Acasă Politic Adevarul despre manipularea sondajelor de opinie! Masina de propaganda a PSD!

Adevarul despre manipularea sondajelor de opinie! Masina de propaganda a PSD!

Urmareste-ne pe Facebook pentru cele mai importante stiri

Suntem in acea perioada neplacuta a ciclului politic cand datele din sondaje par a veni dinspre o singura-zona client (PSD). Asta face ca datele sa fie deosebit de sensibile la manipulare. si nu ma refer la manipularea grosiera, facuta din tastatura. Ci la metode mai subtile, la care casele de sondare nici nu prea pot obiecta.

1. Cine plateste lautarii alege muzica

In mod normal, daca un partid trece printr-o perioada buna, atunci isi publica singur sondajele, iar daca nu, publica adversarii sondaje despre el. Astfel, daca in public apar suficiente sondaje ale unor case cat de cat cunoscute, putem incepe sa tragem concluzii credibile despre starea politicii.

Daca vin dintr-o singura sursa, atunci clientul alege cand si ce sa publice. Iar furnizorul de sondaj nu poate comenta mare lucru: in definitiv, informatia apartine clientului.

Sondajul care zguduie scena politica! Laura Codruta Kovesi este solutia romanilor pentru cea mai inalta functie in stat!

2. Acelasi sondaj poate dar rezultate diferite…

…in functie de populatia din care se extrag procente.

Mai pe romaneste, putem calcula asa:

voturi pentru partidul X, ca procente din cei ce au o opinie;
voturi pentru partidul X, ca procente din cei ce au o opinie si au si o probabilitate mare sa mearga la vot;
voturi pentru partidul X, ca procente din cei ce au o opinie si au si o probabilitate mare sa mearga la vot … dar pe baza altui algoritm de estimare a probabilitatii.

Foarte adesea, diferentele nu sunt foarte mari. Dar… uneori pot avea efect psihologic. Un procent in plus sau in minus peste pragul de 5% devine stire. La fel in cazul unor variatii in jurul unui anumit prag psihologic.

Daca partidul care a comandat alege sa publice datele pe baza celei mai avantajoase versiuni, ar putea avea nevoie sa se coordoneze cu cel ce face sondajul. Ipotetic, sondorul poate obiecta. Dar… daca alege sa nu obiecteze… si nimeni altcineva nu publica cifre diferite… cine isi va mai da seama?

3. Cine prezinta sondajul poate incerca sa controleze stirea

Ultimul sondaj Sociopol a rulat in media cu titluri ce faceau referire la Laura Codruta Kovesi sau Klaus Iohannis. Stirea a fost ca sefa DNA apare ca fiind mai „prezidentiabila” decat actualul presedinte (v titlurile de pe Google News). In acelasi timp, intr-un colt al raportului, statea informatia ca scorul USR este de 12% (v pagina 3 in acest raport).

Daca acest sondaj ar fi fost platit de USR ar fi fost si lansat cu declaratii de gen: USR a crescut cu aproape 50%. si foarte posibil, aceasta informatie ar fi fost preluata de presa.

Astfel, publicarea de sondaje credibile nu ne serveste doar noua, celor ce comentam politica ci si partidelor, care pot gasi munitie sa se lupte cu masina de propaganda a PSD. Daca vor.

Sursa: stiripesurse.