Ventilatorul este unul din elementele componente cele mai voluminoase, mai zgomotoase si mai mari consumatoare de energie ale unui laptop. Dar este si indispensabil. Calculatoarele au nevoie de el pentru a scapa de caldura generata de procesoarele puternice, altfel s-ar alege rapid cu creierul ars.
Insa oamenii de stiinta de la GE Global Research au dezvoltat recent un dispozitiv mic si subtire cat doua carduri de credit puse unul peste altul, dispozitiv care ar putea face acelasi lucru, ar economisi spatiu, ar reduce zgomotul si ar imbunatati durata bateriei laptop-ului cu pana la 30%.
Micul aparat, denumit jet de racire dublu (DCJ – dual cool jet), nu este o jucarie de laborator. GE tocmai a acordat licenta acestei tehnologiei companiei Aavid Thermalloy, un important producator global de medii absorbante de caldura si sisteme de racire pentru orice, de la calculatoare la vehicule electrice.
„Cu ajutorul acestei tehnologii, clientii vor putea proiecta si introduce pe piata produse electronice inovatoare si puternice care altfel ar fi fost de neconceput,” a declarat Norm Soucy, Vicepresedinte si Director General al Aavid Thermalloy.
Noile dispozitive de racire nu au piese mobile si functioneaza ca niste mici suflante. Acestea genereaza o actiune de pompare si aspiratie rapida prin aplicarea curentului electric alternativ de-a lungul unei bucati de material ceramic special atasate de marginile a doua placi de nichel separate de un spatiu ingust. Electricitatea duce la dilatarea si contractarea bucatilor de ceramica datorita efectului piezoelectric. Vibratiile permit spatiului dintre placi sa produca jeturi de aer.
Dr. Peter de Bock, unul dintre inventatorii de la GE, constata ca dispozitivele aveau „tendinta foarte clara” de a deveni mai subtiri, nu mai rapide.
„Avem nevoie de un nou sistem care sa poata asigura un flux de aer in spatii foarte inguste,” a spus acesta. „Tabletele viitorului vor beneficia de un astfel de sistem integrat.”
Initial, inginerii de la GE au dezvoltat dispozitivul pentru racirea motoarelor de avion si reducerea turbulentelor de-a lungul aripilor aeronavelor. Dr. Seyed Saddoughi, inventator si inginer principal in cadrul Laboratorului de sisteme aerotermice si mecanice al GE, a derulat impreuna cu echipa sa experimente cu o alta versiune a dispozitivului care poate functiona in apa si ar putea reduce rezistenta navelor la inaintare. „Cu aceste dispozitive putem manipula fluxul in mod inteligent. Ne ofera un control activ,” spune Saddoughi.