Aproximativ trei europeni din cinci considera ca tara in care traiesc trece printr-o perioada de criza economica, incat si-au modificat complet modul in care cheltuiesc din bani.

Consumatorii din intreaga lume isi ajusteaza comportamentul de consum pentru a se putea adapta conditiilor macroeconomice globale, reiese dintr-un studiu realizat de compania de cercetare AC Nielsen (Global Consumer Confidence) pentru trimestrul trei al acestui an. La nivel global, 62% dintre consumatorii care au raspuns la chestionarul Nielsen apreciaza ca traverseaza o perioada de recesiune, procentul fiind mult mai mare in cazul locuitorilor din America de Nord si a europenilor (77% si respectiv 75% dintre respondenti). De asemenea, se observa o modificare a perceptiei de la un trimestru la altul, numarul consumatorilor din Europa, America latina si Asia-Pacific care considera ca s-au reintors in criza crescand fata de trimestul doi al acestui an, dar si fata de anul trecut.

Din nou criza in Europa

Spre exemplu, in cazul europenilor, procentul celor care apreciaza ca traverseaza o perioada de recesiune a crescut cu 4 puncte procentuale, iar in cazul celor din Asia-Pacific cresterea este de 7 puncte procentuale.

„Europa este si va ramane epicentrul ingrijorarii cu privire la economia globala. In SUA, riscul major consta in asa numitul „varf fiscal” de la inceputul lui 2013, cand perioada de reduceri a taxelor se va incheia, iar cheltuielile guvernamentale se vor scadea, ceea ce ar putea duce SUA mult mai repede intr-o noua perioada de recesiune”, explica Venkatesh Bala, economist sef la The Cambridge Group, parte a Nielsen.

Increderea romanilor in scadere

Conform studiului Nielsen, indexul care masoara nivelul de incredere al consumatorilor la nivel global a crescut in trimestrul trei al anului cu un punct, pana la 92 de puncte, in contextul in care in unele regiuni oamenii se confrunta cu o imbunatatire insignifianta a situatiei economice cumulata cu teama ca un nou val a recesiunii le va afecta vietile. Singurele zone unde indexul a inregistrat o usoara crestere a fost Europa (de la 88 de puncte la 91 de puncte) si America de nord (de la 73 de puncte la 74). In Romania insa, precum in Croatia, Cehia sau Spania, indexul a scazut fata de trimestrul 2 cu 2 puncte, pana la 60. Cele mai mari indexuri s-au raportat in India si Indonezia (119 puncte), state urmate de Filipine (118 puncte) si Emiratele Arabe (114 puncte).

Metode de economisire

Avand in vedere perceptia oamenilor asupra economiei, 7 din 10 au declarat ca si-au modificat obiceiurile de consum pentru a-si putea acoperi cheltuielile. Cel mai des intalnita metoda de economisire este aceea de a reduce din cheltuielile care nu sunt absolut necesare la un anumit moment. Spre exemplu, mai mult de jumatate dintre resppondentii la nivel global spun ca au inceput sa dea mai putini bani pe haine si pe distractiile din afara casei. 47% au inceput sa faca economii la combustibil si electricitate, in vreme ce 39% au inceput sa cumpere branduri mai ieftine, iar 33% vorbesc mai putin la telefon.

Cum economisesc europenii

Europenii au renuntat in proportia cea mai mare la haine (57% dintre respondenti) si la iesirile in oras (53% fata de media mondiala de 48%). Au redus totodata si consumul de electricitate si combustibil (49% fata de 47% cat este media) si s-au reorientat catre marcile mai ieftine de produse agro-alimentare (51% fata de 39% cat este media). De asemenea, in aceeasi masura ca si restul consumatorilor, 39% dintre europeni au renuntat sa cumpere mancare gata preparata.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.