Ponta a cerut ilegal cei 148 de milioane de euro acordati de Ungureanu primariilor PDL

Curtea Constitutionala a decis, joi, ca este neconstitutional textul din Ordonanta de Urgenta a Guvernului Ponta numarul 15, din 8 mai 2012, referitor la sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale.

Guvernul Ungureanu a alocat primariilor fonduri totale de 648 milioane lei (echivalent a 148 milioane euro), din Fondul de rezerva bugetara aflat la dispozitia Guvernului, cei mai multi bani fiind acordati primariilor PDL.

In 8 mai, in prima sedinta a Executivului condus de Victor Ponta a decis ca primarii sunt obligati sa returneze Guvernului cel tarziu pana la sfarsitul acestei saptamani fondurile necheltuite din alocatiile primite la inceputul lunii aprilie.

Curtea Constitutionala (CC) a admis sesizarea Avocatului poporului referitoare la neconstitutionalitatea articolului V, alineatul 1, teza I, din OUG 15/2012 privind stabilirea unor masuri financiare in domeniul asigurarilor sociale de sanatate si al finantelor publice.

„Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale acordate unitatilor administrativ-teritoriale in anul 2012 prin Hotãrarea Guvernului 255/2012 privind alocarea unei sume din Fondul de rezerva bugetarã la dispozia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2012, pentru unele unitati administrativ-teritoriale, pentru plata unor arierate aferente cheltuielilor curente si de capital, precum si pentru cofinanþarea unor proiecte cu finantare externa nerambursabila, neutilizate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se restituie de catre ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale la bugetul de stat, in contul din care acestea au fost incasate” – este textul declarat neconstitutional de catre CC.

 

In cadrul dezbaterilor s-a sustinut ca textul incalca articolul 120 din Constitutiei, care stipuleaza ca administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiile descentralizarii, autonomiei locale si deconcentrarii serviciilor publice.

Mai mult, s-a aratat ca emitentul actului administrativ nu isi poate revoca propriul act pentru considerente de oportunitate, aceasta putandu-se face doar pentru motive de nelegalitate.

 

spre