Medicul nutritionist Mihaela Bilic a vorbit despre legume, alimentele probabil cele mai importante din dieta umana si a elucidat, pe pagina de Facebook, care sunt metodele de preparare ideale.

”Legumele sunt mai bune crude? Depinde. Cand vine vorba de legume nu exista dubiu, toate sunt benefice sanatatii si siluetei noastre, indiferent de sezon, cantitate, gradul de prospetime sau locul de provenienta. Altfel spus, mai bine cu legume decat fara ele. Singurul lucru de care trebuie sa tinem cont este felul in care le gatim… daca le gatim.

Pentru ca se stie, caldura poate distruge o parte din vitamine, mai ales cand vine vorba de vitamina C si grupul de vitamine B. insa ce te faci cand vitaminele liposolubile A si D, alaturi de toti fitonutrientii care se dizolva in grasime sunt mai activi prin gatit?

Trebuie sa acceptam ca Natura nu functioneaza extremist, nu putem decreta ca exista doar o metoda corecta de a prepara alimentele sau doar o categorie de produse care sunt sanatoase. Avem libertatea sa mancam orice, insa n-ar fi rau sa stim care este varianta cea mai hranitoare pentru fiecare mancare. Asa ca ma intorc la legume si va impartasesc cateva secrete culinare:

Broccoli – eficienta si absortie maxima a glucozinolatilor cu efect anticancer, daca e mancat crud sau cel mult fiert/gatit la abur 2-3 minute

Ceapa si usturoi – alicina si compusii benefici cu sulf sunt neutralizate de caldura, deci evitati tratamentul termic prelungit; in plus aceste substante se activeaza doar daca leguma e tocata marunt/zdrobita

Rosii – contin licopen cu efect de protectie al pielii impotriva cancerului si imbatranirii, licopen care devine activ la caldura, in prezenta grasimii (ulei) si cand rosia e zdrobita; sosul tomat si bulionul sunt de 3-13 ori mai concentrate in licopen fata de rosia proaspata

Avocado – bogat in taninuri cu efect antioxidant care devin amare prin incalzire, deci trebuie mancat crud

Spanac – contine pigmenti cu actiune antioxidanta si efect anticancer, precum si multa vitamina B9 si fier, a caror absortie creste prin gatit; spanacul gatit este de 6 ori mai bogat in luteina, zeaxantina si betaina fata de frunzele proaspete/crude

Si ca regula generala trebuie stiut ca mineralele nu sunt afectate de caldura, temperatura nu influenteaza cantitatea de calciu, magneziu, potasiu, fier, zinc, seleniu, crom etc din niciun aliment. Asa ca nu va fie teama ca ati distrus legumele prin gatit, mai degraba aveti grija sa nu le inecati in ulei”, conchide doamna doctor Mihaela Bilic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.