Aproximativ 60% dintre cei care se deplaseaza cu mijloacele de transport in comun ale RATB nu valideaza cardul pentru achitarea calatoriei, se precizeaza intr-un raport de evaluare intocmit de Autoritatea Municipala de Reglementare a Serviciilor Publice Bucuresti (AMRSPB). AMPRSP propune RATB mai multe solutii pentru cresterea veniturilor. Una dintre ele este prestarea gratuita a serviciul de transport public.
Bucurestenii nu sunt multumiti de serviciul de transport public asigurat de RATB, dar nici nu platesc pentru el, chiar daca il folosesc. Astfel, aproximativ 60% dintre cei care se deplaseaza cu mijloacele de transport in comun ale RATB nu valideaza cardul pentru achitarea calatoriei, se precizeaza intr-un raport de evaluare si monitorizare intocmit de Autoritatea Municipala de Reglementare a Serviciilor Publice Bucuresti (AMRSPB). De fapt, banii incasati de RATB de la calatori reprezinta o parte infima din bugetul Regiei, scrie b365.ro.
In aceste conditii, AMRSPB, institutie subordonata municipalitatii, propune RATB o serie de solutii pentru reorganizarea activitatii si cresterea veniturilor. Una dintre solutii este, in mod paradoxal, tocmai eliminarea tarifelor pentru calatorii. Mai exact, reprezentantii AMRSP sustin ca RATB ar face mai multi bani daca ar asigura gratuit serviciul de transport public.
„Rationamentul unei astfel de solutii decurge din faptul ca veniturile obtinute de regie din vanzarea titlurilor de calatorie si abonamentelor reprezinta valori nesemnificative. in realitate, productia vanduta realizata de regie reprezinta aproximativ 30% – 40% din volumul subventiei. Evident ca vor disparea o serie intreaga de cheltuieli generate de activitatea de vanzare a biletelor si abonamentelor: cheltuielile cu personalul pentru casiere si controlori, cheltuielile cu suportul material al titlurilor de calatorie (o valoare de 3.532.885 lei la nivelul anului 2013), cheltuieli cu intretinerea si exploatarea centrelor de vanzare etc.(…) „, se explica in raportul AMRSPB.
O problema in acest caz, ar fi daca transportul va fi gratuit doar pentru bucuresteni, sau pentru orice persoana care circula cu mijloacele de transport in comun in Bucuresti (provinciali si cetateni straini). In cazul in care gratuitatea va fi introdusa doar pentru bucuresteni, va trebui sa fie mentinuta infrastructura de vanzare si control, dar la o dimensiune mai redusa, ceea ce ar reduce o parte din cheltuieli.
O alta solutie propusa de AMPRSB merge in directia opusa: taxarea automata „pe ascuns” a calatorilor imediat ce au urcat in mijlocul de transport in comun. Mai exact, se propune ca aparatele de validat sa fie setate astfel incat sa „simta” cardul inteligent, activ de la circa 70 centimetri.
„In mijlocul de transport sunt suficient de multe validatoare, astfel ca practic un calator nu poate fi mai departe de 70 cm de un validator si oricum trece pe langa el cand se urca in vehicul. Chiar daca cu intentie sta pe scara si nu circula prin vehicul, tot se afla in apropierea unui validator. Daca are titlu valabil, sistemul va anula pretul unei calatorii sau va inregistra un calator cu abonament valabil”, se precizeaza in raportul AMRSPB.
„Pentru a nu crea un nou motiv de a actiona in judecata RATB, este necesar ca sistemul audio sa faca, cu titlu de exemplu, urmatoarea informare a calatorilor: Circula pe traseul 368 in directia Piata Romana, sau circula pe traseul 268 in directia Universitate. Dupa inchiderea usilor cardul dv. va fi validat si se va retine costul unei calatorii. Astfel, calatorii rau intentionati nu vor putea afirma ca nu stiau in ce directie circula. Sistemul inteligent de validare, nu mai permite validarea altei calatorii pana la cap de linie, oricat de mult s-ar plimba prin vehicul calatorul”, se mentioneaza in documentul citat.
De asemenea, se propune ca in toate mijloacele de transport ale RATB sa fie instalate la fiecare usa o antena suplimentara care sa contorizeze fiecare card de abonament. Costul investitei ar fi de doar 300 de lei. „Astfel managementul traficului, a repartizarii mijloacelor de transport si costurilor se va putea realiza in mod eficient, cunoscand situatia reala din teren”, scriu reprezentantii AMRSPB in raport.
O alta propunere vizeaza cresterea pretului pentru o calatorie de la 1,3 lei la 1,8 lei. Potrivit reprezentantilor AMPRSB, aceasta masura ar aduce un plus la buget de 58.811.477 lei/an. Dintre toate masurile propuse in raportul de evaluare al AMPRSB, aceasta din urma este singura care a fost luata in considerare pana acum de conducerea regiei, cel putin, in mod oficial. Consiliul General al Municipiului Bucuresti nu a aprobat insa pana acum scumpirea calatoriei cu mijloacele de transport ale RATB.