Cele mai importante legi ale psihologiei care iti schimba viata!

Se spune ca oamenii normali invata din propriile greseli, iar oamenii destepti invata din greselile altora. Urmatoarele sase fenomene psihologice te vor ajuta nu doar sa intelegi mai bine de ce oamenii repeta aceeasi prostie in fiecare zi, ci sa devii mult mai rational.

Efectul Pratfall. Daca nu esti perfect oamenii te vor iubi mai mult

Atunci cand vrem sa impresionam pe cineva, in mod inevitabil tindem sa aratam cea mai buna parte a personalitatii noastre. Se pare ca acest lucru este total inutil. Studiile arata ca atunci cand iti demonstrezi vulnerabilitatea si slabiciunea, ceilalti sunt mult mai predispusi sa te simpatizeze.

Profesorul care sta in fata studentilor si are emotii vizibile, este perceput a fi mult mai inteligent decat cel care vorbeste cu multa incredere. Sa fii rusinos si sa faci greseli la prima intalnire, este o modalitate evidenta de a cuceri potentialul partener. Acest fenomen a fost studiat de psihologul Elliot Aronson.

Atat timp cat greselile tale nu aduc prejudicii altora, nu este doar normal, ci necesar sa mai gresesti in fata oamenilor.

Efectul Pygmalion. Asteptarile mari duc la cresterea productivitatii

Acest fenomen a fost testat de psihologul Robert Rosenthal. Acesta a facut o serie de cercetari in scoli si a descoperit ca acei copii ce detineau un IQ mult mai mare decat a celorlalti copii aveau rezultate medii, iar cei care aparent aveau un IQ mediu, s-au dovedit a fi detinatorii celor mai bune minti. Ce s-a intamplat dupa asta?

Cresterea presiunii din cauza asteptarilor pe care profesorii le aveau fata de copii cu un IQ ridicat, i-au impus sa invete mai bine.

„Asteptarile voastre va creeaza realitatea” – afirma el.

Daca doresti sa realizezi ceva semnificativ in viata, trebuie sa iti stabilesti obiective nerealiste si sa iti supraestimezi capacitatea de a le pune in aplicare. Va functiona cu siguranta. Mai mult, oamenii de stiinta au demonstrat ca acei lideri care cer de la subordonati rezultate nerealiste, obtin un rezultat mult mai mare decat cei care pun doar „scopuri reale”.

Paradoxul alegerii. Cu cat mai multe optiuni avem, cu atat mai nemultumiti suntem de decizie.

In mod logic, se pare ca cu cat mai multe variante avem, cu atat mai bine. Dar, psihologul Mark Lepper si Sheena Iyengar au demonstrat ca lucrurile nu stau deloc asa. Acestia au facut un experiment pe un grup de gurmanzi, care trebuia sa aleaga o data din 6 feluri de mancare, iar a doua oara din 24. in primul caz, 30% din oameni au fost multumiti de alegerea lor. Iar in al doilea caz, doar 3%. in concluzie, trebuie sa limitezi in mod artificial numarul de optiuni.

Efectul martorului. Cu cat mai multe persoane se afla in jurul celui care are nevoie de ajutor, cu atat este mai putin probabil ca cineva il va ajuta

Acest lucru explica o multime de evenimente tragice din istoria noastra. Daca un om de pe strada are nevoie de ajutor, sansele ca acesta sa fie ajutat sunt mai mare atunci cand in preajma trece doar o persoana, decat atunci cand in jurul lui se afla o multime de trecatori. in acest caz oamenii se gandesc ca il vor ajuta alti oameni. Efectul a fost dovedit de psihologul Bibb Latene si John Derli.

In concluzie: Daca te afli intr-o situatie dificila si ai nevoie de ajutor, adreseaza-te unei singure persoane. Nu tipa „Cineva sa ma ajute!”, dar „Domnule/ doamna,ajutati-ma!”.

Efectul spotlight. Oamenii care sunt mereu cufundati in ganduri, nu sunt capabili sa observe lucrurile evidente

Majoritatea oamenilor sunt ocupati reflectand asupra unor lucruri serioase. Oamenii de stiinta de la Universitatea Cornell au dovedit ca atunci cand sunt cufundati in gandurile lor, nu sunt capabili sa observe nici macar lucrurile evidente.

Daca sa vorbim mai simplu, majoritatea oamenilor nu atrag atentia la aspectul tau, atunci cand esti la birou sau universitate. Te afli in centrul atentiei mai rar decat crezi, pentru ca sunt preocupati de problemele proprii. Deci poti sa nu-ti mai faci griji de aspectul propriu in astfel de conditii.

Efectul de concentrare. Oamenii supraestimeaza importanta lucrurilor si a fenomenelor, asupra carora reflecteaza

„Nimic in viata nu este la fel de important pe cat crezi.” David Kahneman

De acest efect profita in mare parte marketologii. Ei incearca sa te convinga ca achizitionarea unui anumit produs te va face mai fericit. Dar putin probabil ca isi vor tine promisiunea.

Pentru a combate acest efect psihologic va trebui sa inveti o axioma simpla: nimic nu va fi la fel de important peste un an sau chiar peste o saptamana. Trateaza viata si problemele ei mult mai usor. si da, accepta faptul ca oamenii, pur si simplu nu pot prezice viitorul. Prin urmare, va fi mult mai bine sa eviti planurile pe termen lung.

Sursa: devorbacutine

spre