Magazinele româneşti care au scăpat de criză au intrat în vizorul rechinilor străini din comerţ

Retailerul Profi, controlat de fondul de investiţii Enterprise Investors, a preluat reţeaua de şase magazine Al Comsib din Sibiu, făcându-şi astfel intrarea în oraşul din centrul ţării. Aceasta este prima dată când Profi face o achiziţie a unei reţele cu acoperire locală, însă nu va fi şi ultima, retailerul având în plan noi achiziţii, conform zf.ro.
„Sunt şi alte reţele pe care vrem să le preluăm, atât în Bucureşti, cât şi în provincie. Purtăm deja discuţii cu mai mulţi retaileri. Achiziţia Al Comsib este doar începutul”, spune Cristian Nacu, partener în cadrul Enterprise Investors. El refuză însă să ofere numele reţelelor cu care discută şi valoarea tranzacţiei tocmai încheiate. În comunicatul de presă trimis de Profi este menţionat însă că în octombrie 2011 Enterprise Investors a mai adus 10 milioane euro la capital pentru a finanţa extinderea accelerată a Profi prin noi deschideri şi/sau achiziţii de magazine. Consiliul Con­curenţei a aprobat preluarea reţelei Al Comsib.

Nu e la prima achiziţie

Profi nu este totuşi la prima achiziţie, în ultimii ani cumpărând şi reţeaua Albinuţa şi o parte dintre magazine Ethos, pe care ulterior le-a integrat în cadrul reţelei.

Astfel, încă din 2007, când Profi nu fusese încă preluat de fondul polonez de investiţii, retailerul a cumpărat reţeaua Albinuţa pentru 7,5 mil. euro de la compania lituaniană Maxima LT. Cele nouă magazine Albinuţa au fost redenumite Profi circa un an mai târziu, investiţiile în rebranding fiind estimate la 1-2 milioane de euro.

Acum doi ani Profi a mai a preluat trei spaţii operate anterior de retailerii Ethos şi Fidelio în Târgovişte, Roman şi Paşcani. Acestea au fost primele investiţii finalizate de companie după ce a fost cumpărată de către Enterprise Investors.

La finalul anului trecut oficialii Profi au anunţat că vor să facă noi achiziţii pe piaţa locală şi că se uită atât la reţele mari de comerţ, cât şi la jucători locali. La momentul respectiv în piaţă au apărut zvonuri privind o posibilă achiziţie a reţelei de discount Penny Market, aflată în portofoliul germanilor de la Rewe. Între timp însă informaţiile nu s-au concretizat. Atunci ambele reţele activau în segmentul discounterilor, însă ulterior Profi s-a repoziţionat în piaţă pe segmentul magazinelor de proximitate.

Intră în Sibiu

În acest context Profi a achiziţionat reţeaua de şase magazine Al Comsib din Sibiu, deţinută de familia Aldea. Toate magazinele reţelei sunt localizate în acelaşi oraş, în Sibiu, unde Profi nu deţinea până acum niciun magazin.

Sibiul nu a fost până acum judeţul preferat al retailerilor moderni, în condiţiile în care aici existau 19 magazine înainte de achiziţia Profi. Prin comparaţie, în Hunedoara sunt de două ori mai multe magazine deşi acesta este unul dintre cele mai sărace judeţe din ţară. La polul opus Sibiul este în topul judeţelor cu cele mai mari salarii, cu peste 25% mai mari decât în Hunedoara.

„Cu resursele de care am dispus, am dezvoltat reţeaua Al Comsib până la nivelul la care oamenii au ajuns să aprecieze brandul. A venit însă vremea ca aceste magazine să-şi valorifice încă şi mai bine potenţialul”, a spus directorul general Al Comsib, Ciprian Aldea.

Compania Al Comsib, care operează cele şase magazine preluate de Profi, a avut în 2010 o cifră de afaceri de 37,2 milioane de lei (8,8 milioane de euro) în scădere cu circa 6% faţă de anul anterior şi pierderi de 1,1 milioane de lei (260.000 de euro), potrivit site-ului Ministerului de Finanţe. Compania avea la finalul lui 2010 129 de angajaţi.

