CNADNR amana din nou reabilitarea drumurilor, estimand ca va finaliza lucrarile la cei 745 de km in 2016, solicitand Bancii Europene de Investitii, care este finantatorul proiectului, mai multe amanari, cu costuri suplimentare pentru partea romana.

Guvernul a aprobat un nou Amendament la contractul de finantare dintre Romania si Banca Europeana de Investitii, prin care CNADNR urma sa acceseze un imprumut in valoare totala de 240 de milioane de euro pentru finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor etapa V. Este al patru-lea amendament la contract si a fost introdus pentru a modifica data estimata de incheiere a Proiectului, de la 31 decembrie 2011 la 31 decembrie 2014.

Istoria unui proiect de 480,8 milioane de euro

Contractul de finantare a fost semnat la 8 martie 2002, ulterior semnandu-se trei amendamente la solicitarea Guvernul roman, care a cerut amanari a datei la care va fi finalizat proiectul prin care ar fi trebui sa se reabiliteze 745 de km de drumuri din sud-vestul, nord-vestul, nord-estul si centru ale tarii. Potrivit contractului din 2012, costul total al proiectului era estimat la 480.800.000 euro, din care fonduri proprii ale AND (actuala CNADNR) sau finantare nerambursabila ISPA se cifra la 240.800.000 de euro.

Guvernul cere amanare dupa amanare

La finele anului trecut, Guvernului Roman prin CNADNR, a solicitat BEI in doua randuri amanarea termenului de finalizare a proiectului, initial de la de la mijlocul anului 2006 la mijlocul anului 2014 si ulterior de la 31 decembrie 2011 la 31 decembrie 2014. BEI a acceptat extinderea datei de finalizare a proiectului de reabilitare de la 31 decembrie 2011 la 31 decembrie 2014. De asemenea, BEI a fost de acord cu modificarea datei dupa care banca poate anula oricare parte din credit pentru care nu s-a efectuat nicio tragere de la 30 aprilie 2012 la 30 aprilie 2015.

Finalizare in 2016?

Partea romana estimeaza insa ca proiectul va fi finalizat de abia in 2016. „Am dori sa va rugam sa luati cunostinta de modificarea datei estimate de incheierea a Proiectului de la „mijlocul anului 2001 la decembrie 2016. CNADNR a justificat aceasta modificare prin luarea in considerare a procedurilor de achizitii pentru contracte de executie a lucrarilor care urmeaza a fi semnate la inceputul anului 2012 si a perioadei de executie de 24 de luni la care se adauga o perioada de garantie de 24 de luni. ” scria Ministerul Finantalor Publice intr-o scrisoare datata cu 7 decembrie 2011 si adresata Bancii Europene de Investitii.

Costuri mai mari ale creditului

BEI a acceptat o prelungire a contractului, insa cu costuri suplimentare pentru partea romana. In noul amendament, banca Europeana a introdus un articol in care se specifica faptul ca imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament calculat la soldul zilnic neanulat netras al creditului de la si inclusiv 8 martie 2012 pana la data limita de tragere sau 31 decembrie 2014 ori data de anulare, in cazul in care creditul este anulat anterior datei de 31 decembrie 2014, dupa caz, la un curs de 0,10% per an.Mai mult, CNADNR va trebui sa plateasca un comision de amendare de 5.000 de euro pentru executarea acestui amendament.

Ce ar trebui sa se reabiliteze

Conform contractului de finantare dintre Romania si BEI pentru finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, semnat in martie 2002, AND (actualul CNADNR) trebuie sa reabiliteze 745 km. Este vorba despre DN66 Filias-Targu Jiu si Targu-Jiu Petrosani, DN56 Craiova-Calafat, DN 56A Calafat-Drobeta Turnu Severin,DN2 Sabaoani-Suceava si Suceava Siret,DN1 Brasov-Sibiu, DN76 Deva-Vascau si vascau-Oradea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.