Antreneaza-ti mintea in fiecare zi! Cinci exercitii care te fac mai destept

Pauzele in gandire, incapacitatea de a memora complet diverse lucruri, sunt semne clare ale unei creier obosit. Creierul trebuie antrenat zilnic, exact ca muschii. Daca nu iti folosesti un muschi, acesta nu numai ca nu se dezvolta, dar, in timp, poate deveni inutilizabil.

Asa cum sportul face minuni pentru corp, gimnastica mintii iti poate ajuta creierul sa se mentina activ, la potential maxim. Iata cum iti antrenezi creierul zilnic, pentru a-ti pastra mintea „brici”:

Gimnastica mintii nu exclude gimnastica muschilor. Exercitiile fizice ajuta nu doar corpul, ci si mintea. Ele cresc ritmul cardiac si astfel se pompeaza mai mult oxigen in creier. In acelasi timp, pe durata exercitiului, corpul elibereaza hormoni, lucru care contribuie atat la relaxarea noastra, cat si la invatare si transmiterea mai buna a semnalelor in cadrul sistemului nervos.

Activitati cum ar fi alergarea, inotul sau mersul pe bicicleta (care implica o anumita coordonare ochi-membrelor) pot sa imbunatateasca functiile cognitive, dar si sa reduca riscul aparitiei dementei. Dupa efort fizic, gandesti mai bine, deoarece creierul iti e mai bine oxigenat si stimulat.

Universitatea Murcia din Spania a demonstrat prin „teoria inteligentei multiple” ca invatarea uneia sau mai multe limbi straine iti va spori ireversibil inteligenta. Procesul de invatare a unei limbi straine presupune acumularea a mii si mii de notiuni noi (creierul uman devine practic, un burete), in asociere cu cele vechi.

Fara sa iti dai seama, creierul tau va face numeroase paralele cu notiunile deja insusite si eforturi incredibile de imaginatie si rememorare. Cu cat este mai complexa limba, cu atat mai mare si mai intense vor fi exercitiile de gimnastica ale mintii! Iti recomandam limbi precum rusa, chineza sau o limba araba.

Nu doar invatarea unor cuvinte noi dintr-o limba noua, ci si cuvintele noi in limba materna iti pun creierul la treaba. Ia DEX-ul si in fiecare zi invata un cuvant nou.

O alternativa la jocurile pe telefon – care, in timp, iti pot afecta vederea, sunt jocurile de societate, pe tabla (cunoscute in limba engleza si sub numele de boardgames). Nu ezita sa incerci jocuri de cuvinte (Scrabble, Alias, Blanko), care in mod cert iti vor imbogati vocabularul.

Daca esti o fire mai traditionalista, te poti rezuma la sah si table. Jocurile de strategie (Colonistii din Catan, Risk, Game of Thrones, Battlestar Galactica) sunt si mai bune deoarece dezvolta „gandirea in perspectiva”.

Daca totusi nu ai timp de socializare, rezolva integrame si sudoku. Sunt bune si jocurile care te provoaca sa gasesti diferentele sau cele de memorie.

Antreneaza-ti creierul printr-un alt exercitiu simplu, dar util: mergi pe trasee diferite in fiecare zi. Daca mergi zilnic pe acelasi drum, creierul tau este deja pe „pilot automat”. De aceea, se mai intampla sa ajungi la birou si copilul sa fie inca in masina… pentru ca ai uitat sa treci pe la gradinita.

Urmand un traseu necunoscut, vei reusi sa iti pui cortexul si hipocampusul in miscare, identificand si memorand noi zgomote, mirosuri si imagini.

spre