Esecuri valoroase: 5 masini extra-scumpe care si-au esuat misiunea

Cei mai multi dintre noi niciodata nu vor avea oportunitatea sa cheltuie pe masini o suma formata din 6 cifre. Dar sa presupunem totusi ca daca am avea, am investi in ceva cu adevarat special cand vine vorba de stil, inginerie, putere si calitate.

Insa, acest lucru nu este posibil intotdeauna, dupa cum va vom arata in urmatoarele cinci exemple:

1989-93 Vector W8:

Extrem de promovat ca fiind raspunsul Americi la super-masini precum Lamborghini Diablo, Vector a fost sub-finantat, sub-dezvoltat, iar unii au afirmat ca stilul acesteia este cel al unui amator.

Vedeta de tenis Andre Agassi a fost printre primi clienti nefericiti, cand masina lui a cedat spectaculos exact in prima zi de la cumparare, pe cand gradina i-a luat foc. Acuzatii si amentari au venit din ambele directii, intr-un final doar 17 masini fiind construite inainte de faliment. Pretul se ridica la 455.000$.

1978-89 Aston Martin Lagonda:

Probabil cel mai extrem exemplu de stil “la moda” care s-a aplicat unui automobil tip limuzina. Lagonda a fost o combinatie intre stilul lui William Towns si electronicele perfomante Aston Martin V-8.

Practic, masina in valoare de 150.000$, nu era decat un vehicul care arata bizar, LED-ul de la bordul masini se strica cu regularitate, iar butoanele si ecranul tactil se opreau constant, ajugandu-se astfel ca Aston sa intre in insolventa. In prezent piesele sunt valorificate de unii colectionari pentru ciudatenia lor.

1991-95 Bugatti EB110:

Omul de afaceri italian Romano Artioli isi dorea foarte mult sa readuca la viata una dintre cele mai cunoscute masini de dinaintea razboiului – Bugatti. A inceput cu pasi precisi, construind o fabrica scumpa in nordul italiei si producand o carcasa din fibra de carbon, pretul ajugand astfel la 500.000$, calitatea meritandu-si toti banii.

Din pacate insa, la sfarsitul anului 1991, cand masina a ajuns pe piata, economia mondiala intrase deja in recesiune. Ca lucrurile sa se complice si mai mult, Artioli “a muscat mai mult decat putea mesteca” cumparand si firma britanica de masini Lotus.

Lichidarile au inceput cand numai 139 de automobile fusesera construite. Pana si luxoasa fabrica s-a destramat – un producator italian de mobila a cumparat-o, dar a intrat si el in faliment, chiar inainte de a se muta in aceasta.

Totusi, fara nici o legatura, marca auto a fost readusa la viata de catre firma Volkswagen, care a lansat cu succes in 2005 masina Bugatti Veyron.

1989-95 Ferrari 348:

Ocazional, pana si Ferrari mai greseste. Faima seriei 308/328 “Magnum P.I.” a fost doar de imagine. Masina care a urmat, 348, in valoare de 100.000$, a fost luata in deradere fiind prea “blanda” si semanand enorm de mult cu Pontiac Fiero si Toyota MR2 in valoare de 16.000$.

Pentru a face lucrurile si mai rele, franele, acceleratia, sistemul electric si cel al motorului au fost un oribil esec, oferindu-i masini o proasta reputatie, desi era abia “iesita din cutie”. Urmatoarele versiuni s-au imbunatatit, dar reputatia a ramas aceiasi.

1975-86 Rolls-Royce Camargue:

Cand a fost lansata in 1975 era cea mai scumpa masina din lume, pretul ei fiind de 147.000$. Desi nu era o masina rea, Camargue a facut marea gresala de a fii foarte scumpa, dar deloc atractiva. Sir William Lyons, fondatorul Jaguar, a spus ca:

“Nu costa cu nimic mai mult sa faci ceva frumos.”

Aparent, fraza este valabila si in cazul acestei masini. Unii oameni au alta opinie. James May, unul din faimosii prezentatori ai emisiuni “Top Ghear” de pe BBC, a afirmat ca:

“Camargue nu este urata, are prezenta, exact ca o oratanie bine imbracata ce iese la un restaurant luxos.”

spre