Cartofii prajiti (sau alte alimente prajite bogate in acrilamida) consumati de doua ori pe saptamana pot duce la un risc dramatic mai mare de deces timpuriu. Un studiu realizat de Revista Americana de Nutritie Clinica a observat 4.400 de barbati si femei cu varste cuprinse intre 45 si 79 de ani o perioada de timp de opt ani de zile. Acestia au fost evaluati in baza consumului saptamanal de cartofi prajiti. Dupa opt ani de zile, 236 dintre participanti au decedat. In cadrul acestui grup erau cei mai mari consumatori de cartofi prajiti si alte produse alimentare prajite.

Cartofii prajiti si alte alimente prajite sunt bogate in acrilamida, un cancerigen cunoscut.

In baza rezultatelor studiului, s-a determinad ca persoanele care consuma orice tip de cartofi prajiti mai mult de o data pe saptamana au crescut riscul de deces cu pana la de doua ori. Alimentele periculoase includ specialitatile de cartofi preparate prin prajire, inclusiv chipsurile din cartofi.

Aceste riscuri nu sunt valabile in cazul versiunilor de cartofi preparati printr-o alta metoda, cum ar fi salata de cartofi, cartofii copti sau piureul de cartofi. Acest risc crescut de mortalitate este valabil in cazul cartofilor care au fost preparati sau rumeniti cu ulei.

Cercetatorii cred ca acest lucru se datoreaza continutului ridicat de acrilamida din alimentele prajite. Acrilamida se formeaza in alimentele gatite la temperaturi ridicate si este considerata cancerigena. Prin contrast, cartofii neprajiti consumati moderat contin vitamine sanatoase, micronutrienti si fibre care echilibreaza continutul ridicat de amidon si indicele glicemic.

Cartofii prajiti si chipsurile din cartofi pe lista alimentelor nesanatoase

In timp ce Revista Americana de Nutritie Clinica a identificat un trend, nu este un studiu de laborator; vor fi necesare cercetari suplimentare pentru a adauga o profunzime constatarilor. Cu toate acestea, este o idee buna sa consumati cartofi prajiti sau alte alimente prajite cu moderatie pentru a reduce riscurile de sanatate.

Alimentele bogate in acrilamida ar trebui evitate in general. In plus, fata de cartofii prajiti, alte alimente bogate in acrilamida includ chipsuri de cartofi, biscuiti ambalati, cereale prelucrate, unt de arahide, masline negre conservate, dar nu numai.

Sursa

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.