O mancare adorata de romani in sezonul rece este o bomba pentru organism! Ce se intampla in corpul tau cand mananci preparatul! – Cap Limpede
  • O mancare adorata de romani in sezonul rece este o bomba pentru organism! Ce se intampla in corpul tau cand mananci preparatul!

    „Nu cred ca tinem post daca nu mancam carne, dar suduim la semafor, sau gandim nepotrivit despre un coleg sau vecin. Cand decidem ca vrem sa tinem post este bine sa ne pregatim, iar pregatirea presupune atat pregatire mentala cat si alimentara”, explica dr. Florin Ioan Balanica. Alimentatia in post nu este si nu trebuie sa fie una intamplatoare, majoritatea persoanelor luand in greutate pentru ca iau decizii nepotrivite, cum ar fi paine, zacusca, soia si cartofi prajiti, iar altii scad in greutate prin subalimentare, detaliaza specialistul.

    Specialistul atrage atentia ca sanatatea inseamna, de fapt, echilibru nutritional si nu socuri alimentare sau de greutate. „Va sfatuiesc sa consumati in post vegetale bogate in proteine, intrucat numai proteinele ne dau starea de satietate. Ca exemplu, lintea verde, nautul, fasolea boabe cat mai inchisa la culoare, fasolea verde si ciupercile, gatite la abur si cuptor. Soia are o cantitate mare de proteine, dar si o mare cantitate de grasimi vegetale si nu este indicata tuturor. Totodata, soia este un fitoestrogen contraindicat in cantitati mari femeilor cu patologii de san si ginecologice. Folositi-va imaginatia si combinati alimentele vegetale cu cantitati mari de proteine cu fructele nu foarte bogate in zahar si legumele de culoare verde”, spune el.

    Ne recomanda si sa nu folosim ulei in exces, „iar cateva felii de paine alba cu zacusca reprezinta o bomba calorica pentru orice organism. Gatiti, in loc de zacusca, o tocanita de legume, de exemplu de dovlecei si ciuperci, si nu folositi ulei, folositi o supa de radacinoase. Totodata, margarina ar trebui sa fie o alta forma de ulei vegetal, dar tineti cont ca nu e chiar asa. Uleiurile vegetale sunt lichide, iar ca sa ajunga in forma solida, asa cum este margarina, sufera un proces chimic de hidrogenare si/sau amestec cu grasimi de origine animala. Daca sunteti normoponderali puteti sa stropiti cu cateva picaturi de ulei de masline mancarea sau salata, dar numai atat”.

    Proteinele vegetale sunt diferite de cele animale, chiar daca se numesc tot proteine. Dar, ce sunt ele? „Sunt lanturi de aminoacizi care contribuie la functiile vitale ale organismului. Imunitatea inseamna proteine, hormonii inseamna proteine, musculatura inseamna proteine, pana si pielea inseamna proteine. De fapt, proteinele de buna calitate sunt caramizile care stau la baza sanatatii noastre. Exista o diferenta majora intre proteinele de origine animala si cele de origine vegetala. Cele de origine animala contin toti aminoacizii esentiali de care noi avem nevoie pentru o viata sanatoasa, pe cand cei de origine vegetala contin aminoacizi neesentiali. Numai boabele de soia si quinoa sunt proteine vegetale complete, adica au toti aminoacizii esentiali. O alta diferenta o constituie gradul de utilizare si absorbtie a proteinelor, cele de origine animala fiind superioare din acest punct de vedere. Din cei 22 de aminoacizi necesari sintezei proteinelor, 10 sunt considerati a fi esentiali, 7 neesentiali si 3 sunt oarecum la mijloc”, spune dr. Balanica. De cate proteine avem nevoie zilnic? „Putin sub 1g/kg corp”, dezvaluie el, scrie doctorulzilei.

    spre