Regia Autonoma de Transport Bucuresti a solicitat Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB) majorarea tarifelor de calatorie, in medie cu 50%, pentru a putea iesi din impasul in care a intrat dupa ce Agentia Nationala de Administrare Fiscala a blocat conturile regiei pentru o datorie catre bugetul de stat de peste 272 de milioane de lei.
‘Solicitam aceasta majorare pentru a iesi din impasul cu ANAF. Am cerut cresterea tarifului pentru o calatorie de la 1,3 la 2 lei si a pretului abonamentului de la 50 la 75 de lei, iar din estimarile noastre vom castiga in jur de 4,2 milioane lei. Suma reprezinta plata lunara pentru datoria de peste 272 milioane de lei catre ANAF, si care a fost deja esalonata pe o perioada de 5 ani. De asemenea, am solicitat acordarea gratuitatii doar pentru pensionarii a caror pensie nu depaseste 1.500 de lei si numai in anumite intervale orare. Pensionarii vor circula contra cost in interval orar 8,00 — 10,00 si 17,00 — 19,00 si gratuit intre orele 10,00 si 17,00′, a declarat directorul general al RATB, Vincentiu Daniel Antonescu, citat de Agerpres.
Acesta a precizat ca solicitarea inaintata CGMB este cea de-a treia din 2015 si a 15-a din ultimii ani. Pretul biletelor de calatorie cu mijloacele RATB a ramas neschimbat din anul 2008, cand s-a obtinut o crestere de la 1,1 lei la 1,3 lei/calatorie.
„Noi am tot solicitat in ultimii ani majorarea tarifelor de calatorie, nu doar acum din cauza controlului ANAF, ci pentru a oferi conditii de transport asa cum ar trebui si a putea scoate in traseu mai multe mijloace imobilizate. Toate acest eforturi s-ar putea face prin actualizare de tarif. Cred ca in ultimii ani am avut pe putin 15 solicitari de majorare de tarife, iar numai in ultimul an am avut trei solicitari catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ultima la finele lunii iulie”, a spus Antonescu.
In cazul in care CGMB nu va aproba solicitarea RATB, o alta varianta ar fi suplimentarea subventiei lunare din partea primariei, cel putin cu o suma similara celei obtinute prin actualizarea tarifelor.
„Daca nu reusim sa majoram tarifele la biletele de calatorie, mai exista o varianta, dar acest lucru ar insemna un efort suplimentar din partea Primariei. Practic, este vorba de o suplimentare a subventiei lunare cu 4 milioane de lei si ne-ar ajuta sa iesim din situatia actuala. Noi am cerut in acest an o subventie de la bugetul local de 600 de milioane de lei si am primit doar 536 de milioane de lei, dar va urma o rectificare in luna august in care poate vom obtine macar aceasta diferenta”, a mentionat seful RATB.
Antonescu a precizat ca blocarea conturilor regiei de catre ANAF nu afecteaza in niciun fel plata salariilor catre angajatii RATB sau achizitia energiei necesare functionarii transportului public de persoane din Capitala.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat pe 21 iulie ca a instituit popriri pe conturile Televiziunii Romane /TVR/ si ale Regiei Autonome de Transport Bucuresti /RATB/ pe considerentul ca aceste institutii inregistreaza datorii catre bugetele de stat.
„In urma inventarierii creantelor bugetare de recuperat de la marii contribuabili, ANAF a instituit popriri pe conturile TVR si RATB. Precizam ca, in perioada urmatoare, ANAF va institui popriri pe conturile tuturor marilor contribuabili care inregistreaza datorii catre bugetele de stat, in functie de vechimea arieratelor’, se preciza in comunicatul ANAF.
RATB a anuntat in acea zi ca datoreaza bugetului de stat 272,43 milioane de lei, suma formata din Taxa pe Valoarea Adaugata /TVA/ calculata la subventiile acordate pensionarilor, elevilor, studentilor si altor categorii de beneficiari in perioada septembrie 2007 — martie 2013, contestand insa acest debit in instanta.
„Regia Autonoma de Transport Bucuresti a luat la cunostinta despre documentul emis de ANAF, prin care s-a luat masura indisponibilizarii sumelor existente in conturile bancare ale RATB, precum si a sumelor care urmeaza a fi obtinute din incasarile zilnice. La data de 20.07.2015, RATB se inregistra cu datoria de 272.431.800 lei. Aceasta suma provine din Taxa pe Valoarea Adaugata calculata la subventiile acordate beneficiarilor de gratuitati si reduceri (pensionari, elevi, studenti etc.), in conformitate cu HCGMB nr. 139/2006, pentru perioada septembrie 2007 — martie 2013. In prezent, acest debit calculat de ANAF este contestat in instanta de catre RATB, aflandu-se in faza de recurs’, a precizat RATB.
In prezent, parcul circulant al RATB este format in prezent din 287 de tramvaie, 767 de autobuze si 186 de troleibuze. Toate acestea deservesc un numar de 146 de linii, respectiv 23 de linii de tramvai, 17 de troleibuz si 116 de autobuz. Parcul regiei numara 1.000 de autobuze, insa o parte nu pot fi folosite din cauza lipsei unor piese de schimb.