Mori de tanar daca faci asta in fiecare noapte!

Persoanele care dorm mai putin de 6 ore pe noapte au cu 12% mai multe riscuri sa moara prematur, comparativ cu cei care reusesc sa adune cel putin 7 ore de somn nocturn, avertizeaza Sleep Council din Marea Britanie. Specialistii mai atrag atentia ca peste 30% din populatie doarme insuficient si se afla in aceasta situatie de risc.

Lipsa cronica de somn creste riscul de hipertensiune arteriala si deci de boli cardiovasculare, tulburari metabolice (obezitate, diabet) si procese inflamatorii. Explicatia? In timpul somnului, organismul secreta un hormon, numit leptina, responsabil cu aparitia senzatiei de satietate si cu activarea metabolismului glucozei si grasimilor. Invers, in stare de veghe, organismul secreta grelina, care stimuleaza apetitul. Reducerea timpului de somn antreneaza un deficit al leptinei si cresterea grelinei.

De aici apare cresterea poftei de mancare si mai ales apetitul pentru alimente grase si dulciuri. Iata cum persoanele care nu dorm suficient sunt predispuse la aparitia diabetului zaharat si toata suita de complicatii, potrivit adevarul.ro.

Guvernul britanic au lansat o noua campanie pentru a incuraja populatia sa doarma mai mult de 6 ore pe noapte, informeaza Daily Mail. Numeroase studii arata ca somnul insuficient este asociat cu grave probleme de sanatate, cum ar fi diabetul si bolile cardiovasculare, care cauzeaza majoritatea deceselor premature. In acest context, autoritatile sanitare britanice indeamna adultii cu varste intre 40 si 60 de ani sa acorde importanta cuvenita somnului. Aceasta este categoria de varsta cea mai afectata de lipsa somnului, pentru ca sunt persoane active, foarte ocupate si cu indatoriri de familie, sustine profesorul Derk-Jan Dijk de la Surrey University.

Click pe aceeasi tema:  5 metode sa te trezesti repede dimineata fara cafea

Alaturi de renuntarea la fumat si alimentatia sanatoasa – cunoscutele masuri privind stilul de viata, persoanele peste 40 de ani trebuie sa se asigure ca dorm suficient, spun expertii britanici. Adrian Williams , profesor de somnologie la Guy’s and St Thomas’ NHS Foundation Trust, a declarat pentru Sunday Times ca acordarea atentiei cuvenite tulburarilor de somn va ajuta populatia din toate punctele de vedere. El a spus: „In general, oamenii nu dorm suficient si cu cat dormim mai putin, cu atat ne reducem speranta de viata”.

„Cine doarme bine imbatraneste sanatos” – este sloganul emis de Asociatia Internationala de Medicina prin Somn. De aceesi parere este si prof. dr. Florin Mihaltan, presedintele Societatii de Pneumologie din Romania, care a infiintat in tara noastra specializarea Somnologie, care a semnalat in repetate randuri importanta somnului odihnitor pentru o viata sanatoasa.

Click pe aceeasi tema:  Criza din 2008 a ingropat peste 500.000 de oameni! Cum a explodat boala care ucide cei mai multi oameni anual!

Specialistul a intocmit o lista cu 10 reguli de igiena a somnului pentru adulti:

Stabiliti-va o ora de culcare si una de trezire. Daca va place sa va faceti siesta, nu depasiti 45 de minute de somn in cursul zilei.

Evitati consumul in exces de alcool cu 4 ore inainte de ora de culcare si nu fumati. Evitati cafeina (cafea, ceai, sucuri, ciocolata) cu 6 ore inainte de ora de culcare.

Nu consumati alimente greu de digerat, condimentate sau foarte dulci cu 4 ore inainte de ora de culcare. Puteti lua o gustare usoara.

Faceti sport in mod regulat, insa nu imediat inainte de ora de somn.

Dormiti intr-un pat confortabil. Stabiliti-va temperatura confortabila pentru somn si aerisiti camera.

Eliminati orice zgomote deranjante si reduceti lumina.

Folositi patul pentru somn si relatii intime. Nu utilizati patul drept birou, camera de lucru sau camera de recreere.

spre