Fondurile UE-Romania, tot mai aproape de SUSPENDARE

Stirea ca fondurile UE-Romania pe Transporturi si Competitivitate Economica urmeaza sa fie pre-suspendate, potrivit gandul.info, a starnit reactii prudente.

„Nu am fost informat oficial”, a declarat ieri premierul Victor Ponta. „Nu am primit nimic de la Bruxelles, nu pot specula”, a subliniat si Leonard Orban, ministrul Afacerilor Europene.

Presuspendarea reprezinta o etapa intermediara care ofera autoritatilor o fereastra de doua luni in care pot remedia neregulile semnalate, in cazul in care acest lucru se produce urmand ca platile sa fie reluate. Daca nu, intervine suspendarea programelor in cauza pentru o perioada de sase luni. Din pacate, perioada de remediere se suprapune cu campania electorala si amorteala administrativa care-i urmeaza, prin urmare este greu de crezut ca se pot intampla minuni. Totusi, de modul in care Guvernul rezolva problemele legate de fondurile europene va depinde dimensiunea feliei alocate Romaniei in bugetul Uniunii in intervalul 2014-2020, rata mica de absorbtie si neregulile semnalate reprezentand deja un motiv serios pentru reducerea sumelor alocate.

Semnalele oficiale

Posibila presuspendare a celor doua programe vine pe fondul minei optimiste afisate de autoritati in legatura cu acest subiect, declaratiile recente ale sefului Guvernului mergand pe ideea deblocarii iminente, singura problema fiind legata de momentul reluarii acestora si contextul in care se va face. Asta in ciuda unei avertizari din partea CE (este vorba de o scrisoare semnata de presedintele Jose Manuel Barroso), in care se considera ca planul Guvernului de imbunatatire a absorbtiei fondurilor UE prezinta doar solutii pe termen scurt si nu rezolva deficientele structurale pe termen lung, iar reluarea platilor era conditionata inclusiv de rezolvarea problemelor legate de fraude.

Loading...

„Este un pas normal”

Primirea unei scrisori de presuspendare a fondurilor europene este un pas obligatoriu, normal din punct de vedere metodologic, in procedura ce urmeaza dupa intreruperea platilor catre o tara, a declarat ieri Florentina Costache, director pentru fonduri UE in cadrul Ministerului Transporturilor, cu referire la programul operational gestionat de institutie.

In luna august, Comisia Europeana a decis stoparea platilor catre Romania.

„Procedura este ca in termen de trei luni se trimite aceasta scrisoare de presuspendare, iar in sase luni se decide daca are loc sau nu suspendarea. In cazul nostru e vorba de finele lunii decembrie-ianuarie”, mai sustine Costache.

Dupa oprirea platilor, Autoritatea de management are obligatia de a realiza un plan de remediere a aspectelor reclamate de Comisia Europeana, vor trebui facute verificari ale tuturor proiectelor, se vor propune corectii financiare, iar concluziile si masurile sunt trimise la Bruxelles. In cazul nostru, planul de remediere a fost trimis in septembrie, iar scrisoarea de presuspendare ar avea – potrivit Florentinei Costache – exact scopul de a atentiona autorita-tile ca trebuie sa aplice masurile, in caz contrar existand riscul suspendarii.

„Nu se va ajunge aici, am trimis un raport apreciat ca fiind de calitate”, spune ea.

Costache nu a putut preciza insa valoarea corectiilor aplicate pe proiecte, dar surse din piata cons-tructiilor afirma ca ar fi vorba de cateva zeci de milioane de euro. De exemplu, intr-un proiect de infrastructura, Curtea de Conturi – institutia care face reverificari ale proiectelor finantate de UE – a retras, spre exemplu, cinci milioane de euro din cauza ca unuia dintre ingineri ii lipseau cateva luni experienta in domeniu, comparativ cu baremul cerut prin documentia de licitatie.

Absorbtie dezastruoasa

Pentru POS Transport s-au alocat Romaniei 4,56 miliarde euro, pentru care rata de absorbtie era de 6,4% la sfarsitul lunii septembrie, deci de sub 300 milioane euro. Pentru Competitivitate, alocarile au fost de 2,5 miliarde euro, cu o rata de absorbtie de 6,7%. De altfel, din cele 19 miliarde euro disponibile in intervalul 2007-2013 (fonduri structurale si de coeziune), Romania a absorbit pana in prezent doar 9,7%.

Loading...
spre