Medicii prescriu medicamente mai scumpe, influentati de bugetele mari pe care le au companiile farmaceutice la dispozitie pentru marketing, a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, in cadrul conferintei de prezentare a raportului anual pentru 2015.

Chiritoiu a precizat ca analiza pe care Consiliul o deruleaza pe piata medicamentelor va fi finalizata saptamana viitoare.

„Ce am vazut noi in cadrul acestei analize este ca in continuare se prescriu surprinzator de mult medicamentele mai scumpe, asa-numite medicamente inovative, si nu variantele lor mai ieftine, care sunt medicamentele generice. In general, eforturile suplimentare le suporta pacientul, deci cine pierde din acest lucru este mai degraba pacientul. Pentru ca medicii prescriu, iar pacientii ii asculta pe medici, ceea este firesc. Iar medicii prescriu influentati in parte si de sumele mari pe care le au la dispozitie firmele farmaceutice pentru promovarea medicamentelor. Lantul ar fi: preturi mai mari aprobate de stat pentru acelasi medicament, ceea ce face sa existe mai multi bani la dispozitia anumitor companii care pot folosi aceste fonduri suplimentare ca sa stimuleze medicii sa prescrie respectivele medicamente”, a spus Chiritoiu.

Potrivit acestuia, se ajunge la situatia in care pacientii platesc mai mult decat ar trebui.

Astfel, exista companii care pierd, pentru ca platesc un claw-back, o reducere mai mare decat ar trebui, si pierd pacientii care platesc mai multi bani din buzunar decat ar trebui”, a completat oficialul Concurentei.

Chiritoiu a aratat ca va discuta toate aceste aspecte cu autoritatile din sectorul sanitar, atunci cand analiza pietei va fi finalizata.

„Concluziile vor fi puse in dezbatere publica, vom avea o luna sa primim reactii din partea celor interesati. Apoi, cand toate acestea vor fi definitivate, le vom discuta cu factorii de decizie, care sunt Ministerul Sanatatii, Casa Nationala de Sanatate si Agentia Nationala a Medicamentelor”, a sustinut el.

Intrebat daca medicii sunt platiti de companiile farmaceutice pentru a prescrie un anumit medicament, Chiritoiu a raspuns: „Sunt bugete substantiale de marketing pentru promovarea medicamentelor. Formele sunt diverse, forme legale, cel putin. Sunt cele care vizeaza activitati stiintifice, participarea la congrese, prezentarea de studii si asa mai departe”.

Consiliul Concurentei a prezentat, luni, raportul anual pentru 2015. Institutia a sanctionat, anul trecut, 202 entitati, de 3,8 ori mai mult decat in anul precedent, iar valoarea totala a amenzilor impuse a depasit 239,6 milioane de lei (53,9 milioane de euro), se arata in raport.

„Nivelul acestor sanctiuni a inregistrat, astfel, o crestere considerabila fata de nivelul total al sanctiunilor din anii precedenti (de 1,3 ori mai mare decat in anul 2014, 2,76 ori mai mare decat in 2013 si de 7,93 ori mai mare decat in 2012). Din punct de vedere al tipului de incalcare a legislatiei, 69,19% din totalul sanctiunilor aplicate a fost pentru un caz cu obiect multiplu (intelegeri verticale si o intelegere orizontala), 9,49% pentru trei intelegeri orizontale, 6,27% pentru 15 intelegeri verticale, 1,24% pentru un caz de abuz, 13,8% pentru un caz de nerespectare a conditiilor impuse printr-o decizie anterioara a Consiliului Concurentei si sub 0,01% pentru nefurnizare de informatii’, subliniaza documentul.

Potrivit acestuia, in 2015, autoritatea de concurenta a finalizat 21 de investigatii privind posibila incalcare a legislatiei de concurenta.

Sursa: Agerpres

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.