Acasă Stirile zilei Adevarul a iesit la iveala! Care este relatia dintre industria farma si...

Adevarul a iesit la iveala! Care este relatia dintre industria farma si medici! Cum arata „plicul” in varianta corporate

Urmareste-ne pe Facebook pentru cele mai importante stiri

Amploarea pe care a luat-o fenomenul finantarii cadrelor medicale de catre producatorii de medicamente se vede, pe de o parte, din faptul ca, in 2015 fata de 2014, au crescut atat sumele platite, cat si numarul firmelor platitoare.

Pe de alta parte, extinderea fenomenului poate fi constatata daca ne uitam ca pe listele publicate de Agentia Nationala a Medicamentului apar medici de toate calibrele: de la rezidenti la sefi de sectie, culminand cu directorii medicali si cu managerii de spital. Nici medicii din unitatile de primiri urgente nu au rezistat tentatiei, desi legea le interzice, in mod explicit, sa accepte orice sponsorizare sau finantare de la producatorii de farmaceutice, materiale sanitare ori aparatura medicala. Cat despre serviciile prestate de medici si remunerate de firmele farma, paleta este extrem de variata, incluzand caravane prin tara si prezentari in mall-uri.

In cursul anului 2015, 102 companii producatoare si distribuitoare de medicamente au platit medicilor, farmacistilor si asociatiilor profesionale din domeniul sanatatii 163,7 milioane lei. Adica, 36,78 milioane euro. Atentie, este vorba doar de firmele care se ocupa cu medicamentele de uz uman, nu si de cele care produc/importa/comercializeaza dispozitive medicale, acestea din urma nefiind (inca) obligate sa declare sumele platite medicilor.

Toti acesti bani au intrat in conturile a mii de medici (numarul exact este imposibil de aflat, „multumita” Agentiei Nationale a Medicamentului), fie cu titlu de sponsorizare, fie cu titlu de remuneratie pentru diverse servicii prestate (conferentiere, consultanta, etc.).

Exista si cateva dintre numele grele care au beneficiat de generozitatea firmelor farma, sumele ajungand si la 40-50.000 de euro, scrie Digi24.

Presedinte al Colegiului Farmacistilor din Romania, membru al Consiliului stiintific al Agentiei Nationale a Medicamentului si fost decan al Facultatii de Farmacie, prof. univ. dr. farmacist Lupuliasa a fost, în 2015, beneficiarul unor sponsorizari si plati în valoare totala de 248.664 lei. Adica, echivalentul a peste 55.000 euro.

La fel de important este insa modul de distribuire a banilor. Beneficiari au fost – si, probabil, sunt in continuare – medici de pe toate palierele sistemului de sanatate. Sunt si rezidenti pe listele publicate de Agentia Nationala a Medicamentului, dar si mai multi sunt sefii de clinici si de spitale.

Despre banii platiti in contul profesorului Adrian Streinu-Cercel, digi24.ro a scris si in prima campanie Afacerea Medicamentul, si acum. Pentru anul 2015, suma totala a scazut, conform cifrelor publicate de ANMDM, la 141.432 lei, fiind vorba de colaborari cu sapte companii farma. Mai importanta, insa, decat suma in sine este functia din care Streinu-Cercel a obtinut fondurile: manager al Institutului National de Boli Infectioase „Matei Bals”.

Intamplator, sau poate nu, si directorul medical al spitalului sus-mentionat, dr. Sorin Petrea, apare ca beneficiar al unor sume, AbbVie SRL si Bristol-Myers Squibb platindu-i pentru consultanta 3.524 lei.

Sa luam un alt spital, Spitalul Clinic de Boli Infectioase si Tropicale „Dr. Victor Babes”. Directorul medical al unitatii, dr. Simin Aysel Florescu, apare la randul sau in raportarile Pfizer Romania si Sanofi Romania. Pentru participarea la doua evenimente, medicul a primit 16.514 lei.

