Presedintele Klaus Iohannis a declarat, miercuri, ca nivelul ridicat al analfabetismul functional din Romania se reflecta inclusiv in ”inaltele sfere ale politicii romanesti”.

Seful statului a avertizat ca Romania se confrunta cu o problema serioasa in ceea ce priveste educatia, in conditiile in care, in prezent, exista un nivel de 42 % de analfabeti functional, adica persoane care stiu sa scrie si sa citeasca, dar nu inteleg unii termeni.

“Sistemul educational trebuie sa aiba capacitatea de a face o diferenta reala in nivelul de cunostinte ale copiilor, nu doar sa bifeze un numar de ani petrecuti pe bancile scolii. Aceasta este o lectie care se aplica si Romaniei, in conditiile in care un studiu din 2016 ne avertizeaza ca ne confruntam cu o rata de analfabetism functional de 42 de procente care se reflecta foarte vizibil si in inaltele sfere ale politicii romanesti”, a declarat Iohannis, la lansarea raportului “World Development Report 2018: Learning to Realize Education’s Promise”, care a avut loc la Biblioteca Centrala Universitara “Carol I”

Presedintele a mai spus ca efectele acestei situatii se vede inclusiv in politica romaneasca – facand aluzie la gafele premierului Viorica Dancila.

”Drept rezultat, continuam sa ne indepartam de obiectivul Europa 2020 sau douazeci douazeci, cum se spune mai nou, in domeniul parasirii timpurie a scolii cu o cifra de peste 18 %.” – a spus presedintele Romaniei.

In aprilie, premierul Viorica Dancila a ajuns tinta ironiilor pe Facebook, dupa ce a pronuntat gresit ”anul 2020”.

Discursul presedintelui Klaus Iohannis, conform Administratiei Prezidentiale:

”Dati-mi voie, in primul rand, sa va multumesc dumneavoastra, tuturor, pentru primirea deosebit de calduroasa pe care mi-ati facut-o astazi, aici. Multumesc!

Stimati reprezentanti ai Bancii Mondiale,

Doamnelor si domnilor parlamentari,

Domnule ministru,

Doamnelor si domnilor,

Ma bucur ca am ocazia de a participa la acest eveniment organizat de scoala Nationala de Studii Politice si Administrative si de Banca Mondiala, eveniment pentru care va felicit. Banca Mondiala a fost un partener important pentru tara noastra, mai ales pe parcursul perioadei de tranzitie pe care am traversat-o. Chiar si astazi, aceasta ramane pentru noi un furnizor foarte important de asistenta tehnica si financiara pentru ca, in unele sectoare, dupa cum este lesne de observat, dezvoltarea capacitatii administrative, ca sa ma exprim asa, nu este inca la nivelul pe care ni-l dorim cu totii.

Raportul global «Learning to realize Education’s promise» este un exemplu de studiu comparativ la nivel international, bine fundamentat, care scoate in evidenta cauzele si impactul deficitului de educatie asupra societatii.

Analiza pune intr-o lumina noua problemele cu care se confrunta sistemele de educatie, oferindu-ne informatii importante despre modul in care lipsa de echitate contribuie la mentinerea unor decalaje economice substantiale intre statele lumii.

Raportul mentioneaza o distinctie importanta: cea intre scolarizare si invatare efectiva. Sistemul educational trebuie sa aiba capacitatea de a face o diferenta reala in nivelul de cunostinte al copiilor, nu doar sa bifeze un numar de ani petrecuti pe bancile scolii. Aceasta este o lectie care se aplica si Romaniei, in conditiile in care un studiu din 2016 ne avertiza ca ne confruntam cu o rata de analfabetism functional de 42%, care se reflecta foarte vizibil si in inaltele sfere ale politicii romanesti.

Echitatea trebuie sa devina o prioritate reala pentru sistemul educational. Nu este suficient sa asiguram accesul la educatie, trebuie sa garantam accesul la o educatie de calitate, una care chiar aduce valoare adaugata.

La nivel national, ne confruntam cu o criza demografica amplificata de un nivel ridicat al abandonului scolar si de o participare scazuta la invatamantul superior.

Pe acest fond, poate ca nu este momentul sa ne concentram acum atentia asupra unor sisteme de credite pentru studii in invatamantul superior, in timp ce neglijam finantarea altor proiecte, deja demarate, destinate cresterii echitatii in educatia preuniversitara.

Vorbesc aici si de insuficienta finantare a proiectului ROSE, care initiase schema de granturi pentru licee, destinata reducerii abandonului si facilitarii tranzitiei spre invatamantul superior.

Dar astfel de exemple sunt numeroase. Drept rezultat, continuam sa ne indepartam de obiectivul Europa 2020, sau 20-20 cum se spune mai nou, in domeniul parasirii timpurii a scolii, cu o cifra de peste 18%.

