Trebuie sa stii asta! Ce drepturi ai in perioada reducerilor

Cele mai importante magazine au dat startul astazi campaniei de reduceri Black Friday, iar romanii s-au inghesuit sa comande produsele. eMAG, cel mai mare magazin online din Romania, anunta ca in primele ore ale zilei de Black Friday au fost comandate 220.000 de produse cu o valoare de 105 milioane de lei.

In perioada reducerilor, consumatorii sunt sfatuiti sa verifice informatiile prezentate pe site-uri sau in magazine inainte de a achizitiona orice produs. in cazul cumpa­raturilor efectuate online, consumatorul are la dispozitie 14 zile calendaristice in care poate renunta la achizitie.

In aceste zile, marile magazine deruleaza campanii ample de reduceri, sub denumirea „Black Friday”, un concept importat de cativa ani buni de la marii retaileri americani. Dupa vinerea reducerilor, care se intinde de fapt pe parcursul a mai multe zile, urmeaza luna reducerilor, decembrie, un alt prilej pentru consumatori sa achizitioneze produse la pret promotional, scrie ziarul lumina.

Anticipand interesul crescut pentru achizitia de produse de orice fel, Centrul European al Consumatorilor din Romania (ECC Romania) recomanda consumatorilor sa nu se lase entuziasmati de campaniile promotionale și sa verifice informatiile prezentate pe site-uri sau in magazine inainte de a achizitiona orice produs.

„Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelaşi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta (cel mai scazut pret practicat in acelaşi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, ­inainte de data aplicarii pretului redus). Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat, prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare sau prin mentionarea procentului de reducere şi a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat”, informeaza ECC Romania.

In cazul comenzilor online, comerciantul trebuie sa livreze produsul in maximum 30 de zile sau mai putin, „daca s-a cazut de acord asupra acestui aspect”. in cazurile in care termenul de livrare nu este respectat, se poate stabili, de comun acord, o noua data de livrare. Daca nici aceasta data nu este respectata, consumatorul are dreptul la rezilierea contractului, agentul economic fiind obligat sa returneze banii in 7 zile.

In cazul cumparaturilor efectuate online, consumatorul are la dispozitie 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului in care poate renunta la achizitie, fara a oferi vreun motiv și fara costuri suplimentare. „Se poate exercita dreptul de retragere fie completand un formular pus la dispozitie de profesionist (de regula online), fie trimitand un mesaj din care sa reiasa clar intentia de returnare și in care consumatorul sa specifice identitatea, numarul și data comenzii, produsul şi pretul platit”, mai informeaza sursa citata.

Cateva sfaturi

Faceti o lista cu produsele pe care doriti sa le achizitionati și cu preturile actuale ale acestora. Acest lucru va va ajuta sa evitati falsele reduceri de preturi, de exemplu atunci cand comer­ciantii maresc pretul și aplica procentul de reducere la pretul astfel majorat. in cazul in care comandati online, verificati, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din coșul de cumparaturi este același cu pretul redus indicat atunci cand ati ales produsul. Deschideti coletul in prezenta curierului și, in caz ca acesta nu corespunde, trimiteti-l inapoi. Aveti grija sa mentionati pe documentele de transport motivul refuzului.

Informati-va asupra produselor pe care vreti sa le cumparati: site-urile specializate sunt un start bun pentru a vedea comentariile altor consumatori legat de eficienta produselor. Nu cumparati un produs doar fiindca este redus!

spre