Parerea Parintelui Arsenie Boca despre FUMATORI: „Foc bagi in gura, foc iti da Dumnezeu”!

Ce parere avea Parintele Arsenie Boca despre romanii care pacatuiesc zilnic prin viciul fumatului?

In proiectul noului Regulament de disciplina al Bisericii Ortodoxe Romane este mentionat explicit (nu indirect, ca in vechiul Regulament) fumatul ca abatere morala, incompatibila cu misiunea preoteasca. Dar fumatul este, in principiu, un pacat incompatibil nu numai cu viata clericala, dar si cu viata crestina autentica, pe care Biserica l-a sanctionat inca din momentul aducerii tutunului in Europa, dupa descoperirea Americii in anul 1492, scrie ziarul Bisericii.

Nu stim exact cand a aparut fumatul si in tarile romane (in anul 1971 s-a descoperit o lulea de lut din sec. al XVI-lea, deci inainte de anul 1600!), dar reactia Bisericii Ortodoxe Romane nu a intarziat. O astfel de reactie impotriva fumatului, in plan iconografic, gasim intr-o pictura murala transilvaneana, unica la noi (si poate in intreaga lume!).

Este vorba de o scena din cadrul Judecatii de Apoi, pictata la anul 1785, in pridvorul bisericii ortodoxe din loc. Talmacel, la 21 km de Sibiu.

Planta lui Iuda

Prin contrast cu metafora florilor, in pictura din pridvorul bisericii din Talmacel, in contextul Judecatii de Apoi, este redata scena spanzurarii lui Iuda Iscarioteanul. Din Iuda, insa, nu curge sange, ci se scurg maruntaiele, „matale Iudii“, care ajung pe un loc negru inscriptionat cu cuvintele „intunerecul cel din afara“, unde sunt „vermii cei neadurmiti“. Din acest intuneric incepe sa creasca o planta viguroasa, cu frunze mari, apoi tot mai mici, inalta, iar in varf sta scrisa denumirea ei: „Tabac“!

Sigur ca scena este respingatoare, pusa in mijlocul iadului, dar tocmai acesta este rostul ei, de a infricosa si a indeparta pe crestini de viciul fumatului. Analogia prin contrast cu metafora florilor care sfintesc nu este intamplatoare, intrucat tabacul spurca si nu sfinteste, iar intrebuintarea lui este un fel de sinucidere, este adevarat una lenta, dar care nu face bine omului, ci pune stapanire pe om. Parintele Arsenie combatea aspru fumatul, cu cuvinte putine, dar apasate: „Foc bagi in gura, foc iti da Dumnezeu!“.

In acest context, cred ca putem aminti faptul ca traditia populara romaneasca a condamnat dintotdeauna fumatul. Asa s-a nascut Paca sau Pufa, o intruchipare a duhului rau al tutunului si al fumatului, uneori identificata chiar cu muma celui rau, de la care au venit toate nenorocirile si bolile din lume. In reprezentarile ei imaginare, Paca sau Pufa este o batrana neagra si urata, cu coarne pe cap, nasul lung si coroiat, ochii bulbucati, colti de mistret, innegriti de tutun, gheare taioase si incovoiate, coada de bou. Din gat si nari ii ies flacari, fum negru si duhoare de tutun, fumand o lulea mare, foarte lunga si grosolana.

Aparitia lui Paca se datoreaza, logic, diavolilor care, vazand ca ingerii ardeau tamaie pentru Dumnezeu, au nascocit o samanta din care a crescut buruiana diavolului. Frumoasa, inalta, verde, dar uscata si aruncata pe foc, da un fum atragator, dar otravitor, care ii produce mare placere lui Paca sau Pufa, in total contrast cu tamaia.

Asa ca diavolilor le-a dat prin cap sa o dea si oamenilor, pentru a-l preamari pe Scaraotchi, si totodata au facut lulele din lut. Si astfel a aparut fumatul pe lume. Iar cand fumatorii trag din lulea, o preamaresc pe Paca sau pe Pufa, facand din gura pac-pac (la inspiratie), sau puf-puf (la expiratie).

Un preot care fumeaza nu este vrednic de crezare, iar noul Regulament de disciplina al clerului condamna, pe buna dreptate, acest pacat incompatibil cu misiunea crestina.

Sursa: ziarullumina.ro

spre