Presedintele Klaus Iohannis solicita Parlamentului reexaminarea actului normativ care modifica Legea educatiei in sensul reducerii numarului de ore, a anuntat, joi, Ligia Deca, consilier de stat in cadrul Departamentului Educatie si Cercetare al Administratiei Prezidentiale.

„Presedintele Romaniei va trimite pentru reexaminare Parlamentului Legea pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale 1/2011. Motivul reexaminarii il reprezinta masurile introduse la articolul 1, punctul 4, prin care se realizeaza reducerea ‘din pix’ a numarului de ore din ciclul primar, gimnazial si liceal incepand cu urmatorul an scolar.

Astfel, potrivit acestor noi reglementari, numarul de ore alocat disciplinelor din planurile cadru de invatamant este in medie de 20 de ore pe saptamana la invatamantul primar, 25 la invatamantul gimnazial si 30 de ore pe saptamana la invatamantul liceal. Aceasta modificare abrupta a Legii educatiei nationale, fara nicio analiza de impact, risca sa produca efecte negative in cascada pentru comunitatea scolara, fapt semnalat inclusiv de organizatii reprezentative la nivel national ale elevilor, dascalilor si parintilor. Demersul denota lipsa unei strategii si a unei viziuni pe termen mediu si lung in acest sector esential pentru viitorul Romaniei”, a afirmat Deca intr-o conferinta de presa sustinuta la Palatul Cotroceni, transmite Agerpres.

Cererea transmisa de presedinte

„Legea transmisa spre promulgare are ca obiect de reglementare modificarea si completarea unor dispozitii ale Legii educatiei nationale nr. 1/2011. Desi proiectul de lege cuprinde masuri foarte bune privind combaterea bullying-ului, precum si o serie de masuri menite a creste accesul la educatie a unor categorii de copii care nu aveau acces pana acum – masuri de care sistemul educational romanesc are nevoie – consideram ca interventiile legislative care vizeaza stabilirea numarului de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de invatamant, fiind incomplete in reglementare, prezinta neclaritati, ceea ce impune reexaminarea de catre Parlament a continutului normativ al acestora.

Din analiza textului prevazut la art. I pct. 4 din legea transmisa la promulgare, care are ca obiect modificarea art. 66 alin. (1) al Legii nr. 1/2011, rezulta deficiente in raport cu normele de tehnica legislativa. Astfel, potrivit acestor noi reglementari, numarul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de invatamant este in medie 20 de ore pe saptamana la invatamantul primar, in medie 25 de ore pe saptamana la invatamantul gimnazial si in medie 30 de ore pe saptamana la invatamantul liceal. Pe de o parte, consideram ca aceste modificari ar fi trebuit sa antreneze modificarea, in mod corespunzator, si a altor dispozitii din Legea nr. 1/2011, in caz contrar acestea intrand in contradictie cu prevederile cuprinse in art. 65 alin. (1) si (4) din aceasta lege, potrivit carora planurile-cadru de invatamant cuprind disciplinele, domeniile de studiu, respectiv modulele de pregatire obligatorii si optionale, precum si numarul minim si maxim de ore aferente acestora si se aproba prin ordin al ministrului educatiei nationale. Pe de alta parte, invederam faptul ca legea transmisa la promulgare, prin modificarile propuse referitoare la stabilirea numarului de ore alocat disciplinelor de invatamant, creeaza situatia potrivit careia o reglementare stabilita expres la nivel de lege este aprobata prin ordin, la nivel de legislatie secundara.

In acelasi timp, apreciem ca orice modificare a numarului de ore alocat disciplinelor afecteaza automat si profilul de formare, continuturile educationale, modalitatile de predare, invatare si evaluare din invatamant precum si incadrarea cu personal. De aceea, legea ar trebui sa antreneze, in mod corelativ, si modificarea planurilor-cadru si programelor scolare, dar si a manualelor scolare. Mai mult de atat, consideram ca punerea in practica a acestor noi dispozitii poate genera inclusiv modificarea normelor didactice aferente incadrarilor personalului didactic din invatamantul preuniversitar. De aceea, apare ca necesara o evaluare prealabila a impactului acestei noi reglementari asupra resursei umane din educatie.

Totodata, consideram ca sintagma „in medie” referitoare la numarul de ore alocat disciplinelor si prevazuta la art. I pct. 4 al legii transmise spre promulgare intra in contradictie cu dispozitiile art. 65 alin. (1) al Legii nr. 1/2011, care fac referire la numarul minim si maxim de ore aferente acestora. Prin urmare, apreciem necesara clarificarea aspectelor privind art. I pct. 4 din legea transmisa la promulgare referitoare la numarul de ore alocate invatamantului primar, gimnazial si liceal, precum si a modului de implementare. in plus, aceasta lege ar trebui sa clarifice modul in care modificarile pe care le opereaza vor fi puse in aplicare, intrucat se poate ajunge intr-o situatie absurda in care elevii de gimnaziu, spre exemplu, vor fi scolarizati, dupa trei planuri-cadru: cel initial (vechi), cel curent (aflat in implementarea pana la clasa a VI – a in acest moment) si cel care ar trebui dezvoltat pana la inceputul anului scolar 2019 – 2020. Totodata, avand in vedere ca prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 1/2011 stabilesc ca orice modificare sau completare a Legii educatiei nationale intra in vigoare incepand cu prima zi a anului scolar, respectiv universitar urmator celui in care a fost adoptata prin lege, consideram oportun ca legea supusa reexaminarii sa prevada dispozitii finale, prin care sa se clarifice momentul de la care aceste modificari intra in vigoare, intrucat este necesara modificarea planurilor-cadru, pana la inceputul viitorului an scolar (2019 – 2020). De asemenea, apreciem ca este necesar ca legea reexaminata sa contina si dispozitii tranzitorii care sa reglementeze masurile ce se instituie cu privire la derularea raporturilor juridice nascute in temeiul vechii reglementari care urmeaza sa fie inlocuita de noile prevederi, aceasta avand in vedere demersurile de dezvoltare a acestor planuri-cadru, bazate pe un proces de larga consultare, care este de durata.

Avand in vedere competentele esentiale ale Ministerului Educatiei Nationale din domeniul educatiei, astfel cum sunt acestea specificate prin Legea nr. 1/2011, subliniem faptul ca acest minister, prin intermediul structurilor specializate in domeniu, este unicul in masura sa stabileasca intr-un mod fundamentat stiintific numarul de ore saptamanale pentru fiecare an, nivel, forma de studiu si modul de pregatire, astfel incat acestea sa corespunda profilului absolventului si sa fie corelate cu instrumentele si modalitatile de predare si evaluare. De aceea, consideram ca ar fi oportun ca aceste reglementari sa fie stabilite la nivel de legislatie secundara, la fel ca in prezent, pe baza unor dezbateri si a unor evaluari de impact cu privire la consecintele viitoare asupra sistemului educational in ansamblu si care sa impuna in mod expres si modificarea celorlalte dispozitii, in mod corespunzator.

tinand cont de aspectele de mai sus, consideram ca legea transmisa la promulgare are potentiale efecte negative pentru sistemul educational si beneficiarii sai, riscand sa afecteze calitatea si coerenta procesului educational. in acest context, este de dorit sa existe o dezbatere privind reducerea incarcarii orare a programelor scolare si o dimensionare a timpului petrecut la scoala de catre elevi in acord cu capacitatea lor, etapele de dezvoltare psiho-emotionala a acestora, precum si cu profilul absolventului. Apreciem ca o asemenea modificare impromptu a Legii nr. 1/2011, fara o analiza completa a efectelor generate, nu este oportuna”.