Guvernul e bun de plata! Ce a decis Curtea Europeana de Justitie legat de masinile second-hand inmatriculate in perioada 2007-2013!?

Timbrul de mediu este discriminator, a decis Curtea Europeana de Justitie din Luxemburg, aceasta reclamand faptul ca pentru masinile de mana a doua inmatriculate intre 1 ianuarie 2007 si 1 ianuarie 2013 taxa este zero.
Instanta s-a pronuntat, marti, in speta Manea, chestionata fiind de catre Curtea de Apel Brasov.
Mihai Manea a reclamat faptul ca pentru o masina pe care a dorit sa o aduca din Spania, statul i-a cerut achitarea timbrului de mediu. Problema este ca, in perioada 2007-2013, taxa auto a fost schimbata de mai multe ori, din cauza ca nu era conforma cu regulile Uniunii Europene. Guvernul a hotarat, la un moment dat, rambursarea sumelor colectate ilegal de la cei care si-au inmatriculat masini la mana a doua in perioada respectiva.
Ulterior, din 2013, paralel cu recuperarea banilor, Guvernul a decis sa simplifice lucrurile si pentru cei care doreau inmatricularea unei masini. Astfel, a decis ca timbrul de mediu sa fie zero pentru masinile pentru care s-a platit deja taxa auto sau o taxa echivalenta in perioada 2007-2013. Scopul scutirii a fost evitarea dublei impuneri pentru o marfa care a fost deja taxata. Si, oricum, Guvernul trebuia sa dea inapoi vechile taxe neconforme cu dreptul comunitar, astfel ca efectul era neutru la buget.
O asemenea scutire inseamna, insa, ca nu toate autovehiculele rulate vandute pe piata nationala fac obiectul noii taxe, in timp ce, ca regula generala, autovehiculele importate din alte state membre ale Uniunii Europene fac obiectul acesteia.
Numai ca Maciej Szpunar, avocatul general al Curtii de Justitie din Luxemburg, a argumentat ca aceasta este o modalitate incorecta a statului de a-si indeplini obligatiile legale.

„In consecinta, beneficiaza de scutire cumparatorul autovehiculului, care este exonerat de obligatia de plata a taxei la inmatricularea autovehiculului pe numele sau, in timp ce dreptul la rambursarea taxei anterioare, neconforma cu dreptul Uniunii, apartine persoanei care a platit-o, adica actualului vanzator al autovehiculului sau unuia dintre proprietarii anteriori in cazul in care autovehiculul a fost deja vandut intre data platii taxei anterioare si data intrarii in vigoare a noii taxe. Prin urmare, chiar daca beneficiul trezoreriei care decurge din perceperea taxei neconforme cu dreptul Uniunii va fi astfel compensat, de acest fapt nu profita persoana indrituita la beneficiul rambursarii taxei, ci o persoana terta. Persoana indrituita va recupera din pretul vanzarii cel mult valoarea reziduala a taxei incorporate in valoarea autovehiculului, care va fi insa rareori egala cu valoarea taxei efectiv platite si, cu siguranta, aceasta suma nu va include dobanda datorata“, se arata in analiza avocatului general.

Astfel, mecanismul de compensare nu asigura neutralitatea noii taxe.
Curtea Europeana de Justitie a decis, astfel, ca scutirea de la plata timbrului auto favorizeaza vanzarile de autoturisme second hand si descurajeaza importurile de vehicule similare, ceea ce este interzis de legislatia europeana.
Ca sa rezolve problema, Guvernul are la dispozitie doua solutii teoretice: fie elimina taxa si la autoturismele importate, fie elimina exceptia. Cum, din 2007 incoace toate Guvernele s-au chinuit sa restranga importurile de masini rulate, cel mai probabil, Executivul va ridica exceptia si vor plati timbru de mediu si cumparatorii care preiau masini inmatriculate in perioada 2007-2013. Ulterior, fostii proprietari ar ramane sa isi recupereze singuri sumele de la stat.

Click pe aceeasi tema:  Cu ce masini se prezinta cei mai celebri fotbalisti europeni!

sursa: adevarul.ro









spre