De la Spitalul Clinic „Prof. Dr. Theodor Burghele” ii gasim in listele ANMDM atat pe managerul Petru Armean, cat si pe directorul medical, conf. dr. Bogdan Braticevici. Primul are o singura colaborare, cu Sofmedica, si nici suma nu este mare (696 lei), dar interactiunea exista. Al doilea, a fost sponsorizat de Berlin-Chemie A. Menarini si de Ipsen Pharma Reprezenta pentru Romania pentru a participa la un simpozion la Sinaia si la un congres la Munchen. in total, 6.169 lei.

Iar aceste nume sunt doar cateva din randul managerilor si directorilor medicali aflati pe statele firmelor farma.

Incurajati probabil de modelul mai marilor din breasla, sefii de sectie din spitalele publice au si ei o colaborare fructuoasa cu firmele de medicamente.

Doar doua exemple in acest sens pentru a creiona amploarea fenomenului. La Spitalul de Urgenta Floreasca, cinci sefi de clinici si sectii au avut colaborari cu firmele farma in 2015, iar la Spitalul Universitar, 18 sefi.

In cazul Spitalului de Urgenta Floreasca, ii gasim pe listele ANMDM pe Mircea Beuran (sef Clinica Chirurgie, 882 lei), Daniela Bartos (sef Clinica Medicina Interna si Gastroenterologie, 67.463 lei), Gabriel Constantinescu (sef sectie Gastroenterologie, 16.066 lei), Ioana Mariana Grintescu (sef Clinica Anestezie Terapie Intensiva, 55.115 lei) si Ioan Cristescu (sef sectie Ortopedie si Traumatologie III, 817 lei).

Din lista lunga de la Spitalul Universitar, ii amintim doar pe profesorii Mircea Cinteza (41.024 lei) si Dragos Vinereanu (105.169 lei), ambii de la Cardiologie, pe Ana Maria Vladareanu de la Hematologie (35.288 lei), Horia Bumbea de la Unitatea Transfuzie Sange (86.736 lei) si pe Ovidiu Bajenaru de la Neurologie I (50.666 lei). Oricum, sunt „acoperite” in listele ANMDM aproape toate sectiile Spitalului Universitar (ATI, Chirurgie vasculara, Chirurgie generala, Gastroenterologie, Medicina Interna, Cardiologie, Neurologie, ORL, Obstetrica Ginecologie, Ortopedie, Transfuzie sange).

Si in esalonul cadrelor medicale bine platite de producatorii de medicamente apar multi sefi de sectie, clinica sau centru. Printre acestia prof. dr. Daniel Lighezan din Timisoara, prof. dr. Dan Dobreanu din Targu Mures, conf. dr. Cristian Serafinceanu si prof. univ. dr. Dan Andrei Gheorghe din Bucuresti.

Tot prin sondaj a fost descoperit in listele publicate de Agentia Nationala a Medicamentului mai multi medici din Unitatile de Primiri Urgente.

La Spitalul Clinic de Urgenta pentru copii „Maria Sklodowska Curie”, din cinci medici care lucreaza la UPU patru au primit bani de la firme farma: dr. coordonator Denis Alexandra Stanescu, dr. Catalina Lazar, dr. Ileana Florescu si dr. Adriana Gurita.

La Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni, sunt cinci medici UPU beneficiari, in frunte cu sefa de sectie, Florentina Lehanceanu.

Nici doctorii de la Unitatea Primiri Urgente a Spitalului Universitar de Urgenta Militar Central „Carol Davila” nu fac exceptie: lt. col. dr. Florea Costea, mr. dr. Sebastian Dogaru, cpt. dr. George Dan Ifrim si dr. Liliana Poterasu au primit bani de la firme de medicamente, inclusiv pentru deja celebra „participare eveniment Pfizer”.

