Francisc Dobos: "Omul corupt se transforma in persecutor! Biserica se roaga adesea pentru tara, popor si conducatori. Iar noi, cetatenii, se cuvine sa ne asumam rolul social si sa nu ne mai „p...am pe el de vot""

Purtatorul de cuvant al Arhiepiscopiei Romano-Catolice de Bucuresti, Francisc Dobos, scrie despre politica celor 30 de arginti si cum ar trebui cetatenii sa-si asume rolul social.Biserica nu trebuie sa faca politica; evident. Nu trebuie sa faca politica mica. Nu trebuie sub nicio forma sa se implice in campaniile electorale. Dar nu poate aplica strategia strutului sau, mai rau, a lui Iuda, cand in joc este prezentul si viitorul cetatenilor (credinciosi, agnostici sau atei).Preotii si episcopii care au murit in inchisorile comuniste ce fel de politica au facut atunci cand s-au impotrivit regimului comunist si si-au pus constiinta si iubirea de Dumnezeu mai presus de pactul cu puternicii vremelnici ai acestei lumi? Biserica se cuvine sa fie mereu profetica; sa fie de partea celui persecutat chiar cu pretul vietii. Sa denunte oprimarea si nelegiuirile. Sa nu inchida ochii in fata nedreptatilor sociale. tinand cont de ultimele evenimente politice din tara, doresc sa scot in evidenta cateva interventii ale Papei Francisc in ceea ce priveste politica, justitia si coruptia. Ma gandesc ca poate aceste interventii, spuse in alt context, vor putea fi de folos in spatiul nostru public. Pe cand era doar arhiepiscop de Buenos Aires si doar Jorge Bergoglio, a publicat o carte: „Coruptie si pacat“. Este tradusa si in limba romana. M-a frapat acest fragment referitor la omul corupt: „Omul corupt are fata de n-am fost eu acela. Fata de icoana, cum spunea bunica mea. Ar merita un doctorat Honoris Causa in cosmetica sociala. Si ce-i mai rau e ca in cele din urma chiar ajunge sa creada ce spune! [...] O atitudine specifica a omului corupt, atunci cand e confruntat cu profetia, este un asa-numit complex de inchestionabilitate. Orice critica ii cade prost, denigreaza persoana sau institutia care i-a adresat-o, cauta sa desfiinteze intreaga autoritate morala care l-ar putea pune sub semnul intrebarii, recurge la sofisme si la piruete nominalist-ideologice ca sa se justifice, ii vorbeste de rau pe ceilalti si-i ingroapa sub insulte pe aceia care gandesc altfel decat el (cf. In 9, 34). Omul corupt tinde sa se persecute in mod inconstient si atat de mare este iritarea produsa de aceasta autopersecutie, incat o proiecteaza asupra celorlalti si din autopersecutat se transforma in persecutor. Sfantul Luca ne arata furia pe care o resimt astfel de oameni (Lc 6, 11) fata cu adversarul profetic al lui Isus: "Dar ei s-au umplut de furie si se sfatuiau ce-ar putea sa-i faca lui Isus". Persecuta impunand un regim de teroare tuturor celor care ii contrazic (cf. In 9, 22) si se razbuna excluzandu-i de la viata sociala (cf. In 9, 34-35). Omul corupt se teme de lumina pentru ca sufletul sau a capatat trasaturi de rama: traieste la intuneric, sub pamant. in Evanghelii, omul corupt se joaca cu adevarul, intinzandu-i capcane lui Isus (cf. In 8, 1-11; Mt 22, 15-22; Lc 20, 1-8), tesand intrigi ca sa-l dea la o parte (cf. In 11, 45-57; Mt 12, 14), mituindu-i pe cei care l-ar putea trada (cf. Mt 26, 14-16) sau pe functionarii momentului respectiv (cf. Mt 28, 11-15). Sfantul Ioan ii cuprinde pe toti cu o singura fraza: "Lumina lumineaza in intuneric, si intunericul nu a cuprins-o" (In 1, 5)“. Nu stiu daca toata aceasta descriere se potriveste si la noi. Judecati dumneavoastra. Doresc sa scot in evidenta acum un fragment despre justitie. Adresandu-se in 2016 unui grup de judecatori si procurori, Papa Francisc le-a spus: „A va asuma propria vocatie inseamna a va simti si a va proclama liberi. Judecatori si procurori liberi. Liberi de ce? Liberi de presiunile guvernelor, liberi de institutiile private si, evident, liberi de... criminalitatea organizata. Fara aceasta libertate, puterea judecatoreasca a unei natiuni se corupe si genereaza coruptie. Toti cunoastem caricatura justitiei in astfel de cazuri: banda de pe ochi ii cade si ii acopera gura“. (Papa Francisc, Discurs in fata judecatorilor si magistratilor, Vatican, 3 iunie 2016). Despre politica si Biserica, va prezint un alt fragment al Papei Francisc, rostit cu aceeasi ocazie: „Urmandu-l pe Cristos, Biserica este chemata sa se implice… este chemata sa se implice in politica "mare" pentru ca politica este una dintre formele cele mai inalte de iubire, de caritate”. Pentru aceasta, fiecare cetatean are datoria de a se implica in asa fel incat politica sa fie in favoarea binelui comun si nu doar in favoarea unora. Biserica se roaga adesea pentru tara, popor si conducatori. Iar noi, cetatenii, se cuvine sa ne asumam rolul social si sa nu ne mai „p...am pe el de vot”. Sursa: Adevarul
22 iun 10:41Cap Limpede
Loading...