Acasă Stirile zilei Atentie! Cu ce se inlocuieste timbrul de mediu! Din toamna ar putea...

Atentie! Cu ce se inlocuieste timbrul de mediu! Din toamna ar putea deveni obligatoriu!

Winter in the city
Urmareste-ne pe Facebook pentru cele mai importante stiri

Conform proiectului elaborat de Ministerul Mediului privind inlocuirea timbrului de mediu, obtinut in exclusivitate de Mediafax, autoritatile propun introducerea a sase abtibilduri colorate, care sa faca distinctia intre autoturisme in functie de nivelul de poluare al acestora.

Acest proiect propune ca pentru autovehiculele electrice si cele cu motoare hybrid (electric + alt carburant) sa fie alocat un abtibild de culoare verde, numerotat cu cifra „0”, aceste vehicule fiind considerate cel mai putin poluante.

A doua categorie ar urma sa fie cea a masinilor cu motoare pe benzina, Euro 5 si Euro 6, construite dupa anul 2011, care ar urma sa primeasca un abtibild de culoare albastra, numerotat cu cifra „6”. in aceeasi categorie ar urma sa fie si camioanele si autobuzele cu motoare pe benzina fabricate dupa intai ianuarie 2017, scrie Gandul.

Conform clasificarii din proiectul elaborat de Ministerul Mediului, in cea de-a treia categorie, careia ar urma sa i se aloce un abtibild de culoare galbena, numerotat cu cifra „5”, se incadreaza autoturismele cu motoare diesel, Euro 5 si Euro 6, fabricate dupa 1 ianuarie 2011, cele cu motoare pe benzina Euro 4, fabricate intre 2006 si 2010, autoutilitarele diesel fabricate dupa anul 2011 – Euro 5 si 6, vehiculele mari cu motoare pe benzina Euro 4, camioanele, autobuzele si autocarele cu motoare diesel Euro 6, fabricate dupa anul 2014, si cele cu motoare pe benzina, Euro 5, construite intre 2009 si 2013.

Pentru cea de-a patra categorie, Ministerul Mediului a proiectat un abtibild de culoare portocalie, numerotat cu cifra „4”, care ar putea deveni obligatoriu in cazul posesorilor de masini cu motoare diesel Euro 4, fabricate intre 2006 si 2010, celor cu motoare pe benzina Euro 2 si Euro 3, fabricate intre 1997 si 2005, sau, in cazul posesorilor de motociclete, pentru motoare Euro 2, fabricate intre 2004 si 2006.

Cea de-a cincea categorie de vehicule ar urma sa primeasca un abtibild de culoare gri, numerotat cu cifra „3” si va fi destinat masinilor cu motoare pe motorina, Euro 3, fabricate intre anii 2001 si 2005, se arata in proiectul Ministerului Mediului.

Ultima categorie, careia ar urma sa i se aloce un abtibild de culoare rosie, numerotat cu cifra „2”, este destinat autoturismelor cu motoare diesel Euro 2, fabricate intre 1997 si 2000, autocamioanelor si autobuzelor cu motoare diesel Euro 3, fabricate intre 2001 si 2006.

Autovehiculele considerate ca fiind cel mai poluante, carora fie nu le va fi alocat niciun abtibild, fie ar putea fi conceput un sticker special pentru ele, sunt motocicletele fabricate pana in anul 2000, autoturismele fabricate pana in 1996, autoutilitarele fabricate pana in septembrie 1997 si autobuzele, camioanele si autocarele fabricate inainte de 30 septembrie 2001.

Conform unor surse din cadrul Ministerului Mediului, acest proiect este inspirat de legislatia din Franta, unde au fost introduse deja astfel de certificate privind norma de poluare.

Acest proiect nu a fost facut inca public, fostul ministru al Mediului, Daniel Constantin anuntand, marti, intr-o conferinta de presa, ca acum ramane la latitudinea noului sef de la minister, Gratiela Gavrilescu, sa decida daca va introduce aceste certificate de calitate a aerului in dezbatere publica in forma actuala sau nu.

„Eu mi-am propus sa introduc acest proiect in dezbatere publica inca de saptamana trecuta, dar, ca urmare a schimbarii mele, acum este hotararea noului ministru al Mediului ce va face in continuare. in planul meu era ca, din toamna, sa se inceapa deja aplicarea acestor abtibilduri, ceea ce nu ar fi presupus pentru soferi niciun cost, cu exceptia pretului sticker-ului, de cativa lei”, a declarat Daniel Constantin.

Acesta a mai adaugat ca primariile vor putea stabili diferite zone de acces in orase, iar in functie de categoria de poluare la care se incadreaza un autovehicul, ar putea fi interzis accesul acestuia in acele zone.

Mai exact, autoritatile locale din Bucuresti, de exemplu, ar putea decide ca pe bulevardele din centrul municipiului sa nu poata circula decat autovehiculele cu abtibild verde, albastru sau galben, iar pentru celelalte categorii fie sa se interzica accesul, fie sa se aplice o taxa penalizatoare.

in plus, Daniel Constantin a explicat si faptul ca la nivelul Ministerului Mediului si al Ministerului Finantelor s-a discutat despre semnarea unui memorandum prin care statul sa ii poata despagubi pe cei care au achitat timbrul de mediu, declarat ilegal, si nu si-au recuperat banii.

„Noi lucram la un memorandum comun prin care sa returnam banii celor care au achitat timbrul de mediu. in urma evaluarii s-a stabilit ca ar fi vorba de o suma totala de aproximativ 6,4 miliarde lei. Trebuie gasita solutia economica, adica de unde vin banii, si cea politica, adica modul prin care ii rambursam. Daca nu vom face noi aceasta ramburase, si ii lasam pe cetateni sa actioneze ministerul in instanta, exista riscul ca aceasta suma sa creasca cu 20%, ca urmare a taxelor judiciare”, a declarat fostul ministru al Mediului.