Cuvantul care iti pune piedici in calea fericirii! Vezi cum il inlocuiesti

Cuvintele au un impact puternic atat asupra vietii celor din jur, cat si asupra noastra. Ele au puterea de a ne motiva, stimula sau ajuta. Tot ele ne pot infrana, descuraja si chiar darama. Tocmai de aceea, trebuie sa fii atent la cum folosesti cuvintele.

Majoritatea dintre noi avem multe asteptari de la viata, de la noi insine. Este, insa, esential sa ne exprimam sanatos pentru ca dorintele noastre sa poata deveni realitate. Mare atentie cand toata viata ta are in centru cuvantul „trebuie”. „Trebuie sa fiu acceptat la job”, „trebuie sa fiu cel mai bun”, „trebuie sa termin proiectul”, „trebuie sa ma relaxez”, „trebuie sa ma respecte fiindca merit asta” sunt doar cateva dintre formularile care ne pun piedici.

„Aceste cerinte absolutiste exercita o presiune asupra noastra, fiindca implica faptul ca nu putem accepta abateri de la ele. Daca ne uitam insa in viata de zi cu zi, observam ca adesea lucrurile nu se aliniaza conform acestor cerinte si nu reusim sa avem intotdeauna succesele pe care le tintim. Ceilalti nu imbratiseaza mereu asteptarile noastre, ba din contra, se intampla sa se comporte contrar vointelor noastre”, sustine psihologul Mihaela Pintea-Chereji.

Viata este complexa, oferindu-ne si bune, si rele, iar in aceste conditii, sustine specialistul, cerintele noastre din categoria „trebuie” nu sunt in concordanta cu realitatea si nici nu ne ajuta sa avem emotii si comportamente adaptative, scrie Adevarul.

„Daca imi spun ca trebuie cu necesitate sa obtin jobul X, si nu accept ca e posibil sa nu il obtin, exista mari sanse sa fiu extrem de stresat inaintea interviului de angajare si in timpul lui, in special atunci cand intrevad anumite dificultati. Studiile arata ca exista o corelatie pozitiva pana la un punct intre motivatie si performanta, insa incepand cu un anumit punct, faptul ca sunt extrem de motivat va duce la o scadere a performantei in sarcina. Daca nu voi reusi sa obtin postul X, voi simti emotii puternice de tipul deprimarii sau furiei si voi avea comportamente care nu ma vor ajuta sa ma adaptez situatiei. In mod similar, atunci cand consider ca Y trebuie sa imi arate ca ma iubeste asa cum vreau eu si Y nu imi arata acest lucru, voi resimti furie, deprimare sau alte emotii disfunctionale. Furios fiind, e posibil sa imi revars furia asupra celorlalti, sa spun sau sa fac lucrurile contrare propriilor interese; sau deprimat fiind, e posibil sa ma retrag si sa ma izolez gandindu-ma ca nu sunt suficient de bun sau ca nu merit sa fiu tratat intr-un anumit fel”, explica psihologul Mihaela Pintea-Chereji.

Alternativa sanatoasa si constructiva o reprezinta „vreau sa…”, „imi doresc foarte mult sa…”, „ar fi bine pentru mine sa…”, „voi face tot ce depinde de mine ca sa…” Astfel, pentru situatiile in care ravinim la o slujba, psihologul propune formularea: „Imi doresc foarte mult sa obtin acest post. Voi face tot ce depinde de mine sa il obtin (spre exemplu, voi citi, ma voi pregati pentru examen si pentru interviu cat pot eu de bine). In acelasi timp, pot sa accept faptul ca exista posibilitatea sa nu obtin postul, desi eu imi doresc asta”.

Exersand acest tip de gandire flexibila, subliniaza psihologul, vom reusi sa ne pregatim pas cu pas, vom fi mai putin stresati, vom avea o performanta mai buna si ne vom adapta realitatii. Iar daca nu vom reusi, vom fi dezamagiti, dar nu deprimati, ci capabili sa cautam alternative.

spre