In noaptea de 27 spre 28 octombrie vom trece la ora de iarna, astfel ca vom da ceasul cu o ora inapoi. Ora 04:00 devine ora 03:00. Vom dormi deci o ora in plus. Nu este insa un lucru lipsit de risc, spune medicul Tudor Ciuhodaru, care explica, intr-o postare pe Facebook, ce presupune aceasta adaptare la schimbarea orei.

„Ora de iarna – ce riscam? 5 lucruri de facut pentru a o depasi cu usurinta

Chiar daca duminica vom dormi mai mult cu o ora abia de luni se vor simti efectele. Unele pot fi chiar periculoase, precum cresterea riscului de infarct sau a celui de suicid.

Mai exact:
1.Riscul de infarct creste cu 5-10%, timp de trei zile dupa schimbarea orei. Sunt afectate in special persoanele tinere, active profesional;

2. Totodata creste riscul suicidar timp de doua saptamani de la modificarea orei, in special la depresivi si la cei vulnerabilitati psihoemotionale.

E bine de stiut:

1. Majoritatea oamenilor se adapteaza cu usurinta la schimbarea orei, modificarile adaptive ale organismului facandu-se complet in circa cincisprezece zile. 2.Particularitatile fizice si psihice individuale influenteaza insa modul cum se realizeaza aceasta adaptare. in fiecare an multi pacienti ajung la urgente cu o simptomatologie polimorfa, mergand chiar pana la agravarea sau decompensarea unor afectiuni.
3.Toate acestea se intampla pentru ca modificarea orei de trezire duce la un stres la care organismul reactioneaza prin cresterea activitatii sistemului nervos simpatic si a nivelului citokinelor proinflamatorii determinand modificari:
a)cardiovasculare manifestate prin variatii ale tensiunii arteriale si variate tulburari de ritm cardiac;
b)neuropsihice: modificari ale calitatii somnului (insomnie, somnolenta), astenie, apatie, anhedonie, agitatie, irascibilitate, anxietate, tulburari de concentrare si memorie, cefalee, vertij, moficarea apetitului (inapetenta sau bulimie), pana la dereglari afective sezoniere si ideatie suicidara.

ATENTIE!!! Sub aceasta simptomatologie se pot ascunde si alte cauze si de aceea este bine sa fiti evaluati corespunzator de catre un medic pentru a nu omite un alt diagnostic.

Retineti. Pentru a trece cu usurinta peste schimbarea oreirecomandam cinci lucruri esentiale:
1. Planificarea corespunzatoare a activitatii.
2. Evitarea suprasolicitarii datorata stimulentelor nervoase, substantelor psihoactive sau situatiilor conflictuale.
3. Nu e de neglijat petrecerea a cat mai mult timp in aer liber.
4. Si nici miscarea, chiar sub forma unor simple plimbari.
5. Precum si o alimentatie bogata in fructe si legume proaspete.

Invocand faptul ca se perturba nejustificat populatia si ca pierderile din diverse domenii socioeconomice depasesc castigurile unele tari au renuntat la schimbarea orei de iarna-vara sau nu au aplicat-o vreodata. Si in Romania a fost respinsa o initiativa legislativa ce prevedea acest lucru”.