Cand vorbim despre obiectivele educatiei, trebuie sa ne punem intrebarea: Ce si cum dorim sa invete copiii si tinerii din Romania?. Poate, si mai important, Ce isi doresc sa devina tinerii din Romania?.

Foarte multe lucruri depind de ceea ce se invata la scoala, unde nevoia de adaptare a programei scolare la realitatea economica si sociala este pregnanta.

Dincolo de calitatile intrinseci ale sistemului educational, acesta aduce valoare adaugata in societate atunci cand este adaptat nevoilor economiei moderne, caracterizate actualmente printr-un grad ridicat de tehnologizare si digitalizare.

Desigur, educatia nu se poate limita doar la instruirea unor buni angajati, ci trebuie sa mearga in directia formarii unor buni cetateni, suficient de informati pentru a intelege principalele dimensiuni ale dezbaterii publice, pentru a avea spirit de initiativa, dar si pentru a-si cunoaste drepturile si obligatiile civice. si aici, foarte multe depind de ceea ce se invata la scoala.

Educatia economica, ca sa vorbesc de o dimensiune relativ marginalizata a educatiei, este absolut necesara pentru a sprijini asumarea valorilor specifice economiei capitaliste de piata, dar si pentru a ne apara tinerii de falsele promisiuni ale populismului. Voi da ca exemplu dezbaterea pe marginea sistemului de pensii administrat privat, dezbatere care acum este in curs, o dezbatere cu o dinamica foarte interesanta la nivel guvernamental. Iese cineva si spune Nicio problema, uitati!. Iese altcineva si zice Nu desfiintam!. Iese altcineva si zice Dar il transformam in optional!. Eu stiu ce sa inteleg de aici si in consecinta avertizez, dar cei care sunt direct vizati de multe ori, nu as zice ca nu inteleg, nici nu-i intereseaza dezbaterea, fiindca sunt preocupati de alte si alte chestiuni, ori aici cred ca si sistemul educational are vina lui, si sistemul are rezultatele lui, le vedem zilnic la televizor. Este clar ca intr-o tara cu natalitate redusa si cu migratie negativa, un sistem de pensii gestionat preponderent de stat pur si simplu nu este sustenabil.

Orice promisiune ca se poate continua asa este doar o tentativa de amagire a populatiei, sacrificand bunastarea viitorilor pensionari.

Dar toate acestea sunt exemple punctuale. Nevoile educationale ale copiilor si tinerilor se schimba constant, la fel si metodele de predare.

Toate acestea necesita o abordare strategica, coerenta, structurata pe termen lung. Din dorinta de a gasi solutii pentru viitor, am lansat consultarile din cadrul proiectului «Romania Educata», fiindca alternativa de a continua fara viziune in educatie este una a instituirii haosului.

Numarul mare de legi din zona educatiei ajunse la promulgare, adesea cu prevederi contradictorii, denota ca la noi se face politica educationala dupa ureche. Chiar raportul lansat astazi ne arata ca multe dintre esecurile inregistrate de anumite sisteme de educatie pot fi explicate prin politici nesanatoase si ineficiente.

Riscurile unei abordari haotice sunt foarte mari si rezultatele pot fi foarte grave. in literatura de specialitate exista un termen care ar trebui sa ne atraga atentia. Este acela de middle income trap – adica middle income unde ne situam noi, trap inseamna capcana, deci capcana unei tari cu venit si cu capacitate medie – descrie statele care pot creste pana la un punct, dar nu reusesc sa devina real dezvoltate.

Astfel de state nu reusesc sa puna pe picioare o economie bazata pe cunoastere si cu o suficienta capacitate competitiva. Noi riscam sa devenim o astfel de tara si riscam sa intram intr-un astfel de blocaj daca nu rezolvam cat de curand problemele de echitate din invatamant, daca nu crestem calitatea actului didactic si daca nu stabilim obiective educationale bazate pe exigentele lumii moderne, nu pe exigentele lumii in care am trait noi in tineretea noastra.

Cred ca am recunoscut cu totii, in raportul care tocmai s-a prezentat, idei pe care si noi le-am avut, probleme pe care si noi le-am identificat, solutii pe care, culmea, le stiam si noi. Dar oare de ce nu le aplicam?

Este o problema majora si vreau sa reiterez ca nu am inceput, nu am construit proiectul prezidential „Romania Educata” pentru ca, pur intamplator, eu sunt dascal. Am construit acest proiect fiindca o societate needucata este o societate pierduta. Iar o societate cu o educatie mediocra este o societate care nu are sansa unei dezvoltari sustenabile. si, fiindca eu imi doresc pentru tara mea sansa unei dezvoltari sustenabile, fiindca eu imi doresc pentru tara mea ca si generatiile viitoare sa o duca mai bine decat o ducem noi, si pentru ca avem problema reala demografica si singura sansa de a iesi din aceasta capcana este educatia, am decis sa incepem acest proiect. Va invit sa participati!

Va multumesc!”