Cel mai mare distrugator stealth (cu tehnologie invizibila) construit vreodata pentru Marina Militara SUA a fost botezat recent USS Zumwalt. In curand, distrugatorul va intra in serviciul naval ca prima nava de razboi moderna complet electrica.
Nava USS Zumwalt cu tehnologie invizibila, cu o lungime de 186 m, numita dupa Amiralul Elmo „Bud” Zumwalt Jr. (decedat), este cel mai avansat distrugator de misiuni multiple al Marinei Militare. Aceasta estimeaza ca nava de 15.600 de tone poate lovi o tinta aflata pe o raza de peste 60 de mile.
Nava, care a fost construita in santierul naval General Dynamics Bath Iron Works din Maine, are un design de fregata aerodinamica si o superstructura unica datorita careia nava este mai putin vizibila pe radarele inamice de pe mare.
„In mod traditional, Marina Militara SUA folosea pentru navele sale turbine cu gaz care actionau elicele cu pas variabil cu ajutorul unor cutii de viteze mari si complexe,” declara Mark Dannatt, director al diviziei navale in cadrul GE Power Conversion si Capitan in rezerva al Marinei Regale.
Insa noul distrugator de ultima generatie si alte doua nave din aceeasi clasa vor avea la bord o centrala de 78 megawati care va asigura energie electrica unui sistem energetic integrat (IPS) avansat.
Sistemul „inovator si cu capacitate ridicata de supravietuire”, proiectat de divizia condusa de Dannatt, alimenteaza giganticele motoare cu inductie de la GE conectate direct la arborele portelice. Acesta distribuie curent electric si unei game largi de senzori, arme, radare si alte sisteme critice aflate la bord.
„Eliminand cutia de viteze se poate economisi pana la 80% din energia pe care nava o aloca propulsiei,” spune Dannatt. „Acum o poti trimite oriunde, foarte rapid. Prin reducerea volumului de instalatii necesare, obtii si mai mult spatiu pe nava.”
Dannatt spune ca doar schimband directia campului magnetic rotativ in motor, de exemplu, arborele se poate roti in directia opusa pentru a genera putere la pupa.
GE asigura tehnologie de propulsie electrica pentru industria navala de un secol. Prima nava cu propulsie electrica a Marinei Militare, portavionul USS Jupiter, a fost dat in folosinta in 1913.
Tehnologia GE Power Conversion este prezenta si la bordul navei USS Makin Island, prima nava cu propulsie hibrida a Marinei Militare. O tehnologie similara pune in miscare si navele din clasa distrugatoarelor tip 45 ale Marinei Regale si numeroase vase maritime, de pasageri si de croaziera, inclusiv Queen Mary 2.