„Kolejka”, un joc educational polonez considerat versiunea „comunista” a jocului Monopoly, a ajuns cel mai vandut din Polonia. In curand va fi lansata si versiunea internationala.
Jocul „Kolejka” sau „coada”, lansat anul trecut in februarie, ilustreaza perfect viata de zi cu zi a milioane de polonezi inainte de 1989.
Jocul ofera jucatorilor o experienta a ceea ce insemna viata in Polonia comunista cand, hrana se cumpara pe ratii.
Potrivit AFP, versiunea multilingva a variantei „comuniste” a jocului Monopoly a fost lansata de Institutul Memoriei Nationale din Polonia, un institut de cercetare cu sediul la Varsovia care comemoreaza suferinta poporului polonez in timpul regimurilor nazist si comunist.
In timp ce Monopoly a invatat multe generatii de jucatori regulile capitalismului, Kolejka le arata jucatorilor cum sa supravietuiasca intr-o economie planificata in care carnea este o raritate la fel ca si portocalele, iar pentru orice hrana sau bun de folosinta comuna trebuie stat la coada ore in sir sau chiar zile.
Producatorii jocului spun ca au dorit sa ofere jucatorilor sentimentul de plictiseala si absurditate, prin felul in care se faceau cumparaturi inainte de caderea Cortinei de Fier din 1989.
Produsele alimentare, combustibilul, tigarile, detergentul, chiar si incaltamintea erau rationalizate, in timp ce rafturile erau pline de borcane de mustar si sticle de otet produse de fabricile comuniste locale.
Pentru a castiga in acest joc, jucatorul trebuie sa obtina totul de pe o lista de cumparaturi.
Lectii de istorie „mai distractive”
Toate cele 20.000 de exemplare ale versiunii poloneze au fost vandute de cand jocul a fost lansat de acum un an si jumatate.
Alte 25000 de jocuri au fost realizate pentru versiunea multilingva, in limba japoneza, engleza, spaniola, germana si rusa, precum si in poloneza.
Noua editie vine cu o brosura pentru a explica contextul istoric in care se desfasoara jocul si de asemenea arata ce fel de strategii erau nevoiti sa foloseasca locuitorii pentru cumparaturi pentru a putea face fata.
Printre tertipuri se numarau oameni platiti sa stea la coada, folosirea de copii sau rude cu handicap care nu trebuiau sa stea la cozi.
Ca in viata reala, jocul permite jucatorilor sa cumpere de pe piata neagra, unde cumparatorii puteau obtine bunurile dorite daca plateau cel putin de doua ori pretul oficial, o practica ilegala des intalnita in comunism.
Producatorii Kolejka au inclus in joc fotografii de epoca cu oameni aliniati in afara magazinelor goale pentru a convinge jucatorii de realitatea faptelor din comunism.
Institutul Memoriei Nationale din Polonia a mers pe ideea de jocuri istorice, ca o modalitate de a face lectiile de istorie mult mai distractive.
„Copiii nu inteleg intotdeauna, sa zicem, o expozitie ca pe un subiect serios, asa ca am decis ca un joc poate fi o modalitate de a educa, nu numai adultii, ci si tinerii”
a spus presedintele institutului Lukasz Kaminski.