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), care a avizat documentul in septembrie anul trecut.

„(…) trebuie subliniate angajamentele asumate de Romania prin Acordul dintre statele parti ale Tratatului Atlanticului de Nord si celelalte state participante la Parteneriatul pentru pace cu privire la statutul fortelor lor, semnat la 19 iunie 1995 la Bruxelles (NATO/SOFA/PfP), precum si prevederile Aranjamentului de implementare intre autoritatile desemnate ale Statelor Unite si Romaniei privind deplasarea navelor, vehiculelor si mijloacelor de zbor pentru implementarea Acordului dintre Statele Unite ale Americii si Romania privind activitatile fortelor armate ale Statelor Unite stationate pe teritoriul Romaniei, aranjament semnat la data de 31.10.2007”, se spune in Strategia de privatizare a CFR Marfa.

Astfel, CFR Marfa are incheiate conventii directe cu Fortele Armate al Statelor Unite ale Americii (U.S. Forces), conventii care privesc stabilirea tarifelor, a conditiilor de transport si decontare a serviciilor furnizate armatei americane pentru trenurile KFOR si terminalul de feribot.

„CFR Marfa trebuie sa isi mentina pozitia fata de nevoile de aparare ale tarii, avand in acest sens, obligatii stipulate prin lege si prin angajamente internationale”, se subliniaza in Strategie.

In plus, CFR Marfa detine un rol strategic in asigurarea transportului de carbune pentru functionarea sistemului energetic national, fiind singura companie care dispune de suficient material rulant pentru a prelua la transport productia nationala de carbune.

Initial, acordul dintre Romania si FMI prevedea includerea CFR Marfa pe lista companiilor de stat pentru care urma sa fie selectati „manageri privati”, intentia fiind de a se privatiza doar 20% din actiunile companiei.

Ulterior, insa, Guvernul si FMI au decis sa vanda pachetul majoritar controlat de stat la CFR Marfa unui investitor strategic, ultima scrisoare de intentie semnata cu Fondul prevazand ca privatizarea trebuie finalizata pana in octombrie 2012.