Salut de pe plaja din Brazilia! Ne transmite milionarul care mituia directorii CFR

Doi afaceristi discreti sunt cercetati in cea mai recenta ancheta a procurorilor anticoruptie deschisa la CFR. Unul dintre acestia a fost retinut, celalalt este in America de Sud. Procurorii investigheaza modul in care s-au dat subventii pentru firme private. Ancheta procurorilor DNA in cazul societatii Regiotrans, cel mai mare operator privat de transport feroviar pentru calatori, dezvaluie cum statul era pacalit de zeci de milioane de euro prin acordarea unor subventii ilegale.

In plus, directorii din Ministerul Transporturilor si CFR favorizau, in schimbul unor spagi ridicole, compania privata, in dauna CFR Calatori. Astfel, statul pierdea bani grei in ambele situatii. Asta, in conditiile in care Regiotrans este unul din principalii concurenti ai CFR Calatori.

Regiotrans este controlata de doi afaceristi: Costel Comana si Iorgu Ganea. Potrivit „Top 300 Capital- Cei mai bogati români”, acestia ocupa locurile 178 si 179, având fiecare o avere estimata la 30-32 de milioane de euro. Procurorii l-au retinut ieri pe Iorgu Ganea si pe o directoare din cadrul CFR, Estrella Stefanescu, pentru mai multe fapte de coruptie. Cei doi erau aseara in fata unui judecator, unde se discuta propunerea de arestare preventiva. Potrivit unor surse judiciare, Costel Comana este si el cercetat in acest dosar, dar in acest moment este plecat in America de Sud, ultima data fiind localizat in Brazilia.

Cea mai importanta parte a anchetei vizeaza modul in care Regiotrans a primit subventii de la Ministerul Transporturilor. Este vorba despre banii pe care statul ii da societatilor de transport feroviar de persoane pentru a mentine in circulatie anumite rute, considerate nerentabile. Regiotrans detine in prezent cea mai mare parte de rute nerentabile pentru CFR. Procurorii DNA arata ca subventiile incasate de Regiotrans, in anul 2011, au fost de 182,96 milioane de lei, 81% din totalul veniturilor anuale a acestei firme.

Click pe aceeasi tema:  CFR Calatori estimeaza pierderi cu 44% mai mari in 2013!

DNA: Subventii supraevaluate

Procurorii arata ca totul s-ar fi facut prin spaga, iar subventiile ar fi fost supraevaluate, in defavoarea CFR. in plus, Regiotrans apela la metode inventive pentru a diminua profitul, deoarece una din conditiile de acordare a subventiilor era valoarea veniturilor. Societatea a incheiat contracte de servicii cu firme controlate tot de cei doi milionari. Astfel, 70% in cheltuielile Regiotrans erau directionate catre aceste firme.

Un rol cheie l-a avut Claudiu-Octavian Dumitrescu, seful Directiei Feroviare din cadrul Directiei Generale Transport si Infrastructura – Ministerul Transporturilor. El este acuzat ca a primit o spaga de 20.000 de euro de la Ganea si Comana. in schimbul banilor, functionarul a promis ca va interveni la secretarul de stat Septimiu Buzasu si la directorul CFR stefan Roseanu.

Procurorii DNA arata ca pe fodul restrictiilor bugetare, Dumitrescu le-a promis ca ii va ajuta si cu alte probleme:
1. Sa nu reduca cuantumul subventiei alocate de minister;
2. Sa pastreze criteriul de acordare a subventiilor, care era pagubos pentru stat;
3. Sa furnizeze informatii privilegiate din cadrul Directiei Feroviare privind ceilalti concurenti;
4. Sa efectueze interventii pe lânga functionari pentru urgentarea si obtinerea avizelor de legalitate pentru Regiotrans.
5. Furniza date confidentiale din minister, pentru a crea avantaje in concurenta cu ceilalti operatori feroviari.

Click pe aceeasi tema:  Toate catunurile vor avea curent pana in 2016: 231 milioane de euro pentru electrificarea satelor!

Estrella, „cârtita” Regiotrans din CFR

Cel de-al doilea functionar la care interveneau cei de la Regiotrans este Estrella Stefanescu (foto), sef Serviciu Transporturi din CFR. Potrivit DNA, ea era cea care le facilita lui Comana si Ganea un numar cât mai mare de trasee de la „CFR Calatori”- care a renuntat la acestea sub motivatia lipsei de rentabilitate economica.

Femeia le oferea informatii de natura economica din cadrul societatii de stat, nedestinate publicitatii, privind limitele financiare agreate de administratorii feroviari nationali. Stefanescu tolera practica Regiotrans de a introduce si mentine in circulatie un numar nejustificat de trenuri si trasee in scopul exclusiv de a obtine subventii suplimentare.

Informatiile confidentiale

Unul din exemplele date de DNA, de ajutor al firmei, este din 9 noiembrie 2011, atunci când Stefanescu i-a pus la dispozitie lui Comana informatii nedestinate publicitatii privind societatile concurente si ofertele/intentiile acestora pentru a favoriza firma SC RC–CF Trans Brasov. Comana a facut o oferta imbatabila, pe baza datelor primite de la stefanescu. Informatiile au fost valorificate in sensul ca SC RC-CF Trans Brasov a câstigat la licitatie contractul de inchiriere integrala a infrastructurii feroviare neinteroperabile de pe raza RCF Timisoara.

In schimbul protectiei, Stefanescu a primit spaga: cazare gratuita la pensiunea „Denisa” din Poiana Brasov- detinuta de Ganea, un sejur la Gura Humorului, un card de combustibil platit de Regiotrans, un set de anvelope de vara, o bicicleta, un laptop, un telefon mobil si revizia la masina proprietatea personala.

Sursa: EvZ.ro









spre