Jurnalistul Dan Tapalaga da publicitatii mai multe informatii din interiorul postului Digi24 prin care arata de ce postul de stiri a ales, recent, sa devina „organ de propaganda” al Regimului Dragnea.

Motivul principal il reprezinta uriasele afaceri din energie si telecomunicatii pe care le deruleaza trustul patronat de Zoltan Teszari.

„Concedierea mai multor jurnalisti importanti de la Digi24, inchiderea statiillor locale, eliminarea emisiunilor specializate in investigatii si dezvaluiri, decapitarea redactiei site-ului, eliminarea opiniilor critice la adresa PSD-ALDE si afisarea unei atitudini mai prietenoase cu partidele lui Dragnea si Tariceanu sunt tot atatea fapte care insotesc schimbarea vizibila de discurs.

Cum se explica, totusi, acest viraj subit al postului? Toate informatiile obtinute de G4Media.ro indica faptul ca interesele comerciale majore ale trustului, mai ales cele din domeniul telecom si energie, au determinat apropierea de putere. Licitatia pentru licentele 5G va avea loc in acest an iar RCS-RDS, compania care alimenteaza cu cateva milioane bune anual televiziunea Digi24, va licita alaturi de ceilalti mari operatori de telefonie mobila.

In aceasta afacere, pentru extinderea retelei de fibra optica si pentru alte aprobari, Teszari depinde de bunavointa guvernului si a liderilor locali ai PSD. Nu poate trage fibra optica fara acordul lor si in general nu-si poate extinde compania listata la bursa. Televiziunea a fost buna cata vreme n-a produs daune afacerilor principale, dar acum a devenit piatra de moara plus un produs care inghite multi bani si genereaza mai multe probleme.

In ianuarie 2019, administratorul firmei RCS/RDS, Ioan Bendei si fostul sef al Federatiei Romane de Fotbal, Mitica Dragomir, au fost condamnati de Tribunalul Bucuresti la cate 4 ani de inchisoare in dosarul privind vanzarea drepturilor de televizare a meciurilor de fotbal. Instanta a dispus si o amenda penala de 1.250.000 lei pentru firma RCS/RDS.

Decizia nu e definitiva, dar condamnarea a jucat in mod cert un rol semnificativ in schimbarile de discurs de la Digi24. De altfel, primele semne de capitulare le-a dat in momentul incheierii armistitiului cu postul lui Dan Voiculescu. In iunie 2018, RCS si Antena Group au anuntat semnarea unui contract prin care se sting toate litigiile, dupa ani lungi de razboaie, in care Antena 3 s-a referit mereu la Digi24 ca la postul securistilor si i-a ridiculizat audienta. Dupa incheierea contractului de armistitiu, Antena 3 a inceput sa difuzeze reclame cu RCS-RDS iar Digi24 a promovat produsele Antena Group.

Condamnarea penala a administratului RCS a grabit decizia postului de schimba agenda editoriala iar OUG 114 l-a convins, se pare, pe Zoltan Teszari sa se predea cu mainile la ceafa. In decembrie 2018, cand guvernul a adoptat asa-numita ordonanta a lacomiei, care suprataxeaza cu 3% pe cifra de afaceri tocmai companiile din energie si telecom, consilierul premierului Dancila, Darius Valcov, lansa torpila decisiva in directia trustului.

(…) In momentul in care investitia in presa s-a dovedit insa o pierdere pe termen lung, a omorat-o in doi timpi si trei miscari. Digi24, asa cum arata acum, nu mai este televiziune de stiri, ci inca un organ de propaganda in slujba puterii”, a scris Tapalaga pe Digi24.

Tapalaga scrie si despre „un mecanism perfid de autocenzura” care a fost pus in practica la Digi24.

„O metoda eficienta de a impune autocenzura, patentata de sefii Digi24, s-a dovedit a fi incheierea de contracte pe perioada determinata, de regula de sase luni si prelungierea acestor contracte de maximul prevazut de lege, adica de trei ori. Toti acesti jurnalisti au stiut singuri ce pot si ce nu pot sa spuna / scrie. Apoi, numeroasele concedieri fara nici o explicatie, fara avertisment, dar simbolice in interiorul redactiei, le-a taiat multora elanul. Celor pusi pe liber li s-a reprosat, de regula, o atitudine prea agresiva cu puterea. Toti ceilalti ziaristi au prins mesajul din zbor.

Semnificativ este faptul ca unul dintre oamenii cu putere informala de decizie administrativa si editoriala in Digi24 a fost la un moment dat, prin 2013, Vasile Dincu, un om venit din randul politicienilor si cu puternice legaturi in sistem.

Cam acestea sunt datele esentiale despre cazul particular al capitularii Digi24, dar fenomenul general arata cu adevarat ingrijorator. Intr-un an cu doua siruri de alegeri (europarlamentare si prezidentiale), coalitia PSD-ALDE a reusit sa alinieze la picioarele sale toate televiziunile de stiri.

Aceasta subordonare cvasi-totala este fara precedent in ultimii ani. Nu s-a mai intamplat ca absolut toata presa mare sa joace dupa cum canta puterea. Realitatea TV mai face doar prin emisiunea lui Rares Bogdan figura de opozant, insa directia imprimata de Gusa dupa intalnirea cu Ghita si Andronic de la Belgrad pare destul de clara”, a explicat jurnalitul de la g4media.ro.