Cand decidem ca vrem sa tinem post este bine sa ne pregatim, iar pregatirea presupune atat pregatire mentala cat si alimentara”, explica dr. Florin Ioan Balanica. Alimentatia in post nu este si nu trebuie sa fie una intamplatoare, majoritatea persoanelor luand in greutate pentru ca iau decizii nepotrivite, cum ar fi paine, zacusca, soia si cartofi prajiti, iar altii scad in greutate prin subalimentare, detaliaza specialistul.

Nu va imbuibati inainte de a incepe postul

„Nu poti intra in perioada de post dupa ce ai ingurgitat cantitati industriale de alimente, combinate gresit si, deodata, restrictia. si nici nu poti reveni la obiceiurile alimentare nepotrivite, dupa perioada de post. Sunt pline camerele de garda ale spitalelor de urgenta de „mancai” care au tinut post, iar mai apoi au „scapat” in diverse preparate grase si grele”, spune dr. Balanica.

Totodata, postul poate sa aiba mai multe conotatii, una spirituala si alta legata de sanatate. „Cea legata de sanatate este probata de generatii, strabunii nostri tineau post si aveau argumentul bunului simt. imi amintesc de bunica, ea postea miercurea si vinerea, si simtea ca acest lucru aduce liniste, multumire si echilibru in familie. Sunt convins ca fiecare dintre noi are o motivatie si un argument pentru care tine sau nu post.

Din punctul meu de vedere, postul mai este si un moment de introspectie, de timp petrecut cu tine, intr-o societate care si-a pierdut morala, iar timpul a devenit din ce in ce mai pretios. in fapt, timpul este singura resursa neregenerabila si chiar daca stiam teoretic, doar acum ne-am dat intr-adevar seama. Iar daca nu putem tine post dintr-un motiv sau altul, poate chiar din motive medicale, asta nu inseamna ca nu putem ajuta, darui, purta normal si gandi pozitiv”, explica medicul.

Linte, naut si fasole. Fara ulei sau margarina

Specialistul atrage atentia ca sanatatea inseamna, de fapt, echilibru nutritional si nu socuri alimentare sau de greutate. „Va sfatuiesc sa consumati in post vegetale bogate in proteine, intrucat numai proteinele ne dau starea de satietate. Ca exemplu, lintea verde, nautul, fasolea boabe cat mai inchisa la culoare, fasolea verde si ciupercile, gatite la abur si cuptor.

Soia are o cantitate mare de proteine, dar si o mare cantitate de grasimi vegetale si nu este indicata tuturor. Totodata, soia este un fitoestrogen contraindicat in cantitati mari femeilor cu patologii de san si ginecologice. Folositi-va imaginatia si combinati alimentele vegetale cu cantitati mari de proteine cu fructele nu foarte bogate in zahar si legumele de culoare verde”, spune el.

Ne recomanda si sa nu folosim ulei in exces, „iar cateva felii de paine alba cu zacusca reprezinta o bomba calorica pentru orice organism. Gatiti, in loc de zacusca, o tocanita de legume, de exemplu de dovlecei si ciuperci, si nu folositi ulei, folositi o supa de radacinoase.

Totodata, margarina ar trebui sa fie o alta forma de ulei vegetal, dar tineti cont ca nu e chiar asa. Uleiurile vegetale sunt lichide, iar ca sa ajunga in forma solida, asa cum este margarina, sufera un proces chimic de hidrogenare si/sau amestec cu grasimi de origine animala. Daca sunteti normoponderali puteti sa stropiti cu cateva picaturi de ulei de masline mancarea sau salata, dar numai atat”.
De ce par barbatii mai tineri decat femeile

Calitatea pielii este influentata si de consumul de proteine bune. „Barbatii, care consuma o cantitate mai mare de proteina animala, par mai tineri decat femeile de aceeasi varsta. Un alt motiv este testosteronul, hormonul masculinitatii si care este raspunzator si de reglarea densitatii si a gradului de tonifiere a pielii.

Femeile, in schimb, au tendinta de a consuma alimente cu aport ridicat de carbohidrati, adica dulciuri si fainoase, pentru cresterea nivelului serotoninei, hormonul starii de bine. Tineretea si lupta cu varsta vine din sanatatea interioara, a organelor noastre interne, iar postul contribuie din plin la acest lucru”, conchide specialistul.
Ce sunt proteinele si la ce sunt bune ele

Proteinele vegetale sunt diferite de cele animale, chiar daca se numesc tot proteine. Dar, ce sunt ele? „Sunt lanturi de aminoacizi care contribuie la functiile vitale ale organismului. Imunitatea inseamna proteine, hormonii inseamna proteine, musculatura inseamna proteine, pana si pielea inseamna proteine.

De fapt, proteinele de buna calitate sunt caramizile care stau la baza sanatatii noastre. Exista o diferenta majora intre proteinele de origine animala si cele de origine vegetala. Cele de origine animala contin toti aminoacizii esentiali de care noi avem nevoie pentru o viata sanatoasa, pe cand cei de origine vegetala contin aminoacizi neesentiali. Numai boabele de soia si quinoa sunt proteine vegetale complete, adica au toti aminoacizii esentiali. O alta diferenta o constituie gradul de utilizare si absorbtie a proteinelor, cele de origine animala fiind superioare din acest punct de vedere. Din cei 22 de aminoacizi necesari sintezei proteinelor, 10 sunt considerati a fi esentiali, 7 neesentiali si 3 sunt oarecum la mijloc”, spune dr. Balanica. De cate proteine avem nevoie zilnic? „Putin sub 1g/kg corp”, dezvaluie el.
„Suntem omnivori! N-am cunoscut vreun vegan care sa fi ajuns la 100 de ani”

„Un adult poate sa nu consume proteine de origine animala, adica din carne, lapte si oua, dar un copil in crestere nu. Proteinele sunt esentiale in formarea orica- rei noi celule. Omul este omnivor, iar eu sunt adeptul echilibrului. Orice extrema nu este sanatoasa. si daca o sa-mi spuneti, uite noi suntem vegetarieni sau vegani si suntem mai sanatosi decat cei care mananca proteine animale, va raspund: consider ca trebuie sa invatam de la cei care experimenteaza sanatatea si longevitatea, iar pana acum am cunoscut persoane de peste 100 de ani, chiar si in familia mea, care mancau echilibrat, dar n-am cunoscut niciun vegetarian sau vegan de peste 50 de ani”.

De asemenea, spune specialistul, proteinele se pot completa reciproc daca sunt consumate la aceeasi masa. „Exemplu: orez brun cu fasole (orezul are cantitati mici de lizina, iar fasolea este deficitara in metionina; Iaurt cu cereale integrale, fasole verde cu varza, etc”, detaliaza dr. Florin Ioan Balanica, conform doctorulzilei.

Loading...