Klaus Iohannis contesta legea care interzice organizarea de referendum in timpul europarlamentarelor!

Presedintele Klaus Iohannis a sesizat, joi, CCR in legatura cu o lege adoptata de Parlament care interzice organizarea oricarui tip de referendum in aceeasi zi cu alegerile europarlamentare.

“Prin continutul normativ, unele dispozitii sunt contrare prevederilor constitutionale si jurisprudentei instantei de contencios constitutional”, arata seful statului in sesizare, mentionand ca aceasta lege a fost transmisa de Parlament pentru promulgare pe 29 decembrie 2018.

In sesizare, Iohannis subliniaza faptul ca Art. 90 din Constitutie prevede ca ”presedintele Romaniei, dupa consultarea Parlamentului, poate cere poporului sa-si exprime, prin referendum, vointa cu privire la probleme de interes national.”

”Numai Presedintele Romaniei are dreptul de a decide care sunt problemele de interes national si, in cadrul acestora, de a stabili, prin decret, problema ce constituie obiectul referendumului si data desfasurarii acestuia, potrivit Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului.” - se mai arata in sesizare.

Totodata, Klaus Iohannis precizeaza ca intentia autoritatii legiuitoare de a interzice organizarea de referendumuri la aceeasi data cu data desfasurarii alegerilor pentru Parlamentul European a fost exprimata de-a lungul timpului prin mai multe initiative legislative de modificare a Legii nr. 3/2000 si - de fiecare data - Curtea Constitutionala a invalidat aceasta solutie legislativa.

”Astfel, prin Decizia nr. 147/2007 Curtea Constitutionala, prin raportare la prevederile constitutionale ale art. 90 si ale art. 95 alin. (3) a statuat ca: „Din analiza celor doua texte constitutionale rezulta ca referendumul se poate desfasura oricand in cursul anului, daca Parlamentul a fost consultat sau a aprobat propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei. Asadar, potrivit Constitutiei, nu exista nicio alta conditie care sa interzica organizarea si desfasurarea referendumului simultan cu alegerile prezidentiale, parlamentare, locale sau alegerile pentru Parlamentul European ori intr-un anumit interval de timp anterior sau posterior alegerilor mentionate. Ca atare, acolo unde legea nu distinge, nici interpretul nu poate sa o faca (Ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus). in consecinta, conditiile stabilite de legiuitor pentru desfasurarea referendumului prin legea criticata adauga la prevederile Constitutiei, ceea ce determina neconstitutionalitatea acestora.

De altfel, aceste exigente extraconstitutionale cuprinse in lege impiedica organizarea oricarui referendum, in conditiile in care practic, in Romania, s-ar putea sa se desfasoare alegeri in fiecare an, ceea ce, asa cum s-a aratat, contravine art. 2 alin. (1) din Constitutie. Mai mult, in conditiile in care legea se refera la alegerile locale, fara a preciza daca este vorba de alegeri generale sau partiale, este cunoscut faptul ca acestea din urma pot avea loc in fiecare luna a anului.

In consecinta, suprimarea referendumului prin obstacole stabilite de lege reprezinta un alt argument pe care se intemeiaza constatarea ca pct. 1 al articolului unic din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului este neconstitutional. De asemenea, se constata ca aceste dispozitii din legea criticata pot genera blocaje constitutionale, data alegerilor devenind dependenta de data desfasurarii referendumului.” - se mai arata in sesizarea trimisa la CCR.

17 ian 16:52Cap Limpede
Loading...