In fiecare zi luam decizii. incepand cu: stingem alarma sau ne trezim. Si asa toata ziua. Ce sa mananci la pranz? Unde sa mergi dupa munca? Sa spui ceva in timpul intalnirii sau sa taci? Sa mergi la sala sau sa te odihnesti? si asa mai departe.
Iata ce este interesant: atunci cand iei o decizie, consumi energie. Daca iei multe decizii intr-un timp foarte scurt, obosesti foarte tare.
Toti stiu ca Steve Jobs purta intotdeauna o maleta de culoare neagra, blugi albastri si pantofi sport de la New Balance. Asta a devenit imaginea lui, uniforma personala.
Jobs a decis introducerea uniformei in Apple dupa calatoria sa in Japonia, atunci cand directorul Sony, Akio Morita, i-a povestit explicat ca imbracamintea promoveaza coeziunea echipei.
Insa, angajatii Apple au acceptat aceasta idee fara prea mult entuziasm. Mai mult decat atat, ei au detestat atat de tare jachete de firma create special pentru ei de designerul Issey Miyake.
Ideea uniformei a fost anulata, insa Jobs a comandat de la Miyake sute de malete negre. insusi Steve a explicat: uniforma este o comoditate si un stil de firma. Pe langa asta, seful Apple a scapat de grija ce sa haine sa aleaga de fiecare data.
Ce este mai important: sa alegi un tricou sau o noua strategie pentru dezvoltarea companiei? Se pare ca alegerea lui Steve Jobs este o alta decizie simpla cu ajutorul careia a reusit sa transforme Apple intr-o legenda.
Poti ca dupa renuntarea la deciziile simple sa iti imbunatatesti capacitatea de a lua deciziile care sunt cu adevarat importante?
Da, si foarte simplu. Trebuie doar sa transformi aceste obiceiuri si sa le faci automat, pentru ca ulterior sa nu fii nevoit sa alegi.
CUM Sa EVItI LUAREA DECIZIILOR MICI
Nu iti cumpara o groaza de haine. Alege cateva maiouri, bluze, blugi, rochii si poarta-le in diferite combinatii. La fel si cu incaltamintea. Cu atat mai putine lucruri, cu atat mai putine batai de cap.
Fa un meniu pentru intreaga saptamana si cumpara produsele. Asa nu vei fi nevoita sa decizi in fiecare zi ce sa cumperi de la supermarket sau ce sa gatesti la cina.
Fa un calendar cu exercitiile fizice pe care sa le faci intotdeauna la aceeasi ora. Nu va trebuie sa gandesti cand sa mergi la antrenament. Calendarul iti va spune cand.
Daca esti directorul unei companii sau a unui departament, lasa echipa ta sa ia deciziile cele mai simple. Atunci cand angajatii tai vor realiza sarcinile cu succes, organizeaza o intalnire, asculta-i si ia o decizie finala la toate intrebarile.
De fapt, ai putea sa automatizezi, iar astfel sa ignori circa 80% dintre cele pe care trebuie sa le iei in fiecare zi. Important este sa tii minte – trebuie sa pastrezi energie pentru deciziile mai importante.
Semnele oboselii din cauza luarii deciziilor:
Eviti luarea deciziilor.
Nu poti lua decizii.
Pierzi controlul asupra lucrurilor pe care intr-o stare normala le ignori, de exemplu incepi sa mananci sau sa bei mult.
Daca crezi ca nu prea ai de facut multe alegeri in viata ta, fa un experiment. in timpul unei zile, scrie pe o foaie toate deciziile pe care trebuie sa le iei: si cele mari si cele mici.
In final vei avea o lista cu zeci sau chiar sute de decizii. Analizeaza-le si gandeste-te pe care ai putea sa le automatizezi sau chiar sa le ignori.
Daca vei lua mai putine decizii, atunci ele vor fi cele mai bune, arata dozadesucces.