Sumele trecute in dreptul numelor medicilor UPU pot fi considerate chiar mici in comparatie cu altele, dar ele capata semnificatie din alt punct de vedere: legea interzice expres acestei categorii de medici sa primeasca orice fel de sponsorizare sau finantare de la firmele farma. „Medicii si asistentii-sefi ai unitatilor de primire a urgentelor nu pot fi sponsorizati si/sau finantati, direct sau indirect, pentru participare la conferinte, congrese si alte tipuri de manifestari, de catre firmele care comercializeaza produse farmaceutice si/sau materiale sanitare ori firmele care reprezinta interesele acestora si nici de catre firmele de aparatura medicala”, se arata la alin. 5 art. 108 din Legea Sanatatii.

Contactata de digi24.ro, sefa UPU de la Bagdsar-Arseni, dr. Florentina Lehanceanu, a declarat: „Nu stiu ce sa va spun. Ei au zis ca platesc toate impozitele si tot ce inseamna dari catre stat. Au fost niste prezentari, probabil. (…) Sunt la vedere, s-au platit impozite, s-au platit toate darile, sunt declarate. E ca si cand ai fi cu un contract de colaborare, sa mai desfasori si alta activitate, nu? Pai ce fac toti profesorii, de pe toate sectiile, nu tin tot felul de…?”.

In ceea ce-l priveste pe lt. col. dr. Florea Costea, de la Spitalul Militar, cand a auzit despre ce este vorba, medicul si-a amintit ca numarul pe care l-am sunat este unul de urgenta, drept pentru care a inchis, fara sa indice un numar la care poate fi contactat pentru „neurgente”.

Sa detaliem un pic si activitatile pe care unii medici le-au prestat pentru companiile farmaceutice. Atunci cand sunt intrebati despre colaborarile cu firmele de medicamente, medicii apeleaza, aproape invariabil, la explicatia „sponsorizarile sunt vitale pentru a participa la congrese si conferinte, in conditiile in care cadrele medicale au salarii atat de mici”. Evident, nici un medic si nici o companie farma nu-si aminteste sa vorbeasca si despre prezentarile in mall-uri si farmacii, despre caravanele prin tara si prezentarile la raport de garda.

Sa luam cazul doctoritelor Catalina Voicu (Iasi), Maria Mirabela Trimbaci (Timisoara) si Elena Ramona David (Constanta). Cele trei au primit cate 450 de lei de la A&D Pharma Marketing & Sales Services pentru a participa la „Podium in the Mall”, actiune de promovare a produselor firmei derulata in mall-uri din Iasi, Constanta si Timisoara.

Ramona David a spus, initial, ca doar contabilul poate oferi detalii despre contractele sale, ea putand, in schimb, sa explice cum stau lucrurile cu protectia solara. Ulterior, doctorita a precizat ca nu a facut decat sa presteze servicii medicale. „in afara de faptul ca sunt servicii medicale, nu stiu ce altceva as putea sa va spun, pentru ca tot ce am prestat pana acum sunt servicii medicale. (…) A fost ca un simpozion, ca o intalnire intre medici”, a declarat doctorul dermatolog.

Spre comparatie, colega sa de prezentari in mall de la Timisoara, Maria Mirabela Trimbaci, a prezentat digi24.ro o alta varianta. Redam, in cele ce urmeaza, dialogul cu aceasta:

Reporter: A fost o prezentare la un mall?

Mirabela Trimbici: A, da, nu mai stiu care-i A&D Pharma, dar cu Avene am colaborat. Am facut standuri la mall, unde am promovat produsele Avene.

Reporter: si ce a insemnat asta, pe culoarele acelea largi?

Mirabela Trimbici: Da, unde se promoveaza medicamente, (unde) se fac tot felul de promotii in mall. (…)

Reporter: Cum ati promovat produsele? Era public larg in mall sau medici?

Mirabela Trimbici: Pai normal ca era public larg, ca treceau oameni pe acolo, sute de oameni.

