Tema canibalismului e inca dezgustatoare si absolut inacceptabila in societate. A discuta acest subiect in presa sau intr-o companie decenta e indezirabil. Ca atare, prima miscare a FERESTREI OVERTON e mutarea subiectului canibalism din domeniul de NECONCEPUT in cel RADICAL.
Ne bucuram de libertatea de exprimare, nu-i asa? Avem democratie… De ce sa nu vorbim despre canibalism? Oamenii de stiinta, in principiu, au dreptul sa vorbeasca despre orice – pentru ei nu exista subiecte interzise, ei trebuie sa studieze toate temele. Si daca asa stau lucrurile, atunci putem organiza un simpozion etnologic cu tema „Ritualuri exotice ale triburilor din Polinezia”. Vom aborda istoria subiectului, il vom introduce in circuitul stiintific si vom obtine opinii autorizate despre canibalism.
Putem, deci, discuta despre canibalism si ramane, in acelasi timp, in limitele respectabilitatii stiintifice.
FEREASTRA OVERTON s-a mutat. A fost deja determinata revizuirea pozitiilor, asigurand astfel trecerea de la atitudinea intransigenta, de respingere, a societatii, la o atitudine mai pozitiva.
Concomitent cu discutia pseudo-stiintifica, TREBUIE sa apara undeva „Societatea Canibalilor Radicali”. Chiar daca vor fi prezenti doar pe internet, „Canibalii Radicali” vor fi observati si mentionati de toate mass-media relevante.
Rezultatul primei miscari a FERESTREI OVERTON:
– tema inacceptabila a fost introdusa in circulatie, tabu-ul a fost „desacralizat”, a fost distrus caracterul univoc al problemei si s-au creat „tonuri de gri”.
Urmatorul pas al FERESTREI OVERTON muta tema canibalismului din domeniul RADICAL in cel POSIBIL. In acest stadiu continuam sa citam „oamenii de stiinta”. Nu ne putem permite respingerea cunostintelor despre canibalism… Oricine ar refuza sa discute aceasta tema, ar trebui infierat drept bigot si ipocrit.
Condamnand bigotismul, trebuie sa gasim un nume elegant canibalismului.
Nu mai exista canibalism! Acum se numeste, de exemplu, „antropofagie”. Dar termenul in cauza va fi, curand, inlocuit din nou, considerand aceasta definitie drept jignitoare. Scopul inventarii noilor denumiri e devierea problemei de la esenta ei, ruperea formei de continut, privarea adversarilor ideologici de cuvant. Canibalismul se transforma in „antropofagie” si apoi in „antropofilie”, la fel cum un criminal isi schimba numele si pasapoartele.
In paralel cu jocul numelor, are loc crearea unui precedent de referinta – istoric, mitologic, contemporan sau pur si simplu inventat, dar cel mai important – legitimant.