Unul dintre cei mai cunoscuti specialisti in nutritie, dr. Simona Tivadar, medic primar de diabet, nutritie si boli metabolice, a vorbit despre ce ar trebui sa mancam, despre nutrientii principali si secundari, precum si despre riscul excesului de antioxidanti. Ce mancam e a doua intrebare importanta dupa de ce mancam, a afirmat dr. Simona Tivadar, medic primar de diabet, nutritie si boli metabolice. „Mancam alimente. Ele sunt facute din nutrienti principali si secundari. Trebuie sa ne gandim ca in fiecare zi creierul nostru face un soi de bilant ce-ai cheltuit in ziua cu pricina, inclusiv referitor la micronutrienti, ce aminoacid iti lipseste, ce vitamina si ce nevoi ai avea. si atunci , in mod natural te-ai indrepta spre acele alimente“.

Doar ca, in zilele noastre acesta e un lucru dificil. „in afara de asta, creierul nu poate sa-ti spuna: du-te si ia din borcanelul cu molibden din frigider doua picaturi si din nu stiu care aminoacid doua lingurite. si atunci tendinta este, daca ai cheltuit mult si nu ai mancat mare lucru, sa te duci sa mananci si sa nu te mai saturi sa-ti doresti si una si alta, la sfarsitul zilei“. Pentru ca noua ne trebuie acesti nutrienti. „si orice aliment din lumea aceasta nu poate sa aiba decat trei lucruri mari si late: proteine, glucide/carbohidrati/zaharuri si lipide sau grasimi. Acestia sunt nutrientii principali. Nutrientii secundari care declanseaza valuri de isterie online si genereaza zeci si sute de „specialisti exceptionali“ de care nu a auzit nimeni cand trebuiau sa faca scoala, sunt nutrientii secundari, gen minerale – calciu, magneziu, fosfor, vitamine, fibre, antioxidanti.

Acesti nutrienti secundari nu se absorb bine daca acestia principali nu sunt echilibrati intr-o farfurie, adauga medicul nutritinist. „Poti sa iei mama suplimimentelor nutritive, nu are niciun fel de importanta. Sunt oameni care asa traiesc: dimineata iau un pumn de nu stiu ce suplimente ca sa aiba un soi de asigurare ca viata lor va fi lunga si fara boli. Ceea ce este surprinzator intr-o tara ca Romania care dispretuieste atat de mult batranii si se poarta atat de urat cu ei“.

Excesul de antioxidanti devine prooxidant si favorizeaza imbatranirea si moartea celulara, avertizeaza specialistul. „Pentru ca omul ca masina functioneaza cu glucoza si oxigen. Noi ardem glucoza, din ea obtinem energie ca sa functionam. Sa incetam cu prostiile astea: mancam proteine sa avem energie. Energia este o substanta chimica – adenozintrifosfat. Deseul acestei arderi este apa – de aceea doamna care mananca patru savarine in fiecare zi vine si spune stiti, doamna doctor retin apa. Nu retine apa, mananca un exces de glucide si va avea consecinte“.

„in urma arderii mai obtinem un radical liber de oxigen impotriva caruia oamenii se indoapa cu antioxidanti ca si cum chimia ar fi asa un soi de pseudostiinta in care ai putea sa inhibi numai o bucatica din ecuatie si restul sa functioneze bine“. Nu se poate. „Daca dai prea multi antioxidanti si vrei sa inhibi aceasta bucata a reactiei, o sa se inhibe insasi reactia vietii. Deci, antioxidantii in exces devin prooxidanti. Nu va mai indopati cu toate prostiile, doar pentru ca sunt antioxidanti“. in cazul in care luam vitamina C cu gramul in afara unui pipi scump nu obtinem nimic altceva, da asigurari medicul nutritionist. „Eposibil si sa va faceti rau. Viata naste moarte. Nu ne putem opune acestui lucru. Exista, sigur, situatii in care trebuie sa luam antioxidanti in mod special, dar asta nu inseamna ca, in fiecare zi, primul gand trebuie sa-ti fuga la antioxidanti“.

Loading...

Medicul ne invita sa lasam nutrientii secundari putin la o parte si ne uitam la cei principali pentru ca ei sunt importanti. „Proteinele. in primul rand, incarcatura calorica – 1 gram de proteine inseamna 4 kilocalorii, 1 gram de glucide inseamna tot 4 kilocalorii, 1 gram de grasimi inseamna 9 kilocalorii. 1 gram de alcool pur inseamna 7 kilocalorii. Ba mai mult decat atat, organismul nostru are tendinta de a arde mai multe calorii din alcool, de a le folosi inainte de cele din mancare. Deci daca am mancat bine, am baut bine, daca nu dansam ne trezim cu 1 kilogram in plus si sa nu ne miram“. „Noi nu putem sa face cu mancarea nimic altceva decat sa o mancam si sa o ardem in urmatoarele ore prin activitatea noastra. E adevarat si creierul este un mare consumator de glucoza, numai ca, din pacate, are doat 1 kilogram, si nu toata lumea foloseste, din pacate, tot kilogramul acela, si atunci apar diferente destul de mari. Deci tot pe muschi trebuie sa ne bazam, oricat nu ne convine acest lucru“. „Cum spuneam, dupa ce mancam, exista doua cai: sa arzi sau sa depui. A treia cale nu exista. Ai mancat, fie te ingrasi si-ti asumi, fie, daca nu, inseamna ca ai ars prin activitatea ta fizica. Metabolismul bazal consuma putin, suntem foarte adaptati sa consumam putin, deci trebuie sa faci un fel de activitate fizica“. Din pacate, avem un interval scurt la dispozitie. „De exemplu, pentru zaharurile cu absorbtie rapida din dulciuri, din zahar, din fructe – cam o ora si jumatate, iar pentru cele cu absorbtie lenta din paine, orez, cartofi, paste – cam 4 ore. Acesta e tot secretul nutritiei. Nu exista niciun fel de breaking news din acest punct de vedere“, conchide medicul, citat de Adevarul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your name here
Please enter your comment!