Dupa 5 ani de la primele licitatii pentru reabilitarea celor 32 de km ai Centurii Bucuresti Sud, lucrarile propriu-zise vor fi in sfarsit demarate, acestea urmand sa inceapa in trimestrul al doilea al acestui an, potrivit conducerii CNADNR, anunță finantistii.ro.

Vestea proasta este insa ca, desi obiectivul ar trebui sa fie largirea la 4 benzi a tronsonului de sud, cuprins intre Autostrada Bucuresti – Pitesti si Autostrada Soarelui, lucrarile vizeaza, in prima etapa, doar reabilitarea celor doua benzi existente si largirea in zona intersectiilor, se arata intr-o nota a CNADNR, pentru Finantistii.

Primele licitatii pentru largirea la 4 benzi a Centurii Sud, pentru studiile de fezabilitate, au fost organizate inca din vara anului 2007, iar semnarea contractelor de constructie cu firmele declarate castigatoare s-a facut in luna noiembrie 2008. Totusi, in contradictie cu graba cu care s-a actionat la acea vreme, lucrarile nu au mai fost demarate.

Intre timp, s-au cheltuit milioane de euro cu studii de fezabilitate, contracte de consultanta pentru exproprieri, supervizare a lucrarilor, iar valoarea contractelor de executie a crescut cu 40%, reprezentand 27 de milioane de euro, prin acte aditionale. Asta desi in 4 ani nu s-a reabilitat nici macar un kilometru de centura, iar costurile materialelor de constructii au scazut cu cateva zeci de procente fata de perioada de boom imobiliar.

Cum s-a ajuns la aceasta “performanta”?

Prima licitatie a fost organizata de CNADNR in august 2007 si viza realizarea unui studiu de fezabilitate pentru proiectul “Largire la 4 benzi a centurii Bucuresti Sud”. Castigatoare a fost desemnata firma Search Corporation, valoarea contractului, semnat in decembrie 2007, fiind de 147.600 de euro.

In mai 2008, CNADNR anunta scoaterea la licitatie a contractelor de executie pentru largirea la 4 benzi a centurii, impartita in trei sectoare: primul de 9,4 km, pentru care se estima un cost de 170 milioane de lei (46,5 milioane de euro, la cursul de atunci, de 3,66 lei/euro), al doilea, de 10 km, costuri estimate 177,5 milioane de lei (48,5 milioane de euro), si al treilea, de 12,5 km, estimat la 161 milioane lei (44 milioane de euro), fara TVA. CNADNR estima ca termenul de proiectare si executie urma sa fie de 32 de luni.

Dupa organizarea licitatiei, s-a constatat ca ofertele cele mai bune de pret, venite din partea unor binecunoscuti “regi ai asfaltului” erau – surprinzator! – mai mici cu peste 50%, iar termenele de executie cu 6-8 luni mai scurte fata de estimarile initiale ale Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale.

Astfel, primul sector, de 9,4 km, a fost atribuit asocierii Delta ACM 93 (patronata de Florea Diaconu) – Tehnologica Radion (patronata de Theodor Berna)– SIRD – SC Pro Cons XXI SRL, cu un pret de 75,4 milioane de lei (aproximativ 21 milioane de euro), cu un termen de executie de 24 de luni si 7 zile pentru proiectare.

Al doilea sector, de 10 km, a fost castigat de asocierea Euroconstruct Trading 98 9controlata de Dan Besciu) – Romstrade (a lui Nelu Iordache) – SC Consitrans, cu un pret de 96,5 milioane de lei (26,86 milioane de euro), cu un termen de executie de 24 de luni si 2 luni de proiectare, iar sectorul 3, de 12,5 km, a fost atribuit asocierii Straco Grup (controlata de fratii Alexandru si Traian Horpos) – SCT Bucuresti SA – Genesis International SA – OJSC Mostobud – OJSC Altcom – SC Expert Proiect SRL, pretul ofertei fiind de 73,1 milioane de lei (20,3 milioane de euro), durata de executie 24 de luni si 15 zile de proiectare.

