Oprirea si stationarea pe trotuar este interzisa ca regula generala, dar poate fi permisa daca exista un panou care specifica acest lucru. In acest caz, este nevoie sa fie lasat un spatiu liber de 1 metru.

Politia Rutiera sustine ca este nevoie doar de spatiu de un metru lasat liber. Si asta pentru ca Codul Rutier si regulamentul sau de functionare se bat cap in cap. Primul spune ca parcarea pe trotuar este permisa acolo unde exista indicator, iar soferii trebuie sa asigure un spatiu minim de un metru pentru pietoni. Regulamentul nu aminteste nimic de indicator si vorbeste doar de distanta de un metru.

O hotarare a Tribunalului din Cluj a scos insa la iveala o anomalie din normele de aplicare a Codului Rutier care au omis sa preia prevederile unui articol referitor la conditiile in care se poate parca pe trotuar, scrie gds. ro. Codul Rutier spune urmatoarele, la articolul articolul 72, litera 7: „Este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru“. Cu alte cuvinte, Codul Rutier spune ca un sofer poate parca pe trotuar doar daca acolo exista, mai intai, un indicator rutier cu parcarea permisa si daca lasa minimum un metru distanta intre masina si marginea opusa a trotuarului.

Pentru ca acest Cod Rutier sa poata fi pus in aplicare a fost nevoie de aprobarea HG nr. 1391/2006, adica „Regulamentul de aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice. Regulamentul aprobat de guvern a omis sa preia prevederea integrala din Codul Rutier, astfel incat formularea legata de parcarea pe trotuar a ajuns in urmatoarea forma: articolul 142, litera n – „Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor pe trotuar, daca nu se asigura spatiu de cel putin un metru pentru circulatia pietonilor“. Dupa cum se observa, normele de aplicare nu mai amintesc despre obligativitatea marcarii cu indicatoare a trotuarelor unde se poate parca statuand ca orice sofer poate parca pe trotuar cu conditia sa lase distanta minima obligatorie de un metru pana la marginea opusa a trotuarului pentru pietoni, mai scrie gds.ro.

1 COMENTARIU

  1. Cea mai mare batjocura la adresa pietonilor rezidenti intr-un centru istoric cu stradele montane (in panta) cred ca este la BRASOV, in zona „Schei-Prund”, la 5 min. distanta de monumentul basilical „Biserica Neagra”. Din 2007 s-au asfaltat in zona veche de sit a fostei cetati „Brassovia”, o serie de strazi inclinate si inguste (circa 4m) care nu au trotuar – s-au este ocupat fara reticenta de masinile rezidentialilor! -, si pe care se circula intens, in viteza. Cand se iese pe usa (poarta) casei direct in carosabil (!) trebuie sa ne lipim de zidurile caselor sa nu ne loveasca masinile in trecere continua. Casele ni s-au umplut de praf, este zgomot infernal iar zidurile vechi au inceput sa se fisureze! Primarul Brasovului a dat mana libera unei firme sa ia pietrele cubice… – care mai impiedicau din viteza si dadeau un aspect vechi, pitoresc si ambiental turistic -, si apoi sa toarne asphalt langa case istorice, seculare, fara etaj, cu arhitectura specifica transilvana. Politia ne-a raspuns ca nu poate face nimic pt. siguranta noastra ca pietoni! Oare acesta este un raspuns valabil din partea unei Institutii care ar trebui sa ne ofere protectie? … Suntem mai putini pietoni decat automobilistii – majoritatea fara educatie ‘pedestra’ …-, care vor sa vina cu masinile chiar pana in usa casei lor!…Ce am mai putea intreprinde pt. stoparea infernului de masini in centrul istoric?…Va multumesc

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.