BOR a rabufnit dupa ce au aparut in marile intersectii din Bucuresti si Iasi: „Blasfemie, obscenitate!”

127

O serie de afise stranii, fara nicio explicatie, au aparut in Bucuresti si Iasi, starnind nedumerire si chiar teama. Pe afise sunt desenate personaje in care sunt amestecate simboluri religioase cu simboluri din zona medicala. Si Patriarhia Romana a sarit ca arsa: „O incercare penibila situata sub semnul gros al prostului gust hranit bulimic de incultura si de o ideologie hidoasa care nu stie decat sa caricaturizeze crestinismul”, scrie Aktual24.

!-- Composite Start -->
Loading...
<

„Priviti aici. Campanie outdoor care ruleaza acum in Bucuresti si Iasi. Imagini care imbina semne sacre si hibrizi zei-medic, cu aureloa. Fara vreun slogan; pur si simplu, doar imagini.

Mai intai, daca se poate afla cine a operationalizat aceasta campanie, ce agentie? Apoi, si cel mai important, ce institutie a platit si in ce scop? E o campanie demarata de municipalitati? E o campanie de ‘constientizare’, dar sa constientizam ce? E o campanie de modelare? E un ritual?

Deci, in plina pandemie, ce minti pot aproba asa ceva? Cineva a dat un brief catre o agentie. Au fost designeri care au facut executia. S-au achizitionat spatii de expunere pentru o perioada de timp. S-au dat bani. Dar, inainte de toate, s-a CONCEPUT mesajul.

Primele doua poze – Bucuresti, pare-se ca in zonele Delfinului si Cismigiu. Faptura hibrid, zeu-medic, binecuvanteaza cu mana dreapta asemenea lui Hristos Pantokrator. In scurt, mesaj care nu poate sa treaca decat ca blasfemiator pentru practicantii ortodocsi si ca bizar-straniu pentru oamenii rationali, mai mult sau mai putin sensibili fata de iconografia sacra. Imagine expusa public in timpul sau imediat dupa incheierea Saptamanii Luminate.

A treia poza – Iasi, Podul de Piatra. Faptura hibrid, zeitate feminina, un soi de sora medicala. Shiva si Parvati sunt reprezentati, in imageria hindu, cu patru maini. A patra, probabil inspirata din imageria nipona, specia kami, shintoism. Iasi, Gara Mare.

Oamenii care-au facut asta, adica aia care au livrat creative brief-ul catre design, ma-ndoiesc ca s-au jucat si ca cineva le-a dat acces la panouri, tot asa, ghidus. Intrebare simpla – ce e cu panarama asta de campanie?

Nu de alta, dar mai zilele trecute ma gandeam ca, in cheie simbolica, in eventualitatea implinirii scenariului „toti romanii trebuie sa poarte masti dupa 15 mai”, parca s-ar pune Romaniei… BOTNITE”, a scris Eduard Barbu pe Facebook.

Si Patriarhia Romana s-a simtit obligata sa ia pozitie. Purtatorul de cuvant al BOR, Vasile Banescu, are o reactie foarte agresiva.

”Cred ca este vorba despre o ridicola campanie de promovare a unei viziuni distopice asupra situatiei provocate de pandemie. O incercare penibila situata sub semnul gros al prostului gust hranit bulimic de incultura si de o ideologie hidoasa care nu stie decat sa caricaturizeze crestinismul. Cum altfel sa explici deificarea iconica a unor personaje care trimit la imaginea medicului sublimat grotesc intr-un ‘sfant’ cu aer hristic? Nu este vorba, deci, doar despre un demers blasfemiator (care ar trebui in mod deschis asumat si revendicat, inclusiv in registrul finantarii si aprobarii), ci si de o ofensa adusa categoriei profesionale atat de onorabile a medicilor, care, ca noi toti, nu se cred cu certitudine sfinti sau mantuitori improvizati si nu pretind un obscen cult public”, a declarat Vasile Banescu pentru stiripesurse.ro.

Afisele reprezinta in realitate o campanie lansata de agentia McCann Romania prin care se aude un omagiu activitatii medicilor, care isi risca vietile in aceasta perioada. Afisele au fost realizate de Wanda Hutira.

„Cateodata miracolele sunt infaptuite de oameni. Vrem sa transformam oarasele in locuri care sa ofere puetere celor care au mai multa nevoie acum, medicii”, au explicat initiatorii campaniei. „Este un mesaj de multumire adresat doctorilor”, au precizat acestia.