Dumnezeu a incredintat fiecarei fiinte umane un inger cu misiunea „personalizata” de a o pazi, a o ocroti, a o conduce, adica a fi cel mai bun prieten al sau, aparatorul sau. Jurnalistul Renzo Allegri, care a scris articole ample pe tema ingerilor, a stat recent de vorba despre ingeri „cu un teolog care apartine ultimei si tinerei generatii a marilor teologi, un cercetator modern deschis si apropiat de sensibilitatea si de problemele timpului nostru.

Se numeste pr. Zdzislaw Kijas, franciscan conventual polonez, presedinte al Facultatii Pontificale Sfantul Bonaventura – Seraphicum.

– Parinte Kijas, existenta ingerilor este o traditie pioasa sau un adevar de credinta?
– Asa cum spune Catehismul Bisericii Catolice, existenta ingerilor este un adevar de credinta. Nu este o dogma proclamata de Biserica, ci un adevar care provine din Revelatia biblica. Paragraful 328 este explicit: „Existenta fiintelor spirituale, netrupesti, pe care Sfanta Scriptura le numeste in mod obisnuit ingeri, este un adevar de credinta. Marturia Scripturii este la fel de clara ca si caracterul unanim al Traditiei”. in afara de aceasta, marturisirea de credinta de la Conciliul al IV-lea din Lateran afirma ca Dumnezeu „inca de la inceputul timpului, a creat din nimic si una si cealalta ordine de creaturi, cea spirituala si cea materiala, adica pe ingeri si lumea pamanteasca; si apoi pe om, aproape partas de una si de cealalta, compus din suflet si din trup”.

– In Compendiul Catehismului Bisericii Catolice se citeste: „ingerii sunt creaturi pur spirituale, netrupesti, invizibile si nemuritoare, fiinte personale cu inteligenta si vointa. Ei, contemplandu-l fara incetare pe Dumnezeu fata in fata, il preamaresc, il slujesc si sunt mesagerii sai in implinirea misiunii de mantuire pentru toti oamenii”.

– Este o definitie minunata si perfecta, care sintetizeaza toate caracteristicile acestor fiinte. Sunt „creaturi pur spirituale”, deci mai perfecte decat fiintele umane, dar mai putin complete. De fapt, omul rezuma in sine insusi dimensiunea spirituala si materiala, pe care ingerii nu o au. Omul poarta asadar in sine insusi cerul si pamantul. ingerii, ca si fiintele umane, sunt creati dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu si sunt inzestrati, ca si omul, cu inteligenta si cu libertate. Este vorba despre daruri pe care nu si le-au dat ei insisi, ci le-au primit de la Creator. Aceasta inseamna ca nu sunt aproape numai de natura umana, ci si de cea divina.

Ca fiinte spirituale, insa, se bucura de o inteligenta si libertate mult mai mari decat cea a oamenilor. Natura umana este mai putin perfecta pentru ca este limitata de trup si de dimensiunea spatio-temporala. si cunoasterea si perfectiunea omului sunt limitate de aceste conditii. Existenta pamanteasca a omului este asadar in evolutie spre libertatea deplina (prin intermediul ascezei) si spre o cunoastere deplina (prin intermediul studiilor, aprofundarilor, etc.). Aceasta inseamna ca, neavand cunoasterea deplina, omul poate gresi si se poate corecta, cerand iertare si reluand drumul corect. ingerii, in schimb, fiind spirite pure, au o cunoastere deplina si perfecta si, de aceea, nu pot sa se scuze ca au gresit, pentru ca nu pot spune ca nu stiu. Cunoasterea lor nu este insa nelimitata, ca aceea a lui Dumnezeu, dar este mult mai perfecta decat a noastra. Ea nu este de tip senzorial, adica nu trece, ca pentru noi, prin simturile fizice care sunt pasibile de eroare si limiteaza. Este o cunoastere in intregime spirituala, care merge mult „mai departe”.

– Ce mai spune Catehismul Bisericii Catolice despre ingeri?

– Spune ca sunt „fiinte personale care il contempla fara incetare pe Dumnezeu fata in fata… il preamaresc, il slujesc si sunt mesagerii Sai in implinirea misiunii de mantuire pentru toti oamenii”. Sunt mesageri ai lui Dumnezeu. Asa cum invata Biblia, prin ingeri Dumnezeu comunica cu oamenii. De exemplu: arhanghelul Gabriel ii vesteste Mariei nasterea Fiului lui Dumnezeu; Rafael devine insotitor de calatorie al lui Tobia si il invata cum sa il vindece pe tatal sau; Mihail apara numele lui Dumnezeu etc. Daca ingerii, ca mesageri ai lui Dumnezeu, comunica cu fiintele umane, la randul lor fiintele umane pot sa comunice cu ingerii, care devin astfel „purtatori de cuvant” ai oamenilor fata de Dumnezeu.