„Vom păstra personalul Al Comsib, iar pentru o vreme cele şase magazine vor continua să acţioneze sub actualul lor nume. Ceva mai târziu, în cursul acestui an, vom aduce şi sortimentaţia Profi, menţinând totodată cele mai apreciate dintre produsele Al Comsib”, a declarat Pawel Musial, directorul general al Profi.

A mizat pe expansiune

Odată cu achiziţia magazinelor Al Comsib Profi ajunge la o reţea de 113 magazine şi se apropie de Mega Image care are o reţea de 114 unităţi. Mega Image este a treia cea mai extinsă reţea de comerţ modern din România după Lidl (136) şi Penny Market (128). Profi a fost în ultimul an unul dintre cei mai agresivi retaileri în ceea ce priveşte procesul de expansiune, deschizând 26 de magazine noi.

Pentru acest an directorul general al reţelei, Pawel Musial, a promis alte 30 de deschideri, în condiţiile în care reţeaua ar putea închide până la patru unităţi.

În 2011 retailerul a obţinut o cifră de afaceri de 214,5 mil. euro, în creştere cu 29% comparativ cu anul anterior.

Avansul vine în principal din deschideri, însă businessul retailerului a crescut şi la un număr constant de magazine (like for like) cu circa 7,5%.

Pawel Musial a spus în urmă cu câteva săptămâni că Enterprise Investors nu se gândeşte să vândă Profi, care creşte atât ca număr de magazine, cât şi ca business. El a adăugat însă că, dacă se va primi o ofertă generoasă, de trei-patru ori mai mult decât s-a investit, aceasta nu va fi refuzată.

Cine stă în spatele reţelei de magazine Profi?

Enterprise Investors, administratorul fondului de investitii Polish Enterprise Fund V, a achiziţionat reţeaua de circa 60 de magazine Profi la finalul lui 2009, în schimbul sumei de 66 de milioane de euro.

La momentul preluării, fondul de investiţii anunţa intenţia de a dubla numărul de magazine în 3-4 ani. Investiţiile planificate în extindere erau estimate de ZF la 45-50 de milioane de euro.

Achiziţia Profi a reprezentat revenirea în retailul alimentar a fondului de investiţii după ce în 2007 vânduse reţeaua de 21 de magazine Artima către Carrefour. Enterprise Investors, condus la nivel local de Cristian Nacu, mai are participaţii în cadrul Siveco (IT), Macon (materiale de construcţii) şi Smart Tree (resurse umane).

În momentul în care a fost scoasă la vânzare reţeaua Profi, Enterprise Investors a trebuit să se „bată” cu un alt fond de investiţii şi cu grupul belgian Delhaize, operatorul supermarketurilor Mega Image. Operatorul local al retelei Profi în sistem de franciză, compania Profi Rom Food, era controlată indirect la acel moment de omul de afaceri Jean Marc Hendrix, care deţine lanţuri de magazine şi pe alte pieţe europene.

Familia Aldea a intrat în business în anii ’90

Reţeaua de şase magazine Al Comsib din Sibiu a fost preluată de Profi de la familia Aldea, care deţine în judeţ mai multe afaceri.

Familia Aldea deţine compania Redal cu activităţi în domeniul panificaţiei şi patiseriei, dar care controlează şi câteva cafenele, potrivit revistei Business Magazin. Redal a avut în 2010 afaceri de aproape 8 mil. lei, similare celor din 2009, şi profit de 600.000 de lei.

Gheorghe Aldea, unul dintre oamenii din spatele acestor businessuri, a fost preşedintele Camerei de Comerţ din Sibiu, iar în prezent este preşedintele Colegiului de Conducere al Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu.

Mai mult, potrivit presei locale, Gheorghe Aldea a fost asociatul în afaceri al lui Mircea Rednic, fost fotbalist şi actual antrenor. Împreună, cei doi au pus bazele afacerii Redal imediat după 1989.

Potrivit aceloraşi surse, Rednic a investit 60.000 de dolari în Redal, iar familia Aldea a pus la dispoziţie un spaţiu.

articol preluat de pe zf.ro.

spre