Cuvantul “dieta” vine de la grecescul antic “diaita”, care inseamna “mod de viata”. In greaca antica, o dieta se referea la o sanatate buna si la un mod placut de a manca, nicidecum la o cura de slabire.

Ce beneficii are o dieta mediteraneana: studiile arata ca o astfel de alimentatie ajuta in procesul de slabire, descreste inflamatia din corp si previne bolile de inima si Alzheimerul, mentine zaharul din sange la un nivel normal si reduce riscul de depresie, scrie andreearaicu.

Reguli de dieta mediteraneana la indemana oricui

1. Inlocuieste untul cu uleiuri sanatoase. Foloseste ulei de masline – o sursa de grasimi monosaturate, bune pentru inima – la gatit si la preparatele pe care le coci in cuptor. Inlocuieste untul de dimineata cu un amestec de ulei de masline si otet balsamic in care poti inmuia painea. Alte uleiuri de plante pe care poti sa le introduci in meniu sunt uleiul de rapita si uleiurile din nuci fiindca sunt bogate in grasimi omega 3.

2. Mananca altfel de proteine. Ia-ti proteinele din peste, curcan, leguminoase si nuci, inlocuind tot mai mult carnea rosie din meniu. Incepe sa faci cateva schimbari mici: incearca sa mananci peste de doua ori pe saptamana. Pestii grasi ca somonul si tonul sunt alegeri bune. Prepara pestele pe gratar si nu il praji.

3. Mananca mai multe legume. O portie de legume inseamna cam o jumatate de ceasca – doua cesti, depinde de ce legume vorbim. Incearca sa mananci cat mai multe portii zilnic – intre trei si opt portii; mananca-le crude sau trase in tigaie, in putin ulei de masline. Grecii nu mananca legumele doar ca garnitura la o friptura, ci si separat, condimentate cu diverse ierburi si acompaniate de paine facuta in casa si cubulete de branza feta.

4. Ia-ti portia de probiotice. Consuma alimente bogate in probiotice (bacterii bune pentru stomac) precum iaurt grecesc sau legume murate. Grecii antici puneau mare pret pe ele, considerandu-le “bune pentru viata”.

5. Alege grasimi sanatoase. Mananca masline si ulei de masline – cantitatea ideala este de patru-sase portii pe zi; o portie inseamna o lingurita de ulei de masline si cinci masline).

6. Mananca mai multe nuci si seminte. Sunt o sursa buna de fibre si proteine, dar si de grasimi sanatoase si antioxidanti. Mananca o portie de legume gatite de cel putin doua ori pe saptamana si o portie mica de nuci (o lingura sau 10-12 migdale sau alune).

7. Alege cerealele integrale. Carbohidratii rafinati sunt lipsiti de nutrienti si iti pot da peste cap si zaharul din sange, facandu-te sa poftesti mai mult la dulce. inlocuieste-i cu cereale integrale: paine integrala, paste integrale, orez brun, quinoa, bulgur.

8. Opteaza pentru fructe la desert. Fructele sunt o sursa buna de fibre, antioxidanti si vitamina C, deci sunt sanatoase, dar iti si satisfac pofta de dulce. Mananca-le in locul deserturilor hipercalorice, dar si pe post de gustare.

9. Bea vin rosu si apa. Pentru femei, doua pahare mici de vin rosu sunt recomandate la o masa, dar nu mai mult! Vinul subtiaza sangele si este bogat in antioxidanti care previne dezvoltarea colesterolului pe artere. Pe langa vin, nu uita sa bei apa!

10. Mananca incet si cu calm – un sfat bun de la greci pentru o dieta sanatoasa si o viata longevita. E important sa nu te grabesti cand mananci si sa mesteci mancarea bine. Iata ce inseamna, mai exact, sa mananci armonios!

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here