– Parinte Kijas, ce tip ce comunicare „concreta” putem avea cu ingerii?

– O comunicare de tip spiritual, prin rugaciune, dialog, liturgie. O persoana nu ii poate constrange pe ingeri sa faca ceea ce doreste ea, poate doar sa ii implore, sa ii roage. si ceea ce ingerii vor pentru noi nu este numai o dorinta personala a lor, ci ei realizeaza vointa iubitoare a lui Dumnezeu. Biserica, in numele „poporului lui Dumnezeu”, recurge adesea in liturgie la ajutorul ingerilor pentru a face sa ajunga rugaciunile sale la Dumnezeu. La Liturghie, cand se ajunge la „Sanctus”, Biserica se uneste cu corul ingerilor pentru a-l proclama pe Dumnezeu de trei ori sfant. La liturgia pentru raposati, cere ingerilor „sa insoteasca in paradis” sufletul persoanei care a parasit acest pamant. si asa in foarte multe alte rugaciuni liturgice.

– In biografiile sfintilor si in evlavia populara se aude adesea vorbindu-se despre ingerul pazitor. Care este adevarul teologic despre aceasta tema?

– Existenta ingerului pazitor este un adevar de credinta. Catehismul Bisericii Catolice exprima acest adevar cu trei afirmatii foarte frumoase care se gasesc la paragraful 336: „Din copilarie pana in ceasul mortii, viata omului este inconjurata de ocrotirea si de mijlocirea ingerilor”. „Fiecare credincios are alaturi un inger ca aparator si pastor care sa il indrume la viata”. „inca de pe pamant, viata crestina participa, in credinta, la comunitatea preafericita a ingerilor si a oamenilor, uniti in Dumnezeu”.

– Care este misiunea specifica a ingerului pazitor?

– Sa se ingrijeasca „in toate si pentru toate de creatura care i-a fost incredintata”. Deci va face tot posibilul pentru a ne tine departe de necazuri si a ne ajuta la realizarea deplina de noi insine conform vointei lui Dumnezeu. Biserica crede in ingerii pazitori si ii venereaza cu o sarbatoare speciala la 2 octombrie. in rugaciunile sale, ii cere Domnului ca ei sa il apere pe om de pacat, de atacul celui rau, ca sa se ingrijeasca de fiecare om, ca sa pazeasca inima sa si sa o faca libera pentru slujirea lui Dumnezeu. Biserica ii cere lui Dumnezeu ca ingerii pazitori sa indeparteze pericolul razboiului, sa pastreze pacea in tari si in familii, in asa fel incat toti sa poata trai in bucurie si in sanatate.

– Cum comunica ingerul pazitor cu noi?

– Asa cum am spus, cunoasterea ingerului nu este nelimitata, dar este mult mai perfecta decat a noastra. Pentru aceasta, ingerul pazitor ne poate atentiona cu privire la pericolele care ne ameninta, pe care noi nu le cunoastem, deoarece nu suntem in masura sa percepem viitorul cu simturile noastre. si poate face aceasta cu sugestii, inspiratii, intuitii, prin evenimente, persoane, situatii. Pentru a capta semnalele ingerului trebuie sa avem atentie, sensibilitate, inima curata, ochi interiori vigilenti. ingerul pazitor poate influenta intelectul nostru in mod „nemijlocit”, dar nu si vointa noastra. Actiunea ingerilor asupra vointei noastre este „mediata” si se realizeaza prin intermediul intelectului nostru. Omul nu isi pierde niciodata propria libertate. ingerul nu ne constrange sa actionam, ci ne „sugereaza” numai sa facem anumite lucruri.

Primind de la Dumnezeu misiunea de a ne pazi, se realizeaza pe deplin pe sine insusi tocmai exercitand la perfectiune aceasta misiune. Noi trebuie sa ii permitem sa faca aceasta. Exista o rugaciune antica foarte frumoasa pe care ar trebui sa o repetam de mai multe ori pe zi: „ingerul lui Dumnezeu, care esti pazitorul meu, lumineaza-ma, pazeste-ma, povatuieste-ma si carmuieste-ma pe mine, care iti sunt incredintat tie prin mila lui Dumnezeu. Amin”, scrie ercis.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.