In zilele noastre cele mai multe dintre job-uri se desfasoara in fata unui monitor. Omul modern sta peste 8 ore la birou, in fata unui calculator. Dincolo de afectarea vederii, mai sunt cateva probleme serioase, care se rasfrang asupra starii noastre de sanatate.

La oamenii care folosesc zilnic tastatura si mouse-ul, cea mai intalnita afectiune este sindromul tunelului carpian.

Sindromul tunelului carpian este o afectiune a incheieturii mainii, a carei cauza este, in cele mai multe situatii, folosirea inadecvata a tastaturii si mouse-ului calculatorului. Totodata, mai exista si alte profesii cu un risc crescut pentru acest sindrom. Printre acestea se numara lucratorii de la benzile de fabricatie, soferii, menajerele, frizerii sau brutarii. Riscul este cauzat de folosirea indelungata a incheieturii mainii sau realizarea unor miscari repetate si prelungite, care cer prea multa forta.

De asemenea, pot exista si factori care sa favorizeze aparitia sindromului tunelului carpian. Cativa dintre ei sunt urmatorii: hipotiroidismul, boala renala, diabetul zaharat, alcoolismul, obezitatea.

Tunelul carpian este un canal stramt, ce se gaseste in centrul incheieturii. Prin acest canal trece nervul median, responsabil inervarii unei parti a mainii. Diametrul canalului se poate stramta si poate comprima nervul, sub actiunea unor factori diversi. Astfel, nervul va fi impiedicat sa mai functioneze corect.

Simptomele acestei boli includ furnicaturi la nivelul degetelor, durere la nivelul mainilor sau scaderea fortei musculare. Durerile nocturne ale acestor zone sunt, de asemenea, posibile. Pe termen lung, mana isi poate pierde subit forta sau se pot scapa involuntar obiecte din mana. In cel mai rau caz se poate ajunge la paralizia mainii, potrivit neurologului Dan Mitrea, intr-un interviu dat revistei ”Cariere”.

Chiar daca la prima vedere acest sindrom poate parea de o gravitate mica si poate fi chiar ignorat de unii, este important sa fie tratat inca de la depistarea lui. In cazul sindromului tunelului carpian, tratamentul se face in functie de gravitatea bolii. Daca pacientul prezinta simptome usoare, este necesara protejarea incheieturii cu o orteza si se poate recurge la sedinte de laserterapie. Laserterapia este un procedeu terapeutic ce consta in aplicarea, direct pe piele, a unei surse de lumina. Aceasta penetreaza tesuturile, declansand modificari biologice, care conduc spre intensificarea circulatiei sanguine locale, inlaturarea temporara a durerii si a rigiditatii din muschii minori si articulatii si relaxarea muschilor. Se poate ajunge la operatie daca degetele amortesc constant si scade forta musculara la nivelul acestora.

Pentru prevenirea acestei boli aveti grija ca atunci cand stati in fata calculatorului sa pastrati o pozitie corecta. De asemenea, va puteti ridica in picioare periodic pentru a va indrepta spatele.

Cum trebuie tinuta mana pe birou, pentru a nu avea probleme

Partea superioara a ecranului calculatorului trebuie sa fie la inaltimea ochilor. Ideal ar fi ca ecranul calculatorului si tastatura sa fie separate, pentru a putea fi regalte astfel incat sa obtii cea mai confortabila pozitie. De aceea, pentru lucrul prelungit este recomandat sa folosesti un desktop, nu un laptop. Bratul si antebratul trebuie sa fie in unghi drept, raportate la tastatura. Nu sprijini incheietura pe marginea biroului. Nivelul incheieturii trebuie sa fie mai sus decat cel al varfurilor degetelor.

Nu ar trebui sa fii nevoit sa tii mainile intinse in sus atunci cand scrii, ci tastatura ar trebui sa fie mai jos. De altfel, la asta foloseste compartimentul retractabil de sub biroul tau, pe care tii orice altceva in afara de tastatura.

Mouse-ul ar trebui sa fie plasat in prelungirea umarului, permitand antebratului sa se sprijine pe masa. Evita sa ai mouse-ul prea departe de tastatura, pentru ca ar trebui sa il folosesti intinzand cotul, cu bratul incordat, ceea ce ti-ar putea provoca dureri din ceafa pana la degete.

Scaunul trebuie sa aiba spatar inclinabil, iar sezutul sa imbrace zonele lombara si dorsala. De asemenea, scaunul trebuie sa poata fi reglat in inaltime si sa aiba roti, ca sa asigure o mobilitate buna. De asemenea, este important sa faci pauze regulate, atat pentru a elibera de presiune si efort zonele palmelor si ale incheieturilor, dar si pentru a-ti regenera creierul.

Loading...

si, din cand in cand, poti face cateva exercitii pentru a elibera tensiunea acumulata in incheietura. Roteste incheieturile, cu palmele indreptate in jos, de cinci ori spre stanga si apoi de cinci ori spre dreapta. Prinde cu mana dreapta degetul mare al mainii stangi si trage-l in spate, pana cand simti o usoara tensiune. Mentine pozitia cat numeri pana la zece. Repeta exercitiul de cinci ori si fa-l si pentru degetul mainii drepte. Strange in mana o mica minge din cauciuc timp de zece secunde, de cinci ori si apoi intinde degetele rasfirate, cat de mult poti, timp de zece secunde, tot de cinci ori.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your name here
Please enter your comment!