Contractele cu firmele castigatoare au fost semnate pe 26 noiembrie 2008, in timpul guvernarii Tariceanu, astfel ca lucrarile la toata centura de sud ar fi trebuit finalizate cel tarziu in prima parte a anului 2011.

Vremea a trecut, dar din lipsa de fonduri, lucrarile nu au inceput nici in ziua de azi. Intre timp insa au fost scoase la licitatie alte contracte, de consultanta si supervizare, ba chiar si de asistenta juridica in efectuarea exproprierilor, acestea din urma find insa anulate ulterior, tot din lipsa fondurilor, dupa o serie intreaga de reluari si contestatii.

S-au atribuit insa contractele de consultanta. Astfel, in octombrie 2009 firma Kappa Architects & Engineers castiga licitatia pentru sectorul 1, cu o oferta de pret de 2,267 milioane de lei, iar in februarie 2010 era atribuit contractul pentru al doilea sector, in valoare de 2,15 milioane de lei, firmei WSP Group. Pentru al treilea sector, licitatia a avut loc abia luna trecuta, castigatorul nefiind inca anuntat, dar valoarea estimata a contractului era estimata la 2,3 milioane de lei.

Acte aditionale de 27 milioane de euro

Cu toate ca, in privinta lucrarilor propriu-zise, nu s-a facut nimic in toti acesti ani, constructorii Centurii Bucuresti Sud n-au stat insa degeaba: in 2010 au incheiat acte aditionale cu CNADNR, care au urcat valoarea contractelor initiale, cu care au castigat licitatiile, cu circa 40%. Explicatia oficiala este dezarmanta: s-au identificat lucrari suplimentare ce trebuie executate si s-a decis folosirea unor tehnologii si a unor materiale mai noi si mai performante.

Prin urmare, pentru primul sector, castigatorul – asocierea coordonata de Delta ACM si Rehnologica Radion a incheiat trei acte aditionale, doua dintre acestea – din 1 iunie 2010 si 3 septembrie 2010 – urcand valoarea contractului pana la 31,3 milioane de euro, fata de 21 milioane de euro la castigarea licitatiei.

Pentru al doilea sector, consortiul condus de Euroconstruct si Romstrade a incheiat doua acte aditionale, in urma celui de-al doilea, din 23 iunie 2010, valoarea contractului find suplimentata pana la 33,55 milioane de euro, fata de 26,86 milioane de euro initial.

La fel s-a intamplat si in cazul sectorului 3 al centurii: asocierea coordonata de Straco a incheiat 3 acte aditionale cu CNADNR, ultimele doua – din 4 februarie 2010 si 4 august 2010 – urcand valoarea contractului la 30,33 milioane de euro, fata de 20,3 milioane de euro, la momentul castigarii licitatiei.

Valoarea totala a reabilitarii Centurii Bucuresti Sud a urcat, astfel, de la 68 de milioane de euro, cand s-au castigat contractele, la 95 de milioane de euro. In plus, nimeni nu spune ca suplimentarea costurilor se opreste aici, din moment ce nici macar nu au fost demarate lucrarile.

In 2007, cand s-au stabilit indicatorii tehnici ai proiectului, CNADNR estima ca valoarea totala a investitiei, incluzand lucrari, consultanta si exproprieri, va fi de 241 milioane de euro – 7,5 milioane de euro pentru fiecare kilometru reabilitat! Reprezentantii companiei ne-au dat insa asigurari ca, date fiind noile valori ale terenurilor din zona, mult mai mici comparativ cu perioada de boom imobiliar, costurile cu exproprierile vor fi mult reduse.

Daca intr-adevar lucrarile demareaza in aceasta vara, centura largita la 4 benzi ar trebui data in circulatie complet la jumatatea anului 2014.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.