Reporter: si oamenii veneau si dumneavoastra le explicati de ce e buna crema, la ce e buna si la ce nu…

Mirabela Trimbici: Le dadeam sfaturi.

Reporter: si s-a intamplat o singura data, nu? Asa rezulta din tabel.

Mirabela Trimbici: Da.

Reporter: Este in regula relatia aceasta cu firmele de medicamente, una comerciala totusi? Sunteti medic.

Mirabela Trimbici: Da, e ok.

Reporter: Firma v-a contactat sau dumneavoastra ati contactat firma?

Mirabela Trimbici: Deci, firma ma viziteaza tot timpul. Toate firmele de medicamente viziteaza toti medicii, nu inteleg. Reprezentantii medicali viziteaza medicii la doua saptamani, sunt vizitata de toate firmele; de zeci de firme sunt vizitata.

Reporter: Practic, ele au interesul de a promova produsele pe care le au.

Mirabela Trimbici: Pai da, asta face toata lumea, e ceva atat de banal!
Promovarea unor medicamente

Alti medici au primit bani de la firmele farma pentru a le promova produsele in fata colegilor de sectie si/sau a publicului larg.

De exemplu, dr. Valeria Valeanu, sefa sectiei Oncologie a Spitalului Clinic Judetean de Urgenta Sibiu, a primit suma de 2.016 lei de la A&D Pharma Marketing & Sales Services pentru „prezentare la raport de garda – sustinerea lucrarii Navelbine Oral in MBC si NSCLC”. Ce a insemnat aceasta prestatie? Ne-a lamurit chiar medicul: in fata a noua-zece colegi din sectia pe care o conduce, a prezentat medicamentul mentionat. „Este o prezentare obisnuita, de background, de indicatii si de contraindicatii. (…) Mi se pare ca nu are nicio semnificatie ca s-a tinut acolo sau dincolo (in acest caz, pe sectia condusa de dr. Valeanu – n.r.), cred ca esenta este despre ce este vorba”, a declarat oncologul.

Medicul ginecolog Artur Focsa din Zalau a luat, la randul sau, bani (1.300 lei) de la aceeasi firma pentru a vorbi despre beneficiile tratamentului cu Econazol si Izoconazol. „Dat fiind faptul ca este foarte bogata piata medicamentelor si la recomandarea medicului de familie sau a farmacistului poate fi inlocuit un anumit medicament cu altul care are efect similar, medicul specialist, eu personal am fost la farmacii si am prezentat Econazolul si am povestit despre avantajul lui; de ce anume recomand produsul asta si cand il recomand sa nu fie cazul sa fie schimbat”, a detaliat medicul in ce a constat activitatea prestata.

Un alt coleg de breasla, Marcel Nichita din Satu Mare, a contribuit la promovarea unui alt medicament al A&D Pharma Marketing & Sales Services, specific specializarii sale, dermatologie-venerologie: Cyclo 3 Fort. „Este un produs care se foloseste la varice sau ca sa mai reparam un pic vasele limfatice. si atunci, acest produs a fost promovat. L-am mai promovat noi prin farmacii ca sa stie si farmacistii despre ce este vorba. Am facut (prezentari – n.r.) la vreo trei farmacii, daca tin eu bine minte (…) pentru ca este un produs mai nou si atunci farmacistii sa stie despre el. Daca noi il prescriem si pacientii mai pun intrebari despre el, sa nu fie oamenii total habarnisti”, a lamurit si medicul Nichita esenta colaborarii care i-a adus 1.500 lei.

Urologul timisorean Dan Tigaran a prezentat produsul Profertil unor farmacisti si medici, drept pentru care a fost remunerat cu 1.985 lei. Dr. Tigaran a declarat digi24.ro ca la prezentarile pe care le face se simte liber si nu face politica firmei care plateste prestatia. Medicul a refuzat insa, iritat, sa explice mecanismul prin care ajunge la astfel de colaborari cu firme farma.